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Patientenadhärenz in der oralen medizinischen Onkologie

Patient adherence to drug-related antineoplastic therapy

  • Psychoonkologie
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Adhärenz der Patienten gegenüber der medikamentösen antineoplastischen Therapie wird für den Erfolg der Behandlung immer wichtiger.

Fragestellung

Es wird ein Überblick über die jüngere Adhärenzforschung gegeben und der Frage nach gesicherten Erkenntnissen über zweckmäßige Interventionen zu Verbesserung der Adhärenz für den klinischen Alltag nachgegangen.

Material und Methode

Die wichtigsten Übersichtsarbeiten und Metaanalysen wurden zusammengefasst und ausgewertet und die bezüglich des Therapieverlaufs vorliegenden Hinweise diskutiert.

Ergebnisse

Zur Medikamentenadhärenz von Patienten in der Onkologie gibt es mittlerweile eine große Fülle von Studiendaten, die aber widersprüchlich bleiben. Die initiale Phase einer medikamentösen Therapie erfordert vom onkologischen Team besondere Aufmerksamkeit. Darüber hinaus sind bei der Langzeitversorgung mit antineoplastischen Medikamenten Herausforderungen bezüglich der Patientenadhärenz zu beachten.

Schlussfolgerungen

Strategien zur Förderung der Adhärenz verlangen ein multimodales Vorgehen. Die spezifischen Anforderungen in jedem Einzelfall müssen kommunikativ ermittelt und beantwortet werden. Die Adhärenzforschung bedarf weiterer Studien mit größeren Fallzahlen.

Abstract

Background

The adherence of patients to drug-related antineoplastic therapy is becoming increasingly important for the success of therapy.

Objectives

An overview of recent adherence research is given and the question of reliable knowledge about appropriate interventions to improve adherence in everyday clinical practice is approached.

Materials and methods

The most important reviews and meta-analyses are summarized and evaluated. Clues with regard to the course of the therapy are discussed.

Results

There is now a great volume of study data on the medication adherence of patients in oncology, which however remain contradictory. The initial phase of drug therapy requires special attention by the oncological team. In addition, long-term care with antineoplastic medications is confronted with the challenges of patient adherence.

Conclusions

Strategies to promote adherence require a multimodal approach. The specific requirements of each individual case should be evaluated and answered in a communicative manner. Adherence research requires further studies with larger samples.

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Literatur

  1. Accordino MK, Hershman DL (2013) Disparities and challenges in adherence to oral antineoplastic agents. ASCO educational book. www.asco.org/edbook. Zugegriffen: 21. Febr 2017

    Google Scholar 

  2. Arthurs G, Simpson J, Brown A et al (2015) The effectiveness of therapeutic patient education on adherence to oral anti-cancer medicines in adult cancer patients in ambulatory care settings: a systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep 13(5):244–292

    PubMed  Google Scholar 

  3. Atkinson TM, Rodrigues VM, Gordon M et al (2016) The association between patient-reported and objective oral anticancer adherence measures: a systematic review. Oncol Nurs Forum 43(5):376–582

    Article  Google Scholar 

  4. Bandura A (1997) Self-efficacy: The exercise of control. Freeman, New York

  5. Barillet M, Prevost V, Joly F et al (2015) Oral antineoplastic agents: How do we care about adherence? Br J Clin Pharmacol 80(6):1289–1302

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Behrend M, Engel E, Riederer C et al (2016) Individual blister packaging and interdisciplinary patient care enables a cost-effective use of oral cytotoxic drugs. Deutscher Krebskongress, Poster.

    Google Scholar 

  7. Berben L, DeGeest S (2012) Interventionen zur Verbesserung der Adhärenz. Krankenpfl Soins Infirm 9:32–33

    Google Scholar 

  8. BNHO (2017) Qualitätsbericht der onkologischen Schwerpunktpraxen 2016. BNHO, Köln

    Google Scholar 

  9. Cheung WY (2013) Difficult to swallow: issues affection optimal adherence to oral anticancer agents. ASCO educational book. www.asco.org/edbook. Zugegriffen: 21. Febr 2017

    Google Scholar 

  10. Cramer JC, Roy A, Burell A et al (2008) Medication compliance and persistence: terminology and definitions. Value Health 11:44–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Faller H, Reusch A, Meng K (2011) DGRW-Update: Patientenschulung. Rehabilitation 50:284–291

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Geissler J, Sharf G, Bombaci F et al (2017) Factors influencing adherence in CML and ways to improvement: results of a patient-driven survey of 2546 patients in 63 coountries. J Cancer Res Clin Oncol. doi:10.1007/s00432-017-2372-z

    PubMed  Google Scholar 

  13. Giesler JM, Weis J (2009) Patientenkompetenz im onkologischen Kontext: Konzeptionelle Grundlagen und Messung. In: Koch U, Weis J (Hrsg) Psychoonkologie. Eine Disziplin in der Entwicklung. Hogrefe, Göttingen, S 158–170

    Google Scholar 

  14. Greer JA, Lennes IT, Gallagher ER et al (2014) Documentation of oral versus intravenous chemotherapy plans in patients with metastatic non-small-cell lung cancer. J Oncol Pract 10(2):e103–e106

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Greer JA, Amoyal N, Nisotel L et al (2016) A systematic review of adherence to oral antineoplastic therapies. Oncologist 21:354–376

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Hadji P, Blettner M, Harbeck N et al (2013) The Patient’s Anastrozole Compliance to Therapy (PACT) program: a randomized, in-practice study on the impact of a standardized information program on persistence and compliance to adjuvant endocrine therapy in postmenopausal women with early breast cancer. Ann Oncol 24:1505–1512

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Hall AE, Paul C, Bryant J et al (2016) To adhere or not to adhere: rates and reasons of medication adherence in hematological cancer patients. Crit Rev Oncol Hematol 97:247–262

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Holle LM, Puri S, Clement JM (2016) Physician-pharmacist collaboration for oral chemotherapy monitoring: insights from an academic genitourinary oncology practice. J Oncol Pharm Pract 22(3):511–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Johnson LA (2015) Factors influencing oral adherence: qualitative metasummary and triangulation with quantitative evidence. Clin J Oncol Nurs 19(3 Suppl):6–30

    PubMed  Google Scholar 

  20. Kav S, Schulmeister L, Nirenber A et al (2010) Development of the MASCC teaching tool for patients receiving oral agents for cancer. Support Care Cancer 18(5):583–590

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Kavokjian J, Wittayanukorn S (2015) Interventions for adherence with oral chemotherapy in hematological malignancies: a systematic review. Res Social Adm Pharm 11(3):303–314

    Article  Google Scholar 

  22. Sachsen KV (2017) Liste oraler antineoplastischer Wirkstoffe. Stand 30. Jan 2017. http://www.kvs-sachsen.de/mitglieder/qualitaet/genehmigungspflichtige-leistungen/onkologie/. Zugegriffen: 4. März 2017

    Google Scholar 

  23. Lam MS, Cheung N (2016) Impact of an oncology pharmacist-managed oral anticancer therapy in patients with chronic myelogenous leukemia. J Oncol Pharm Pract 22(6):741–748

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Linn AJ, Vervloet M, van Dijk L et al (2011) Effects of eHealth interventions on medication adherence: a systematic review of the literature. J Med Internet Res 13(4):e103

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Matthes J, Albus C (2014) Verbesserungen und Auswirkungen medikamentöser Therapietreue. Dtsch Ärztebl 111(4):41–47

    Google Scholar 

  26. Miller H (2016) Health literacy and adherence to medical treatment in chronic and acute illness: a meta-analysis. Patient Educ Counc 99:1079–1086

    Article  Google Scholar 

  27. Nieuwlaat R, Wilczynski N, Navarro T et al (2014) Interventions for enhancing medication adherence. Cochrane Database Syst Rev:. doi:10.1002/14651858.cd000011.pub4

    PubMed  Google Scholar 

  28. Petri H (2017) Pharmakokinetik von Onkologika. Dtsch Ärztebl 114(5):26–28. doi:10.3238/PersOnko/2017.02.03.07 (Supplement: Perspektiven der Onkologie)

    Google Scholar 

  29. Rieder E, Breitenstein U, Cathomas R, Eicher M, Rothermund C, Widmer C (2012) Adhärenz und Sicherheit bei oraler Tumortherapie. http://www.oraletumortherapie.ch. Zugegriffen: 20. Febr 2017

    Google Scholar 

  30. Seehausen M, Hänel P (2011) Adhärenz im Praxisalltag effektiv fördern. Dtsch Ärztebl 108:A2276–A2280

    Google Scholar 

  31. Simons S, Ringsdorf S, Braun M et al (2011) Enhancing adherence to capecitabine chemotherapy by means of multidisciplinary pharmaceutical care. Support Care Cancer 19:1009–1018

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Spoelstra SL, Given BA, Given CW et al (2013) Issues related to overadherence to oral chemotherapy or targeted agents. Clin J Oncol Nurs 17(6):604–609

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Steegmann JL, Baccarani M, Breccia M (2016) European LeukemiaNet recommendations for the management and avoidance of adverxe events of treatment in chronic myeloid leukaemia. Leukemia 30:1648–1671

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  34. Timmers L, Boons CCL, Moes-Ten Hove J et al (2015) Adherence, exposure and patients’ experiences with the use of erlotinib in non-small cell lung cancer. J Cancer Res Clin Oncol 141:1481–1491

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  35. Timmers L, Boons CCL, Verbrugghe M et al (2017) Supporting adherence to oral anticancer agents: clinical practice and clues to improve care provided by physicians, nurse practitioners, nurses and pharmacists. BMC Cancer 17:122

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  36. VFA (2017) Krebsmedikamente im EU-Zulassungsverfahren sowie zugelassene Krebsmedikamente, die noch nicht auf den deutschen Markt gebracht wurden. https://www.vfa.de/download/krebsmedikamente-in-zulassung.pdf. Zugegriffen: 5. März 2017

    Google Scholar 

  37. Welslau M, Riese C, Beylich A et al (2016) Patients’ competence in oral cancer therapies. ASCO Annual Meeting, Poster 6517, June 2016.

    Google Scholar 

  38. Wie C, Negliang Y, Yan W et al (2017) The patient provider discordance in patients’ needs assessment: a qualitative study in brest cancer patients receiving oral chemotherapy. J Clin Nurs 26(1–2):125–132

    Google Scholar 

  39. World Health Organization (2003) Adherence to long-term therapy: evidence for action. WHO, Geneva

    Google Scholar 

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Correspondence to Walter Baumann.

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W. Baumann und M. Welslau geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Baumann, W., Welslau, M. Patientenadhärenz in der oralen medizinischen Onkologie. Onkologe 23, 645–650 (2017). https://doi.org/10.1007/s00761-017-0237-3

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