Zusammenfassung
Das Hauptziel von Therapien in der Onkologie ist die Erhöhung von Überlebenswahrscheinlichkeiten. Überlebenswahrscheinlichkeiten über die Zeit werden mit Kaplan-Meier-Kurven beschrieben. Die für verschiedene Therapien errechneten Überlebenswahrscheinlichkeiten können mit dem Log-rank-Test miteinander verglichen werden. Die Anwendung statistischer Tests erfordert Kenntnis und Beachtung der dahinter stehenden Prinzipien. Der medizinische Fortschritt führte beim Vergleich von Therapierfolgen vermehrt zur Berücksichtigung zeitlich früher gelegener Therapieziele. Statt der Überlebenswahrscheinlichkeiten werden z. B. Remissionswahrscheinlichkeiten zur Beurteilung von Behandlungen herangezogen. Dabei entsteht die Situation konkurrierender Ereignisse: Dass ein früher Tod die Beobachtung einer Remission unmöglich macht, muss in die Berechnung der Remissionswahrscheinlichkeiten eingehen. Der χ2-Test erlaubt den Vergleich von Erfolgswahrscheinlichkeiten zu einem bestimmten Zeitpunkt.
Abstract
The primary goal of therapy in oncology is the enhancement of survival probabilities. Kaplan-Meier curves serve as a tool to describe survival probabilities over time. The comparison of survival probabilities of different treatments is supported by the log-rank test. However, the application of statistical tests demands knowledge of and attention to the underlying principles. Medical progress has led to increased consideration of clinical endpoints observed earlier in time. For example, instead of survival probabilities, therapies are evaluated on the basis of their probabilities of remission. This produces a situation of competing events: Statistically, it has to be taken into account that an early death prevents the observation of a possible remission. The chi-square test enables the comparison of probabilities at a certain point in time.
Literatur
Altman DG (1991) Practical statistics for medical research. Chapman & Hall, London
Clark TG, Bradburn MJ, Love SB et al (2003) Survival analysis part I: basic concepts and first analyses. Br J Cancer 89:232–238
Dupont WD, Plummer WD (1997) PS power and sample size program available for free on the internet. Controlled Clin Trials 18:274
Gray RJ (1988) A class of k-sample tests for comparing the cumulative incidence of a competing risk. Ann Stat 16:1141–1154
Hochhaus A, O’Brien SG, Guilhot F et al (2009) Six-year follow-up of patients receiving imatinib for the first-line treatment of chronic myeloid leukemia. Leukemia 23:1054–1061
Mantel N, Haenszel W (1959) Statistical aspects of the analysis of data from retrospective studies of disease. J Natl Cancer Inst 22:719–748
Peto R, Peto J (1972) Asymptomatically efficient rank invariant test procedures. J R Stat Soc Ser A 135:185–207
Putter H, Fiocco M, Geskus RB (2007) Tutorial in biostatistics: competing risks and multi-state models. Stat Med 26:2389–2430
Schoenfeld DA, Richter JR (1982) Nomograms for calculating the number of patients needed for a clinical trial with survival as an endpoint. Biometrics 38:163–170
Schumacher M, Schulgen G (2007) Methodik klinischer Studien. Methodische Grundlagen der Planung, Durchführung und Auswertung. Springer, Berlin Heidelberg New York
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Pfirrmann, M. Statistisches Testen in der Onkologie. Onkologe 17, 337–348 (2011). https://doi.org/10.1007/s00761-010-1989-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-010-1989-1
Schlüsselwörter
- Kaplan-Meier-Analyse
- Statistisches Testen
- Nichtparametrische Statistik
- Konkurrierende Ereignisse
- χ2-Test