Zusammenfassung
Die Radiotherapie ist bei Sarkomen etabliert. Unstrittig ist ihre Indikation zur postoperativen adjuvanten Bestrahlung in Fällen, bei denen ein hohes Lokalrezidivrisiko besteht. Seit den letzten 1–2 Jahren sind folgende wichtige neue Entwicklungen hervorzuheben:
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präoperative vs. postoperative Strahlentherapie bei High-risk-Weichteilsarkomen der Extremitäten,
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intensivierte präoperative Chemoradiotherapie,
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Strahlentherapie bei Synovialsarkomen im Kindes- und Jugendalter,
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Strahlentherapie bei Osteosarkomen.
Abstract
Radiotherapy has become an established procedure for treatment of sarcomas. The indication for postoperative adjuvant irradiation remains undisputed in cases in which the risk of recurrence is high. The following are important developments achieved in the past 1–2 years:
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Preoperative vs postoperative radiotherapy for high-risk soft tissue carcinoma of the extremities
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Intensified preoperative chemoradiotherapy
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Radiotherapy for synovial sarcoma in children and adolescents
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Radiotherapy for osteosarcoma
Notes
IRS = International Rhabdomyosarcoma Study. IRS Stadium I bedeutet R0-Resektion, Stadium II entspricht R1-Resektion, Stadium III bedeutet Irresektabilität oder R2-Resektion.
Literatur
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Okcu MF, Munsell M, Treuner J et al. (2003) Synovial sarcoma in childhood and adolescence: a multicenter multivariate analysis of outcome. J Clin Oncol 21:1602–1611
Machak GN, Tkachev SI, Solovyev YN et al. (2003) Neoadjuvant chemotherapy and local radiotherapy for high-grade osteosarcoma of the extremities. Mayo Clinic Proc 78:145–146
Ozaki T, Flege S, Kevric M et al. (2003) Osteosarcoma of the pelvis: experience of the Cooperative Osteosarcoma Study Group. J Clin Oncol 21:334–341
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Dunst, J. Radiotherapie bei Sarkomen. Onkologe 10, 63–65 (2004). https://doi.org/10.1007/s00761-003-0635-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-003-0635-6