Zusammenfassung
Hintergrund
Mit dem Begriff Komplementärmedizin wird eine Vielzahl von Verfahren bezeichnet, die in der Regel außerhalb des Angebots der regulären Gesundheitsversorgung verortet werden. Ein beträchtlicher Teil der an Krebs erkrankten Patient*innen wendet Verfahren an, die der Komplementärmedizin zugeordnet werden bzw. hat Fragen zum Thema. Viele Patient*innen möchten mit ihrer behandelnden Ärzt*in über das Thema sprechen. Ärzt*innen haben im Rahmen der Aus- und Weiterbildung allerdings nur selten Kenntnisse und Fertigkeiten erworben, die für einen professionellen Umgang mit dem Thema in der Ärzt*in-Patient*in-Beziehung erforderlich sind.
Ergebnisse
In diesem Beitrag werden ausgehend von 4 typischen Gesprächsanlässen zur Komplementärmedizin in der Onkologie klinisch-ethische Aspekte erörtert und kommunikative Strategien zum professionellen Umgang mit dem Thema in der Ärzt*in-Patient*in-Beziehung vorgestellt.
Abstract
Background
The term complementary medicine covers a multitude of measures that are usually offered outside conventional healthcare. A considerable proportion of patients with cancer use complementary medicine or have questions regarding this topic. Many of these patients wish to discuss the topic with their physician. Physicians however rarely have acquired knowledge and skills which are necessary to deal with requests by patients regarding complementary medicine in a professional manner.
Results
In this paper we analyze clinical–ethical aspects of discussions about complementary medicine within the patient–physician relationship in oncology. The starting point for this analysis are four typical situations which give rise to discussions about complementary medicine within the patient–physician relationship. Based on our analysis we will present communication strategies to deal with the topic in a professional way.
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Literatur
- 1.
Adler SR, Fosket JR (1999) Disclosing complementary and alternative medicine use in the medical encounter: a qualitative study in women with breast cancer. J Fam Pract 48:453–458
- 2.
Anlauf M, Hein L, Hense HW et al (2015) Complementary and alternative drug therapy versus science-orientated medicine. Ger Med Sci 13:Doc5
- 3.
Arthur K, Belliard JC, Hardin SB et al (2012) Practices, attitudes, and beliefs associated with complementary and alternative medicine (CAM) use among cancer patients. Integr Cancer Ther 11:232–242
- 4.
AWMF online: Komplementärmedizin in der Behandlung von onkologischen PatientInnen. https://www.awmf.org/leitlinien/detail/anmeldung/1/ll/032-055OL.html. Zugegriffen: 16. Nov. 2019
- 5.
Blödt S, Mittring N, Schützler L et al (2016) A consultation training program for physicians for communication about complementary medicine with breast cancer patients: a prospective, multi-center, cluster-randomized, mixed-method pilot study. Bmc Cancer 16:843
- 6.
Buettner C, Kroenke CH, Phillips RS et al (2006) Correlates of use of different types of complementary and alternative medicine by breast cancer survivors in the nurses’ health study. Breast Cancer Res Treat 100:219–227
- 7.
BVerfG, Beschluss des Ersten Senats vom 06.12.2005: 1 BvR 347/98 -, Rn. (1–69). http://www.bverfg.de/e/rs20051206_1bvr034798.html. Zugegriffen: 11. März 2020
- 8.
Davis EL, Oh B, Butow PN et al (2012) Cancer patient disclosure and patient-doctor communication of complementary and alternative medicine use: a systematic review. Oncologist 17:1475–1481
- 9.
Deutsche Gesellschaft für Hämatologie und Onkologie. Onkopedia Leitlinien. https://www.onkopedia.com/de/onkopedia/guidelines. Zugegriffen: 16. Nov. 2019
- 10.
Deutsche Krebsgesellschaft. Arbeitsgemeinschaft Prävention und Integrative Onkologie. http://prio-dkg.de/aufgaben-und-ziele/. Zugegriffen: 16. Nov. 2019
- 11.
Ernst E, Resch KL, Mills S et al (1995) Complementary medicine—a definition. Br J Gen Pract 45:506
- 12.
Gilmour J, Harrison C, Asadi L et al (2011) Informed consent: advising patients an parents about complementary and alternative medicine therapies. Pediatrics 4:187–192
- 13.
Goldberg RJ (1983) Systematic understanding of cancer patients who refuse treatment. Psychother Psychosom 39:180–189
- 14.
Guethlin C, Holmberg C, Klein G (2016) Oncologists’ experiences of discussing complementary and alternative treatment options with their cancer patients. A qualitative analysis. Support Care Cancer 224:3857–3862
- 15.
Heusser P, Neugebauer E, Berger B et al (2013) Integrative und personalisierte Gesundheitsversorgung – Forderungen für ein zeitgemäßes Gesundheitssystem. Gesundheitswesen 75:151–154
- 16.
Holland JC, Geary N, Furmann A (1989) Alternative cancer therapies. In: Holland JC, Rowland JH (Hrsg) Handbook of psychooncology. Oxford University Press, New York, S 508–515
- 17.
Horneber M, Bueschel G, Dennert G et al (2012) How many cancer patients use complementary and alternative medicine: a systematic review and metaanalysis. Integr Cancer Ther 11:187–203
- 18.
Horneber M, van Ackeren G, Fischer F et al (2018) Addressing unmet information needs: results of a clinician-led consultation service about complementary and alternative medicine for cancer patients and their relatives. Integr Cancer Ther. https://doi.org/10.1177/1534735418808597
- 19.
Joos S (2011) Komplementärmedizin im Zeitalter der Evidenzbasierten Medizin. ZFA 87:166–168
- 20.
Kappauf H, Kaiser G, Gallmeier WM (1994) Alternative Strategien in der medikamentösen Tumortherapie: sozialanthro-pologische Dimension. Onkologie 17:624–628
- 21.
Keenelan M, Heslop M, Sabe S et al (2019) Complementary and alternative medicine use in cancer: a systematic review. Complement Ther Clin Pract 35:33–47
- 22.
Kemper KJ, Vohra S, Walls R, Task Force on Complementary and Alternative Medicine (2008) American Academy of Pediatrics. The use of complementary and alternative medicine in pediatrics. Pediatrics 122:1374–1386
- 23.
Kendel F, Sieverding M (2012) Krankheitsbewältigung und Coping. In: Brähler E, Strauß B (Hrsg) Medizinische Psychologie, Enzyklopädie der Psychologie, Grundlagen der Medizinischen Psychologie, Bd. 1. Hogrefe, Göttingen, S 462–485
- 24.
Klein GE, Guethlin C (2018) Information and training needs regarding complementary and alternative medicine: a cross-sectional study of cancer care providers in Germany. Integr Cancer Ther 17:380–387
- 25.
Molassiotis A, Fernández-Ortega P, Pud D et al (2005) Use of complementary and alternative medicine in cancer patients: a European survey. Ann Oncol 16:655–663
- 26.
Montbriand MJ (1998) Abandoning biomedicine for alternate therapies: Oncology patients’ stories. Cancer Nurs 21:36–45
- 27.
Oh B, Butow P, Mullan B et al (2010) Patient-doctor communication: use of complementary and alternative medicine by adult patients with cancer. J Soc Integr Oncol 8:56–64
- 28.
Schofield P, Diggens J, Charleson C et al (2010) Effectively discussing complementary and alternative medicine in a conventional oncology setting: communication recommendations for clinicians. Patient Educ Couns 79:143–151
- 29.
von Schulz, Schulz T (1981) Miteinander reden 1: Störungen und Klärungen: Allgemeine Psychologie der Kommunikation, 1. Aufl. Rowohlt, Reinbek
- 30.
Tascilar M, de Jong FA, Verweij J et al (2006) Complementary and alternative medicine during cancer treatment: beyond innocence. Oncologist 11:732–741
- 31.
Tasaki K, Maskarinec G, Shumay DM et al (2002) Communication between physicians and cancer Patients about complementary and alternative medicine: Exploring patients’ perspectives. Psycho Oncol 11:12–220
- 32.
Verhoef MJ, White MA (2002) Factors in making the decision to forgo conventional cancer treatment. Cancer Pract 10:201–207
- 33.
Weiger WA, Smith M, Boon H et al (2002) Advising patients who seek complementary and alternative therapies for cancer. Ann Intern Med 137:889–903
- 34.
Wieland S, Manheimer E, Berman BM (2011) Development and classification of an operational definition of complementary and alternative medicine for the Cochrane Collaboration. Altern Ther Health Med 17:50–59
- 35.
Winslow C, Shapiro H (2002) Physicians want education about complementary and alternative medicine to enhance communication with their patients. Arch Intern Med 162:1176–1181
Förderung
Die Arbeit der Autor*innen wird mit Mitteln des Verbundprojekts Kompetenznetz Komplementärmedizin in der Onkologie (Förderung Deutsche Krebshilfe) gefördert.
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Interessenkonflikt
C. Kohrs, J. Schildmann, P. Klatt, A. Stapf, U. Handke, B. Stein und M. Horneber geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
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Kohrs, C., Schildmann, J., Klatt, P. et al. Komplementärmedizin als Gesprächsanlass in der Arzt-Patient-Beziehung. Klinisch-ethische Aspekte und kommunikative Strategien für den professionellen Umgang. Onkologe 26, 402–410 (2020). https://doi.org/10.1007/s00761-020-00747-0
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Schlüsselwörter
- Kommunikation
- Komplementäre Therapien
- Klinische Ethik
- Soziale Fähigkeiten
- Internistische Onkologie
Keywords
- Communication
- Complementary therapies
- Clinical ethics
- Social skills
- Medical oncology