Zusammenfassung
Die Inzidenz des Schilddrüsenkarzinoms hat sich weltweit in den letzten 30–40 Jahren verdoppelt. Dabei nimmt insbesondere der Anteil der papillären Karzinome zu, wohingegen follikuläre und v. a. anaplastische Schilddrüsenkarzinome an Häufigkeit abnehmen. Dieser Trend wird mit einer Verbesserung der Jodversorgung in Zusammenhang gebracht. Wie Autopsie-Untersuchungen zeigen, ist die Prävalenz okkulter Schilddrüsenkarzinome in Abhängigkeit von der Intensität der Aufarbeitung mit bis zu 35% sehr hoch. Nur etwa jedes 10.000. dieser Mikrokarzinome manifestiert sich jedoch klinisch. Zu den gesicherten ätiologischen Faktoren für das Schilddrüsenkarzinom zählt eine Strahlenexposition in der Kindheit. Die Prognose der differenzierten Schilddrüsenkarzinome mit Zehnjahresüberlebensraten in der Größenordnung von 95% für papilläre und 85% für follikuläre Karzinome ist sehr gut. Demgegenüber ist die Prognose für anaplastische Karzinome mit Zehnjahresüberlebensraten von weniger als 15% äußerst schlecht. Prognosebestimmend sind das Lebensalter bei der Diagnosestellung, Organ überschreitendes Tumorwachstum und Fernmetastasen sowie—mit Einschränkung—Lympknotenmetastasen. Dabei ist zu berücksichtigen, dass das Lebensalter kein prognostisch unabhängiger Faktor ist.
Abstract
The worldwide incidence of thyroid cancer has doubled during the last 30–40 years. Mainly the proportion of papillary cancers has increased, whereas follicular and anaplastic cancers have decreased in frequency. This trend is presumably related to an improvement of nutritional iodine supply. According to autopsy studies, the prevalence of occult thyroid cancer is high in relation to the intensity of the histological work-up (up to 35 %); however, only 1 in every 10,000 of these microcarcinomas is clinically relevant. The most important etiological factor for thyroid cancer is radiation exposure in childhood. The prognosis of differentiated thyroid cancer with 10-year survival rates in a range of 95% for papillary and 85% for follicular cancers is very good. In contrast, the prognosis of anaplastic cancer with 10-year survival rates of less than 15% is extremely bad. The prognosis is determined by the patient’s age at the time of diagnosis, tumor growth beyond the thyroid capsule, distant metastases and—with some restrictions—lymph node metastases. In this context it should be taken into consideration that age is not a prognostically independent factor.
Literatur
Bertz J, Hentschel S, Hundsdörfer G, Kaatsch P, Katalinic A, Lehnert M, Schön D, Stegmaier C, Ziegler H (2004) Krebs in Deutschland, 4. überarbeitete, aktualisierte Ausgabe. Arbeitsgemeinschaft Bevölkerungsbezogener Krebsregister in Deutschland in Zusammenarbeit mit dem Robert-Koch-Institut, Saarbrücken
Biermann M, Schober O (2005) Radioiodtherapie des Schilddrüsenkarzinoms. Der Onkologe/Heft 1, s00761-004-0814-0
Busnardo B, De Vido D (2000) The epidemiology and etiology of differentiated thyroid carcinoma. Biomed Pharmacother 54:322–326
Dralle H, Machens A, Brauckhoff M, Ukkat J, Sekulla C, Nguyen Thanh P, Lorenz K, Grimm O (2005) Chirurgie der Schilddrüsenkarzinome: Sollten nach Einführung der neuen TNM-Klassifikation die chirurgischen Leitlinien geändert werden? Der Onkologe/Heft 1, s00761-004-0809-x
Cady B, Rossi R (1988) An expanded view of risk group definition in differentiated thyroid carcinoma. Surgery 104:947–953
Eichhorn W, Tabler H, Lippold R, Lochmann M, Schreckenberger M, Bartenstein P (2003) Prognostic factors determining long-term survival in well-differentiated thyroid cancer: an analysis of four hundred eighty-four patients undergoing therapy and aftercare at the same institution. Thyroid 13:949–958
Farahati J, Geling M, Mäder U, Mörtl M, Luster M, Müller JG, Flentje M, Reiners Chr (2004) Changing Trends of Incidence and Prognosis of Thyroid Carcinoma in Lower Franconia, Germany, from 1981–1995. Thyroid 14:141–147
Feldt-Rasmussen U (2001) Iodine and cancer. Thyroid 11:483–486
Franceschi S, Boyle P, Maisonneuve P, La Vecchia C, Burt AD, Kerr DJ, MacFarlane GJ (1993) The epidemiology of thyroid carcinoma. Crit Rev in Oncogen 4:25–52
Gilliland FD, Hunt WC, Morris DM et al. (1997) Prognostic factors for thyroid carcinoma. A population based study of 15.698 cases from the Surveillance Epidemiology and End Results (SEER) program 1973–1991. Cancer 79:564–573
Hay ID, Bergstrahl EJ, Goellner JR et al. (1993) Predicting outcome in papillary thyroid carcinoma: development of a reliable prognostic scoring system in a cohort of 1779 patients surgically treated at one institution during 1940 through 1989. Surgery 114:1050–1057
Hay ID, Grant CS, Taylor WF et al. (1987) Ipsilateral lobectomy versus bilateral lobar resection in papillary thyroid carcinoma: a retrospective analysis of surgical outcome using a novel prognostic scoring system. Surgery 102:1088–1095
Hölzer S, Reiners Chr, Mann K et al. (2000) Patterns of care for patients with primary differentiated carcinoma of the thyroid gland treated in Germany during 1996. US and German Thyroid Cancer Group. Cancer 89:192–201
Hundahl SA, Fleming ID, Fremgen AG et al. (1998) A national cancer data base report on 53.856 cases of thyroid carcinoma treated in the U.S. 1985–1995. Cancer 83:1238–2648
Karges W (2005) Klinische und molekulare Genetik des Schilddrüsenkarzinoms. Der Onkologe/Heft 1, s00761-004-0812-2
Körber C, Geling M, Werner E, Mörtl M, Mäder U, Reiners C, Farahati J (2000) Incidence of the Familial Non-medullary Thyroid Carcinoma in the Patient Register of the Clinic and Policlinic of Nuclear Medicine, University of Wuerzburg. Nuklearmedizin 39:16–21
Lerch H, Schober O, Kuwert T, Saur HB (1997) Survival of differentiated thyroid carcinoma studied in 500 patients. J Clin Oncol 15:2067–75
Parkin DM, Muir CS, Whelan SL, Gao YT, Ferlay J, Powell J (1992) Cancer incidence in five continents. International Agency for Research on Cancer, Lyon (France)
Pellegriti G, Scollo C, Lumera G, Regalbuto C, Vigneri R, Belfiore A (2004) Clinical behaviour and outcome of papillary thyroid cancers smaller than 1.5 cm in diameter: study of 299 cases. J Clin Endocrinol Metab 89:3713–20
Raue F (2005) Diagnostik des Schilddrüsenkarzinoms. Der Onkologe/Heft 1, s00761-004-0816-y
Reiners Chr, Biko J, Demidchik EP, Drozd V (2000) Thyroid cancer after exposure to ionizing irradiation: histology, staging and clinical data. In: Peter F, Wiersinga W, Hostalek U eds. The Thyroid and Environment. Stuttgart, New York: Schattauer, 193–204
Reiners Chr (2003) Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Schilddrüsenkarzinoms. UniMed, Bremen London Boston
Reiners Chr, Mäder U, Geling M, Luster M, Farahati J (2003) Epidemiologie des Schilddrüsenkarzinoms bei veränderter Iodversorgung. In: Schilddrüse 2003. de Gruyter, Berlin New York, S 185–189
Ron E, Lublin JH, Shore RE, Mabuchi K, Modan B, Pottern LM, Schneider AB, Tucker MA, Boice JD (1995) Thyroid Cancer after exposure to external radiation: a pooled analysis of seven studies. Rad Research 141:259–277
Schlumberger MK (1998) Papillary and follicular thyroid carcinoma. New Engl J Med 338:297–306
Schmid KW, Sheu SY, Tötsch M, Görges R, Bockisch A, Mann K (2005) Pathologie des Schilddrüsenkarzinoms. Der Onkologe/Heft 1 (im Druck)
Surveillance, Epidemiology and End Results (SEER) Program (April 2003) National Cancer Institute, Cancer Statistics Branch (www.seer.cancer.gov)
UICC (International Union Against Cancer) (1997) In: Hermanek P, Sobin LH (eds) Classification of malignant tumors, 5th en. Springer, Berlin Heidelberg New York
Vini L, Hyer SL, Marshall J, A’Hern R, Harmer C (2003) Long-term results in elderly patients with differentiated thyroid carcinoma. Cancer 97:2736–2742
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Reiners, C., Geling, M., Luster, M. et al. Epidemiologie des Schilddrüsenkarzinoms. Onkologe 11, 11–19 (2005). https://doi.org/10.1007/s00761-004-0813-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-004-0813-1