Zusammenfassung
Hintergrund
Weltweit wenden knapp die Hälfte der onkologischen Patienten komplementäre, alternative bzw. integrativ-onkologische Verfahren an. Die Evidenzlage der angewandten Therapien ist sehr inhomogen. Die integrative Onkologie entwickelt eine Kombination aus der konventionell bewährten Medizin (sog. Schulmedizin) und einer wissenschaftlich geprüften Komplementärmedizin/Mind-Body-Medizin (MBM).
Ziel der Arbeit und Fragestellung
Die Studienlage und Einsatzgebiete der Mind-Body-Medizin in der Integrativen Onkologie werden im nachfolgenden Beitrag kurz vorgestellt.
Ergebnisse
Die Wirksamkeit von Entspannungsverfahren zur Reduzierung von Angst und Übelkeit und Verbesserung der Lebensqualität gilt als gut belegt (Level of Evidence 1a). Während und nach Abschluss der primären Therapie zeigt Mindfulness-Based-Stress Reduction (MBSR) positive Effekte. Angst und Stress werden gemindert, die Schlafqualität wird erhöht und die gesundheitsbezogene Lebensqualität gefördert. Ebenfalls gut belegt sind die positiven Wirkungen von Yoga auf die Lebensqualität bei Patientinnen mit Mammakarzinom. Für Qigong und Tai Chi sind positive Effekte auf Fatigue, Schlafqualität, Vitalität und Lebensqualität während und nach der Behandlungsphase dokumentiert. Präoperative Hypnose kann den Verbrauch von Narkosemittel reduzieren sowie die Schmerzempfindung, Übelkeit/Erbrechen, Fatigue und seelische Belastung vermindern.
Schlussfolgerung
Für eine Reihe an Verfahren der MBM besteht eine gute Evidenzlage. Besonders empfohlen werden können 1) Meditation und MBSR zur Steigerung der Lebensqualität, zur Verminderung von Depressivität und für eine verbesserte allgemeine Stressbewältigung, 2) Entspannungstraining zur Verminderung von depressiven Symptomen, 3) Yoga bei Depressionen, Stimmungsschwankungen und Fatigue sowie 4) Hypnose zur Linderung von Fatigue.
Abstract
Background
Approximately one half of oncological patients worldwide use complementary, alternative and integrative methods. The state of evidence for the therapies used is very inhomogeneous. Integrative oncology can be understood as the combination of conventionally approved medicine (conventional and mainstream medicine), scientifically tested complementary medicine and mind body medicine.
Objective
This article gives a brief survey of the state of the evidence as well as the fields of application of mind body medicine in integrative oncology.
Results
The efficacy of relaxation techniques for the reduction of anxiety and nausea and enhancement of quality of life is well documented (level of evidence 1a). Mindfulness-based stress reduction (MBSR) shows positive effects during and after primary therapy. Anxiety and stress are reduced and the quality of sleep and health-related quality of life (HrQoL) are enhanced. There is also good evidence for the positive effects of yoga on HrQoL for breast cancer patients. Qigong and Tai Chi are beneficial for the reduction of fatigue as well as improvement in sleep quality, vitality and HrQoL. Preoperative hypnosis can reduce doses of anesthetic drugs and alleviate pain, nausea and vomiting, fatigue and emotional strain.
Conclusion
Many methods of mind body medicine have a good state of evidence. Particularly recommendable are (1) meditation and MBSR for enhancement of HrQoL, reduction of depression and a better general stress management, (2) relaxation training for the reduction of depressive symptoms, (3) yoga to combat depression, mood disturbances and fatigue, as well as (4) hypnosis to combat fatigue.
Literatur
Albert US et al (2016) Diagnostik und Therapie primärer und metastasierter Mammakarzinome – Gynäkologische Probleme bei Mammakarzinompatientinnen. http://www.ago-online.de/fileadmin/downloads/leitlinien/mamma/Maerz2016/de/2016D%2025_Gyna%CC%88kologische%20Probleme.pdf. Zugegriffen: 01.07.2016
Blödt S, Mittring N, Schützler L, Fischer F, Holmberg C, Horneber M, Stapf A, Witt CM (2016) A consultation training program for physicians for communication aboutcomplementary medicine with breast cancer patients: a prospective, multi-center, cluster-randomized, mixed-method pilot study. BMC Cancer 16(1):843
CAM-Cancer Consortium, Kompetenznetz Komplementärmedizin in der Onkologie – KOKON (2016) Hypnotherapie. https://www.onkopedia.com/de/onkopedia/guidelines/hypnotherapie/@@view/html/index.html. Zugegriffen: 21.10.16
CAM-Cancer Consortium, Kompetenznetz Komplementärmedizin in der Onkologie – KOKON (2015) Qigong. https://www.onkopedia.com/de/onkopedia/guidelines/qigong/@@view/html/index.html. Zugegriffen: 21.10.16
Chakrabarty J et al (2015) Effectiveness of pranayama on cancer-related fatigue in breast cancer patients undergoing radiation therapy: A randomized controlled trial. Int J Yoga 8:47–53
Cramer H et al (2015) Hypnosis in breast cancer care: a systematic review of randomized controlled trials. Integr Cancer Ther 14:5–15
Deng GE, Cassileth BR, Cohen L, Gubili J, Johnstone PA, Kumar N et al (2007) Integrative oncology practice guidelines. J Soc Integr Oncol 5(2):65–84
Derry HM et al (2015) Yoga and self-reported cognitive problems in breast cancer survivors: a randomized controlled trial. Psychooncology 24:958–966
DGHO (2016) Neue Empfehlungen zur komplementären Therapie. https://www.onkopedia.com/de/news/neue-empfehlungen-zur-komplementaeren-therapie. Zugegriffen: 21.10.16
Horneber M et al (2012) How many cancer patients use complementary and alternative medicine: a systematic review and metaanalysis. Integr Cancer Ther 11:187–203
Dobos G et al (2015) Integrating mindfulness in supportive cancer care: a cohort study on a mindfulness-based day care clinic for cancer survivors. Support Care Cancer 23(10):2945–2955. doi:10.1007/s00520-015-2660-6.
Faller H, Schuler M, Richard M, Heckl U, Weis J, Küffner R (2013) Effects of psycho-oncologic interventions on emotional distress and quality of life in adult patients with cancer: systematic review and meta-analysis. J Clin Oncol 31(6):782–793. doi:10.1200/JCO.2011.40.8922.
Goeckenjan G et al (2011) Prevention, diagnosis, therapy, and follow-up of lung cancer: interdisciplinary guideline of the German Respiratory Society and the German Cancer Society. Pneumologie 65(1):39–59
Greenlee H, Balneaves LG, Carlson LE, Cohen M, Deng G, Hershman D et al (2014) Clinical practice guidelines on the use of integrative therapies as supportive care in patients treated for breast cancer. J Natl Cancer Inst Monographs 2014(50):346–358
Güthlin C, Holmberg C, Klein G (2016) Oncologists’ experiences of discussing complementary and alternative treatment options with their cancer patients. A qualitative analysis. Support Care Cancer 24(9):3857–3862
Horneber M, Bueschel G, Dennert G, Less D, Ritter E, Zwahlen M (2012) How many cancer patients use complementary and alternative medicine: a systematic review and metaanalysis. Integr Cancer Ther 11(3):187–203. doi:10.1177/1534735411423920.
Horneber M, Overkamp F, Rostock M (2012) Umsetzung integrativer Konzepte – eine Bestandsaufnahme. Onkologie 35(Suppl 5):3–11
Huang HP et al (2015) A meta-analysis of the benefits of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on psychological function among breast cancer (BC) survivors. Breast Cancer 23(4):568–576. doi:10.1007/s12282-015-0604-0.
Johns SA et al (2015) Randomized controlled pilot study of mindfulness-based stress reduction for persistently fatigued cancer survivors. Psychooncology 24(8):885–893. doi:10.1002/pon.3648.
Kümmel S, Schmidt M (2016) Diagnostik und Therapie primärer und metastasierter Mammakarzinome – Komplementäre Therapie „Survivorship“. http://www.ago-online.de/fileadmin/downloads/leitlinien/mamma/Maerz2016/de/2016D%2024_Komplementaere%20Therapie.pdf. Zugegriffen: 01.07.2016
Martires J, Zeidler M (2015) The value of mindfulness meditation in the treatment of insomnia. Curr Opin Pulm Med 21(6):547–552. doi:10.1097/MCP.0000000000000207
Neuendorf R, Wahbeh H, Chamine I, Yu J, Hutchison K, Oken BS (2015) The effects of mind-body interventions on sleep quality: A systematic review. Evid Based Complement Alternat Med 2015:902708. doi:10.1155/2015/902708.
Ornish D, Magbanua MJ, Weidner G, Weinberg V, Kemp C, Green C, Mattie MD, Marlin R, Simko J, Shinohara K, Haqq CM, Carroll PR (2008) Changes in prostate gene expression in men undergoing an intensive nutrition and lifestyle intervention. Proc Natl Acad Sci U S A 105(24):8369–8374. doi:10.1073/pnas.0803080105
Oskay-Ozcelik G, Lehmacher W, Konsgen D, Christ H, Kaufmann M, Lichtenegger W et al (2007) Breast cancer patients’ expectations in respect of the physician-patient relationship and treatment management results of a survey of 617 patients. Ann Oncol 18(3):479–484
Palesh O et al (2014) Actigraphy-measured sleep disruption as a predictor of survival among women with advanced breast cancer. Sleep 37(5):837–842. doi:10.5665/sleep.3642
Pan Y et al (2015) Could yoga practice improve treatment-related side effects and quality of life for women with breast cancer? A systematic review and meta-analysis. Asia Pac J Clin Oncol:. doi:10.1111/ajco.12329
Paul AE, Lange S, Voiß P, Klose P, Kümmel S, Dobos GJ (2013) Das „Essener Modell“ – ein Konzept zur integrativ-onkologischen Therapie von Brustkrebspatientinnen. Breast Care (Basel) 8:314–317
Paul A, Lange S, Dobos G (2011) Mind-Body-Medizin im Rahmen der Integrativen Onkologie am Brustzentrum der Kliniken Essen-Mitte. Z Komplementärmed 3(4):29–34
Pilkington K, CAM-Cancer Consortium (2015) Yoga. http://www.cam-cancer.org/The-Summaries/Mind-body-interventions/Yoga. Zugegriffen: 01.03.16
Sprod LK (2015) Effects of yoga on cancer-related fatigue and global side-effect burden in older cancer survivors. J Geriatr Oncol 6:8–14
Voiß P et al (2015) Komplementäre Verfahren in Prävention und Therapie. In: Untch M, Harbeck N, Thomssen C, Costa SD (Hrsg) Colloquium Senologie Colloquium Senologie 2015/2016. Agileum, München
Witt CM, Cardoso MJ (2016) Complementary and integrative medicine for breast cancer patients – Evidence based practical recommendations. Breast 28:37–44
Zeng Y et al (2014) Health benefits of qigong or tai chi for cancer patients: a systematic review and meta-analyses. Complement Ther Med 22:173–186
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
G. Dobos, K.-E Choi, M. Horneber, S. Lange, P. Voiß, S Kümmel und A. Paul geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Dobos, G., Choi, KE., Horneber, M. et al. Mind-Body-Medizin in der integrativen Onkologie. Onkologe 23, 206–210 (2017). https://doi.org/10.1007/s00761-016-0169-3
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-016-0169-3