Skip to main content

Epidemiologie des kleinzelligen Lungenkarzinoms in Deutschland

Epidemiology of small cell lung cancer in Germany

Zusammenfassung

Etwa jeder 5. bis 6. bösartige Tumor der Lunge, für den in den Krebsregistern spezifische histologische Angaben vorliegen, wird derzeit als kleinzelliges Lungenkarzinom (SCLC) diagnostiziert. In 2013 wurden bundesweit 7440 Neuerkrankungen erfasst, davon etwa 40 % bei Frauen. Der Anteil der SCLC ist zuletzt rückläufig, während derjenige der Adenokarzinome der Lunge − auch international − zunimmt. Die ungünstigere Verteilung der Tumorstadien gegenüber dem nichtkleinzelligen Lungenkarzinom (NSCLC) erklärt sich v. a. durch eine frühere Lymphknoten- und Fernmetastasierung; nur 5 % der SCLC werden in frühen Stadien (UICC I/II) diagnostiziert. Dies bedingt z. T. auch die mit einem relativen Fünfjahresüberleben von zuletzt 8,9 % (Frauen) bzw. 6,5 % (Männer) deutlich schlechtere Prognose im Vergleich zum NSCLC. Allerdings weisen auch bei vergleichbarem Tumorstadium Patienten mit SCLC etwas niedrigere Überlebensraten auf als solche mit NSCLC. Selbst über 3 Jahrzehnte zeigen sich anhand US-amerikanischer Daten nur geringe Verbesserungen in den Überlebensraten. Das SCLC gehört damit weiterhin zu den Malignomen mit der ungünstigsten Prognose.

Abstract

In Germany, approximately 1 out of every 5–6 malignant tumors of the lungs for which a specific histological type is currently given in the cancer registers, is diagnosed as small cell lung cancer (SCLC). In 2013 a total of 7440 new cases of SCLC were registered and of these approximately 40% were in women. The proportion of SCLC is currently declining whereas adenocarcinomas are increasing, a finding that is also seen internationally. In comparison to non-small cell lung cancer (NSCLC), the stage distribution of SCLC is less favorable, mainly due to earlier dissemination in regional lymph nodes and other organs and only 5% of SCLC are diagnosed at an early stage (UICC I/II). As a consequence the relative 5‑year survival rates of 8.9% for women and 6.5% for men show a clearly poorer prognosis compared to NSCLC. Patients with SCLC and comparable tumor stages also show slightly lower survival rates than those with NSCLC. Data from the US-SEER registries show little progress in survival over the last three decades, meaning that the prognosis for SCLC is still one of the poorest among all malignant cancer types.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Robert Koch-Institut (2016) Bericht zum Krebsgeschehen in Deutschland, 1. Aufl.

    Google Scholar 

  2. Forman D, Bray F, Brewster DH, Gombe Mbalawa C, Kohler B, Piñeros M, Steliarova-Foucher E, Swaminathan R, Ferlay J (Hrsg) (2014) Cancer incidence in five continents, vol. X. IARC Scientific Publication No. 164. International Agency for Research on Cancer, Lyon

    Google Scholar 

  3. The Netherlands Cancer Registry. Dutch Cancer figures. http://www.cijfersoverkanker.nl (zuletzt abgerufen am 27. Febr. 2017).

  4. Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER) Program (www.seer.cancer.gov) SEER*Stat Database: Incidence – SEER 13 Registries excluding AK Research Data, Nov 2015 Sub (1992–2013) National Cancer Institute, DCCPS, Surveillance Research Program, Surveillance Systems Branch, released April 2016, based on the November 2015 submission. Calculated with SEER*Stat software (www.seer.cancer.gov/seerstat) version 8.2.1.

  5. Devesa SS, Bray F, Vizcaino AP et al (2005) International lung cancer trends by histologic type: male:female differences diminishing and adenocarcinoma rates rising. Int J Cancer 117(2):294–299

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Pesch B, Kendzia B et al (2012) Cigarette smoking and lung cancer – relative risk estimates for the major histological types from a pooled analysis of case-control studies. Int J Cancer 131(5):1210–1219

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Eberle A, Jansen L, Castro F, Krilaviciute A, Luttmann S, Emrich K, Holleczek B, Nennecke A, Katalinic A, Brenner H (2015) Lung cancer survival in Germany: a population-based analysis of 132,612 lung cancer patients. Lung Cancer 90(3):528–533

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Klaus Kraywinkel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Kraywinkel und B. Barnes geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kraywinkel, K., Barnes, B. Epidemiologie des kleinzelligen Lungenkarzinoms in Deutschland. Onkologe 23, 334–339 (2017). https://doi.org/10.1007/s00761-017-0218-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-017-0218-6

Schlüsselwörter

  • Lungenkrebs
  • Lymphknoten- und Fernmetastasierung
  • Kleinzelliges Lungenkarzinom
  • Krebsregister
  • Deutschland

Keywords

  • Lung cancer
  • Lymph nodes
  • Small cell lung cancer
  • Cancer registries
  • Germany