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Psychoonkologischer Versorgungsbedarf in Krebszentren

Psycho-oncological care needs in cancer centers

A Leserbriefe to this article was published on 23 September 2020

Zusammenfassung

Hintergrund

Die psychosozialen Konsequenzen einer Krebserkrankung sind gut erforscht und zeigen im kurz- wie längerfristigen Krankheitsverlauf ein erhebliches Belastungsausmaß der Betroffenen. Psychoonkologische Interventionen helfen Erkrankten und ihren Angehörigen, mit diesen Belastungen umzugehen. Sie reduzieren signifikant psychische Belastungen und verbessern die Lebensqualität.

Ziel

Mit Blick auf eine bedarfsgerechte psychoonkologische Versorgung hat ein Expertengremium erstmals für Deutschland einen Bedarfsalgorithmus Psychoonkologie für den stationären psychoonkologischen Dienst erstellt.

Methoden

Der Versorgungsalgorithmus berücksichtigt (i) die evidenzbasierte Schätzung der psychischen Komorbidität (objektiver Bedarf) sowie der subjektiven Belastung und Unterstützungsbedürfnisse (subjektive Bedürfnisse) der an Krebs Erkrankten, basierend auf der aktuellen wissenschaftlichen Studienlage, und (ii) die evidenz- und konsensbasierte Aufgaben- und Zeitabschätzung eines psychoonkologischen Dienstes, unterteilt in direkte und indirekte Patientenversorgung sowie allgemeine Versorgungsaufgaben.

Ergebnisse

Basierend auf dem Versorgungsalgorithmus ist davon auszugehen, dass eine Vollzeitkraft in der Gruppe der psychisch hoch belasteten an Krebs Erkrankten (alle Tumorentitäten außer Prostata- und Hautkrebs), 300 Personen pro Jahr versorgen kann, wohingegen in der Gruppe der moderat belasteten an Krebs Erkrankten, d. h. Prostata- und Hautkrebspatienten, eine Versorgung von 500 Personen durch eine Vollzeitkraft möglich ist.

Schlussfolgerung

Der psychoonkologische Versorgungsalgorithmus trägt zur Sicherstellung einer bedarfsgerechten psychoonkologischen Versorgung bei, die sowohl als Handlungsziel im Nationalen Krebsplan des Bundesministeriums für Gesundheit als auch in der S3-Leitlinie Psychoonkologie beschlossen wurde.

Abstract

Background

The psychosocial consequences of cancer are well-known and represent a considerable burden for the individual with cancer in the short- and long-term course of disease. Psycho-oncological interventions help patients and family caregivers to cope with this burden. They significantly reduce psychological distress and improve quality of life.

Objective

With regard to needs-based psycho-oncological care, a panel of experts has for the first time developed a demand-oriented algorithm for inpatient psycho-oncological services in Germany.

Methods

The psycho-oncological care algorithm considers (i) the evidence-based estimation of mental comorbidity (objective need) and the subjective burden and support care needs of cancer patients (subjective needs) based on current scientific evidence and (ii) the evidence- and consensus-based task and time assessment of a psycho-oncological service divided into direct and indirect patient care as well as general supply tasks.

Results

Based on the psycho-oncological care algorithm, it is estimated that one full-time employee can provide care for 300 patients per year in the group of psychologically highly burdened cancer patients (including all tumor entities except prostate and skin cancers), whereas in the group of moderately burdened cancer patients (including individuals with prostate or skin cancers), one full-time employee can provide care for 500 patients per year.

Conclusion

The psycho-oncological care algorithm contributes to ensuring needs-based psycho-oncological care, which was a concerted action goal in both the National Cancer Plan of the Federal Ministry of Health and in the S3 guideline on psycho-oncology.

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Literatur

  1. 1.

    Robert Koch Institut (2016) Bericht zum Krebsgeschehen in Deutschland 2016. Zentrum für Krebsregisterdaten im Robert-Koch-Institut, Berlin

    Google Scholar 

  2. 2.

    Aaronson NK, Mattioli V, Minton O et al (2014) Beyond treatment—Psychosocial and behavioural issues in cancer survivorship research and practice. Eur J Cancer 12:54–64

    Article  Google Scholar 

  3. 3.

    Faller H, Schuler M, Richard M, Heckl U, Weis J, Kuffner R (2013) Effects of psycho-oncologic interventions on emotional distress and quality of life in adult patients with cancer: systematic review and meta-analysis. J Clin Oncol 31:782–793

    Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Linden W, Vodermaier A, Mackenzie R, Greig D (2012) Anxiety and depression after cancer diagnosis: prevalence rates by cancer type, gender, and age. J Affect Disord 141:343–351

    Article  Google Scholar 

  5. 5.

    Hartung TJ, Brahler E, Faller H et al (2017) The risk of being depressed is significantly higher in cancer patients than in the general population: prevalence and severity of depressive symptoms across major cancer types. Eur J Cancer 72:46–53

    CAS  Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Vehling S, Kissane DW, Lo C et al (2017) The association of demoralization with mental disorders and suicidal ideation in patients with cancer. Cancer 123:3394–3401

    Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Mehnert A, Hartung TJ, Friedrich M et al (2018) One in two cancer patients is significantly distressed: prevalence and indicators of distress. Psychooncology 27:75–82

    CAS  Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Singer S, Das-Munshi J, Brahler E (2010) Prevalence of mental health conditions in cancer patients in acute care—a meta-analysis. Ann Oncol 21:925–930

    CAS  Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Mitchell AJ, Chan M, Bhatti H et al (2011) Prevalence of depression, anxiety, and adjustment disorder in oncological, haematological, and palliative-care settings: a meta-analysis of 94 interview-based studies. Lancet Oncol 12:160–174

    Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Vehling S, Koch U, Ladehoff N et al (2012) Prävalenz affektiver und Angststörungen bei Krebs: Systematischer Literaturreview und Metaanalyse. Psychother Psychosom Med Psychol 62:249–258

    Article  Google Scholar 

  11. 11.

    Mehnert A, Brahler E, Faller H et al (2014) Four-week prevalence of mental disorders in patients with cancer across major tumor entities. J Clin Oncol 32:3540–3546

    Article  Google Scholar 

  12. 12.

    Kuhnt S, Brahler E, Faller H et al (2016) Twelve-month and lifetime prevalence of mental disorders in cancer patients. Psychother Psychosom 85:289–296

    Article  Google Scholar 

  13. 13.

    Geue K, Brahler E, Faller H et al (2018) Prevalence of mental disorders and psychosocial distress in German adolescent and young adult cancer patients (AYA). Psychooncology 27:1802–1809

    Article  Google Scholar 

  14. 14.

    Harrison JD, Young JM, Price MA, Butow PN, Solomon MJ (2009) What are the unmet supportive care needs of people with cancer? A systematic review. Support Care Cancer 17:1117–1128

    Article  Google Scholar 

  15. 15.

    Ernstmann N, Neumann M, Ommen O et al (2009) Determinants and implications of cancer patients’ psychosocial needs. Support Care Cancer 17:1417–1423

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Faller H, Weis J, Koch U et al (2016) Perceived need for psychosocial support depending on emotional distress and mental comorbidity in men and women with cancer. J Psychosom Res 81:24–30

    Article  Google Scholar 

  17. 17.

    Faller H, Koch U, Brahler E et al (2016) Satisfaction with information and unmet information needs in men and women with cancer. J Cancer Surviv 10:62–70

    Article  Google Scholar 

  18. 18.

    Sanjida S, McPhail SM, Shaw J, Couper J, Kissane D, Price MA, Janda M (2018) Are psychological interventions effective on anxiety in cancer patients? A systematic review and meta-analyses. Psychooncology 27:2063–2076

    Article  Google Scholar 

  19. 19.

    Matthews H, Grunfeld EA, Turner A (2017) The efficacy of interventions to improve psychosocial outcomes following surgical treatment for breast cancer: a systematic review and meta-analysis. Psychooncology 26:593–607

    Article  Google Scholar 

  20. 20.

    Son H, Son YJ, Kim H, Lee Y (2018) Effect of psychosocial interventions on the quality of life of patients with colorectal cancer: a systematic review and meta-analysis. Health Qual Life Outcomes 16:119

    Article  Google Scholar 

  21. 21.

    Weis J, Giesler JM (2016) Standards in der psychosozialen Versorgung von Krebspatienten. Onkologe 22:198–205

    Article  Google Scholar 

  22. 22.

    Redd WH, Montgomery GH, DuHamel KN (2001) Behavioral intervention for cancer treatment side effects. J Natl Cancer Inst 93:810–823

    CAS  Article  Google Scholar 

  23. 23.

    Watson M, Kissane DW (Hrsg) (2011) Handbook of psychotherapy in cancer care. John Wiley & Sons, West Sussex

    Google Scholar 

  24. 24.

    Bundesministerium für Gesundheit (2018) Nationaler Krebsplan Handlungsfelder, Ziele, Umsetzungsempfehlungen und Ergebnisse. https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/5_Publikationen/Praevention/Broschueren/Broschuere_Nationaler_Krebsplan.pdf. Zugegriffen: 6. Nov. 2019

  25. 25.

    Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft DK, AWMF) (2014) Psychoonkologische Diagnostik, Beratung und Behandlung von erwachsenen Krebspatienten, Kurzversion 1.0, 2014. AWMF-Registernummer: 032/051OL: http://leitlinienprogramm-onkologie.de/Leitlinien.7.0.html.

  26. 26.

    Brüggemann I, Schwefel D, Zöllner H (1978) Bedarf und Planung im Gesundheitswesen. Eine internationale Aufsatzsammlung. Deutscher Ärzteverlag, Köln

    Google Scholar 

  27. 27.

    Schwartz FW (2001) Bedarf und bedarfsgerechte Versorgung aus der Sicht des Sachverständigenrates. Gesundheitswesen 63:127–132

    Article  Google Scholar 

  28. 28.

    Sartorius N (2012) Seelische Gesundheit. Standort und Perspektiven. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  29. 29.

    Jung S, Wiedemann R, Hohl HU, Kusch M, Singer S (2014) Zeit- und Personalaufwand für stationäre psychoonkologisch-psychotherapeutische Versorgung. Psychother Psychosom Med Psychol 64:54–62

    PubMed  Google Scholar 

  30. 30.

    Schiering W (2018) Arbeitszeit‑/Personalbedarfsberechnung: Wieviele Stunden stehen pro Mitarbeiter und Jahr zur Verfügung? http://www.schiering.org/arhilfen/arzeit/berechnungsgrundlage.htm. Zugegriffen: 30. Aug. 2018

Download references

Mitglieder des Vorstands der Arbeitsgemeinschaft Psychoonkologie (PSO) der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG)

A. Mehnert-Theuerkauf; T. Zimmermann; B. Hornemann; K. Hönig; A. Petermann-Meyer; A. Dinkel; A. Karger

Mitglieder des Beirats der Arbeitsgemeinschaft Psychoonkologie (PSO) der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG)

G. Bruns; H. Faller; P. Herschbach; G. Schilling; S. Singer; C. Demmerle; U. Goerling

Author information

Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding author

Correspondence to Anja Mehnert-Theuerkauf.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Mehnert-Theuerkauf, H. Faller, P. Herschbach, K. Hönig, B. Hornemann, A. Petermann-Meyer und T. Zimmermann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

An dem Artikel haben die Vorstände und Beiräte der Arbeitsgemeinschaft Psychoonkologie (PSO) der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) der Amtszeiten 2016–2018 sowie 2018–2020 mitgearbeitet. Vorstand: A. Mehnert-Theuerkauf, T. Zimmermann, B. Hornemann, K. Hönig, A. Petermann-Meyer, A. Dinkel, A. Karger. Beirat: G. Bruns, H. Faller, P. Herschbach, G. Schilling, S. Singer, C. Demmerle, U. Goerling.

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Mehnert-Theuerkauf, A., Faller, H., Herschbach, P. et al. Psychoonkologischer Versorgungsbedarf in Krebszentren. Onkologe 26, 178–184 (2020). https://doi.org/10.1007/s00761-019-00689-2

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Schlüsselwörter

  • Psychoonkologie
  • Globale Krankheitslast
  • Lebensqualität
  • Komorbidität
  • Unterstützungsbedürfnisse

Keywords

  • Psycho-oncology
  • Global burden of disease
  • Quality of life
  • Comorbidity
  • Supportive care needs