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Entwicklung einer Entscheidungshilfe zum Mammographiescreening

Eine qualitative Analyse aus Sicht der Nutzerinnen

Development of a decision tool for mammography screening

A qualitative analysis from the perspective of users

  • Psychoonkologie
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Alle Frauen im Alter zwischen 50 und 69 Jahren in Deutschland werden alle zwei Jahre eingeladen, am Mammographiescreeningprogramm teilzunehmen. Das Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) wurde durch den Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA) beauftragt, die dazu bestehenden Informationsmaterialien unter Einbezug externer Sachverständiger zu einer medizinischen Entscheidungshilfe weiterzuentwickeln.

Ziel der Arbeit

Die neu entwickelte Entscheidungshilfe sollte mittels einer qualitativen Nutzertestung auf Verständlichkeit und Akzeptanz geprüft werden.

Material und Methoden

Die Testung erfolgte in einem mehrschrittigen Verfahren in sechs Fokusgruppen mit insgesamt 37 Frauen. Die Ergebnisse wurden inhaltsanalytisch ausgewertet.

Ergebnisse

Das neue Informationsmaterial wurde als hilfreich zur Aufklärung über das Mammographiescreening empfunden. Viele Frauen äußerten sich überrascht über den Nachteil einer „Überdiagnose“, alle hatten Schwierigkeiten, die Informationen zur Überdiagnose zu verstehen. Ein Großteil konnte nicht zwischen „Überdiagnose“ und „falsch-positiver Befund“ differenzieren. 18 Frauen empfanden das entwickelte Instrument zur Werte- und Präferenzklärung (WPK) als hilfreich. Frauen, die es als nicht notwendig bewerteten (n = 15), begründeten dies häufig damit, dass sie bereits vorab eine Entscheidung getroffen hatten.

Diskussion

Die Vermittlung von Überdiagnosen ist eine Herausforderung bei der Entwicklung von Entscheidungshilfen. Das neue WPK-Instrument wurde als hilfreich dabei empfunden, eine persönliche Entscheidung für oder gegen die Screeningteilnahme zu treffen. Hinsichtlich der Verständlichkeit der Materialien spielt Gesundheitskompetenz eine wichtige Rolle und sollte bei der Entwicklung von Entscheidungshilfen berücksichtigt werden.

Abstract

Background

Women between the ages of 50 and 69 are invited in Germany every two years to participate in the mammography screening program. The German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG), together with experts, was assigned by the Federal Joint Committee (G-BA) to modify the existing informational material into a new decision aid.

Objective

The new decision aid was qualitatively tested with regard to comprehensibility and acceptance of users.

Material and methods

Testing of the decision aid was done through a multi-step procedure with 37 women in six focus groups. The results were qualitatively analyzed.

Results

The results show that the new material was regarded as helpful information on mammography screening. Many women were surprised about the information regarding overdiagnosis. All women had difficulties understanding the concept of overdiagnosis. In their understanding, most did not differentiate between overdiagnosis and false-positive results.

The newly developed value clarification tool was helpful for 18 women with regard to their personal decision-making. Those who experienced no further benefit by the value clarification tool (n = 15), reasoned that they had already made their decision and did not need further support.

Discussion

Communicating the existence of overdiagnosis is a challenge when developing decision aids on screening decisions. The new value clarification tool was considered to be helpful for coming to an individual decision for or against screening participation. Health literacy plays an important role regarding the comprehensiveness of the material and should be considered in the development of decision aids.

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Abb. 1

Notes

  1. Teilnehmerin der Fokusgruppe ist zwischen 50 und 59 Jahre alt.

  2. Teilnehmerin hat bisher nicht am Screening teilgenommen.

  3. Teilnehmerin hat bereits am Screening teilgenommen.

  4. Hauptschulabschluss.

  5. Realschulabschluss.

Literatur

  1. Barmer GEK (2016) Entscheidungshilfe Mammographie-Screening. https://www.barmer-gek.de/gesundheit/praevention/krebspraevention/krebsfrueherkennung/mammographie-13876 Zugriff: 08.03.2016

    Google Scholar 

  2. Deutsches Netzwerk Evidenz Basierte Medizin (2015) Gute Praxis Gesundheitsinformation- Ein Positionspapier des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e. V. http://www.ebm-netzwerk.de/pdf/publikationen/gpgi2.pdf Zugriff: 27.02.2016

    Google Scholar 

  3. Elwyn G, O’connor A, Stacey D et al (2006) Developing a quality criteria framework for patient decision aids: online international Delphi consensus process. BMJ 333:417

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Fagerlin A, Pignone M, Abhyankar P et al (2013) Clarifying values: an updated review. BMC Med Inform Decis Mak 13(Suppl 2):S8

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Fleiss J, Cohen L (1973) The equivalence of weighted kappa and the intraclass correlation coefficient as measures of reliability. Educ Psychol Meas 33:613–619

    Article  Google Scholar 

  6. Flick U (2010) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. Rowohlt, Reinbek

    Google Scholar 

  7. Hersch J, Barratt A, Jansen J et al (2015) Use of a decision aid including information on overdetection to support informed choice about breast cancer screening: a randomised controlled trial. Lancet 385:1642–1652

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hersch J, Jansen J, Barratt A et al (2013) Women’s views on overdiagnosis in breast cancer screening: a qualitative study. BMJ 346:f158

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. International Patient Decision Aid Standards Collaboration (2005) Criteria for judging the quality of patient decision aids. http://ipdas.ohri.ca/IPDAS_checklist.pdf Zugriff: 14.03.2016

    Google Scholar 

  10. Jimbo M, Rana GK, Hawley S et al (2013) What is lacking in current decision aids on cancer screening? CA Cancer J Clin 63:193–214

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Joseph-Williams N, Newcombe R, Politi M et al (2013) Toward minimum standards for certifying patient decision aids: A modified Delphi consensus process. Med Decis Making 34:699–710

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Llewellyn-Thomas H (2009) Values clarification. In: Edwards A, Elwyn G (Hrsg) Shared decision-making in health care: Achieving evidence-based patient choice. Oxford University Press, Oxford, S 123–135

    Google Scholar 

  13. Mccaffery KJ, Jansen J, Scherer LD et al (2016) Walking the tightrope: communicating overdiagnosis in modern healthcare. BMJ 352:i348

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Myers ER, Moorman P, Gierisch JM et al (2015) Benefits and harms of breast cancer screening: A systematic review. JAMA 314:1615–1634

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Pieterse AH, De Vries M, Kunneman M et al (2013) Theory-informed design of values clarification methods: a cognitive psychological perspective on patient health-related decision making. Soc Sci Med 77:156–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Stacey D, Legare F, Col NF et al (2014) Decision aids for people facing health treatment or screening decisions. Cochrane Database Syst Rev 1:Cd001431

    PubMed  Google Scholar 

  17. Trikalinos TA, Wieland LS, Adam GP et al (2014) AHRQ comparative effectiveness reviews. In: Decision aids for cancer screening and treatment. Agency for Healthcare Research and Quality (US), Rockville

    Google Scholar 

  18. Volk RJ, Llewellyn-Thomas H, Stacey D et al (2013) Ten years of the International Patient Decision Aid Standards Collaboration: evolution of the core dimensions for assessing the quality of patient decision aids. BMC Med Inform Decis Mak 13(Suppl 2):S1

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Rachel Sommer MPH.

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Interessenkonflikt

R. Sommer, J. Dirmaier, M. Härter und C. Bergelt haben für die Durchführung des Projekts Drittmittel vom Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen erhalten. D. Fechtelpeter und K. Koch sind Angestellte des Instituts für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen und haben im Rahmen ihrer Anstellung das Projekt durchgeführt. Keiner der Autoren erhielt zusätzliche finanzielle Unterstützung für das Verfassen des Manuskripts.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Sommer, R., Dirmaier, J., Fechtelpeter, D. et al. Entwicklung einer Entscheidungshilfe zum Mammographiescreening. Onkologe 22, 578–585 (2016). https://doi.org/10.1007/s00761-016-0081-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-016-0081-x

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