Skip to main content

Eisenmangel ohne Anämie

Expertenempfehlung zu Definitionen, Diagnostik, Vorgehen

Iron Deficiency Without Anemia

Expert Recommendation on Definitions, Diagnosis and Treatment

Zusammenfassung

Eisenmangel ohne Anämie wird zunehmend als eine klinisch relevante, und zu erheblicher Morbidität führende Erkrankung anerkannt. Eisen spielt eine Rolle im Immunsystem und beeinflusst die Funktionalität der Muskulatur sowie der Neuronen. Klinisch manifestiert sich der Eisenmangel ohne Anämie durch die Symptome einer Fatigue, ein geistiger und körperlicher krankhafter Erschöpfungszustand welcher unverhältnismäßig von vorrausgegangenen körperlichen Belastungen auftritt und nicht durch Ruhe- bzw. Schlafphasen behoben werden kann. Diese durch Eisenmangel verursachte Fatigue kann allerdings mit einer parenteralen Eisenzufuhr erfolgreich behandelt werden. Dieser Übersichtsartikel soll eine Zusammenfassung über den aktuellen Stand der Wissenschaft, inklusive Entstehung, Diagnose und Behandlung von Eisenmangel ohne Anämie bieten.

Abstract

Iron deficiency without anemia is increasingly recognized as a clinically relevant disease leading to substantial morbidity. Iron plays an important role in the immune system, as well as muscle and neuron functioning. Fatigue is the hallmark clinical manifestation of iron deficiency without anemia. Fatigue is a form of exhaustion that occurs irrespective of physical activity and cannot be remedied through rest or sleep. Fatigue, however, responds well to parenteral iron administration. This review article summarizes the current knowledge on iron deficiency without anemia, including its pathogenesis, diagnosis, and treatment.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Evstatiev R, Gasche C (2012) Iron sensing and signalling. Gut 61(6):933–952

    CAS  Article  Google Scholar 

  2. Guerinot ML (1994) Microbial iron transport. Annu Rev Microbiol 48:743–772

    CAS  Article  Google Scholar 

  3. Askwith C, Kaplan J (1998) Iron and copper transport in yeast and its relevance to human disease. Trends Biochem Sci 23(4):135–138

    CAS  Article  Google Scholar 

  4. Hentze MW, Muckenthaler MU, Andrews NC (2004) Balancing acts: molecular control of mammalian iron metabolism. Cell 117(3):285–297

    CAS  Article  Google Scholar 

  5. Hastka J, Metzgeroth G, Gattermann N (2018) Onkopedia – Eisenmangel und Eisenmangelanämie. https://www.onkopedia.com/de/onkopedia/guidelines/eisenmangel-und-eisenmangelanaemie/@@view/html/index.html. Zugegriffen: 22. Mai 2019

  6. Papanikolaou G, Pantopoulos K (2005) Iron metabolism and toxicity. Toxicol Appl Pharmacol 202(2):199–211

    CAS  Article  Google Scholar 

  7. Huch R, Schaefer R (2006) Iron deficiency and iron deficiency anemia. Thieme, , S 80

    Google Scholar 

  8. Crichton RR, Danielson BG, GEisser P (2008) Iron therapy with special emphasis on intravenous administration, 4. Aufl. UNI-MED Verlag AG, Bremen, S 128

    Google Scholar 

  9. Soppi ET (2018) Iron deficiency without anemia—a clinical challenge. Clin Case Rep 6(6):1082–1086

    Article  Google Scholar 

  10. Umbreit J (2005) Iron deficiency: a concise review. Am J Hematol 78(3):225–231

    CAS  Article  Google Scholar 

  11. Baart AM, van Noord PA, Vergouwe Y et al (2013) High prevalence of subclinical iron deficiency in whole blood donors not deferred for low hemoglobin. Transfusion 53(8):1670–1677

    CAS  Article  Google Scholar 

  12. Auerbach M, Adamson JW (2016) How we diagnose and treat iron deficiency anemia. Am J Hematol 91(1):31–38

    Article  Google Scholar 

  13. Lopez A, Cacoub P, Macdougall IC et al (2016) Iron deficiency anaemia. Lancet 387(10021):907–916

    CAS  Article  Google Scholar 

  14. Stein J, Hartmann F, Dignass AU (2010) Diagnosis and management of iron deficiency anemia in patients with IBD. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 7(11):599–610

    CAS  Article  Google Scholar 

  15. Gasche C, Lomer MC, Cavill I et al (2004) Iron, anaemia, and inflammatory bowel diseases. Gut 53(8):1190–1197

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. Fehr J, Favrat B, Schleiffenbaum B et al (2009) Diagnosis and treatment of iron deficiency without anaemia. Praxis 98(24):1445–1451

    CAS  Article  Google Scholar 

  17. Deutsche Fatigue-Gesellschaft (2019) Was ist Fatigue? https://deutsche-fatigue-gesellschaft.de/fatigue/was-ist-fatigue/. Zugegriffen: 22. März 2019

  18. Bates DW, Schmitt W, Buchwald D et al (1993) Prevalence of fatigue and chronic fatigue syndrome in a primary care practice. Arch Intern Med 153(24):2759–2765

    CAS  Article  Google Scholar 

  19. Cathebras PJ, Robbins JM, Kirmayer LJ et al (1992) Fatigue in primary care: prevalence, psychiatric comorbidity, illness behavior, and outcome. J Gen Intern Med 7(3):276–286

    CAS  Article  Google Scholar 

  20. Kroenke K, Arrington ME, Mangelsdorff AD (1990) The prevalence of symptoms in medical outpatients and the adequacy of therapy. Arch Intern Med 150(8):1685–1689

    CAS  Article  Google Scholar 

  21. Krayenbuehl PA, Battegay E, Breymann C et al (2011) Intravenous iron for the treatment of fatigue in nonanemic, premenopausal women with low serum ferritin concentration. Blood 118(12):3222–3227

    CAS  Article  Google Scholar 

  22. Beard JL (2001) Iron biology in immune function, muscle metabolism and neuronal functioning. J Nutr 131(2S-2):568S–579S (discussion 80S)

    CAS  Article  Google Scholar 

  23. Ackrell BA, Maguire JJ, Dallman PR et al (1984) Effect of iron deficiency on succinate- and NADH-ubiquinone oxidoreductases in skeletal muscle mitochondria. J Biol Chem 259(16):10053–10059

    CAS  Article  Google Scholar 

  24. von Drygalski A, Adamson JW (2011) Ironing out fatigue. Blood 118(12):3191–3192

    Article  Google Scholar 

  25. Klinisches Institut für Labormedizin AW (2020) Referenzwerte des Klinischen Instituts für Labormedizin am AKH Wien. https://www.akhwien.at/default.aspx?pid=3986. Zugegriffen: 6. Juli 2020

  26. Nowak A, Angelillo-Scherrer A, Betticher D et al (2019) Swiss Delphi study on iron deficiency. Swiss Med Wkly 149:w20097

    PubMed  Google Scholar 

  27. Favrat B, Balck K, Breymann C et al (2014) Evaluation of a single dose of ferric carboxymaltose in fatigued, iron-deficient women—PREFER a randomized, placebo-controlled study. PLoS One 9(4):e94217

    Article  Google Scholar 

  28. Bartels U, Pedersen NS, Jarnum S (1978) Iron absorption and serum ferritin in chronic inflammatory bowel disease. Scand J Gastroenterol 13(6):649–656

    CAS  Article  Google Scholar 

  29. Chen MH, Su TP, Chen YS et al (2013) Association between psychiatric disorders and iron deficiency anemia among children and adolescents: a nationwide population-based study. BMC Psychiatry 13:161

    CAS  Article  Google Scholar 

  30. Grantham-McGregor S, Ani C (2001) A review of studies on the effect of iron deficiency on cognitive development in children. J Nutr 131(2S-2):649S–666S (discussion 66S–68S)

    CAS  Article  Google Scholar 

  31. Piper BF, Dibble SL, Dodd MJ et al (1998) The revised Piper fatigue scale: psychometric evaluation in women with breast cancer. Oncol Nurs Forum 25(4):677–684

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. British Columbia Medical Association—guidelines and protocols advisory committee (2010) Iron deficiency—investigation and management. https://www2.gov.bc.ca/assets/gov/health/practitioner-pro/bc-guidelines/iron_deficiency.pdf. Zugegriffen: 02. März 2021

  33. Gasche C, Evstatiev R, Haas T et al (2011) Diagnose und Behandlung von Eisenmangel und Anämie bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Konsensus der österreichischen Arbeitsgruppe für CED. Z Gastroenterol 49(05):627–632

    CAS  Article  Google Scholar 

  34. Fachinformation. Lösferron forte Brausetabletten. Zugegriffen: 25. Mai 2019

  35. Fachinformation. Tardyferon 80 mg Retardtabletten. Zugegriffen: 25. Mai 2019

  36. Fachinformation. FerrumAcino 100 mg magensaftresistente Hartkapseln. Zugegriffen: 25. Mai 2019

  37. Moretti D, Goede JS, Zeder C et al (2015) Oral iron supplements increase hepcidin and decrease iron absorption from daily or twice-daily doses in iron-depleted young women. Blood 126(17):1981–1989

    CAS  Article  Google Scholar 

  38. Stoffel NU, Cercamondi CI, Brittenham G et al (2017) Iron absorption from oral iron supplements given on consecutive versus alternate days and as single morning doses versus twice-daily split dosing in iron-depleted women: two open-label, randomised controlled trials. Lancet Haematol 4(11):e524–e33

    Article  Google Scholar 

  39. Powers JM, Buchanan GR (2019) Disorders of iron metabolism: new diagnostic and treatment approaches to iron deficiency. Hematol Oncol Clin North Am 33(3):393–408

    Article  Google Scholar 

  40. Jerico Alba C, Garcia Erce JA (2018) Oral iron as treatment for iron deficiency: should it always be the first choice? Med Clin (Barc) 151(5):e27–e8

    Article  Google Scholar 

  41. Vahdat Shariatpanaahi M, Vahdat Shariatpanaahi Z, Moshtaaghi M et al (2007) The relationship between depression and serum ferritin level. Eur J Clin Nutr 61(4):532–535

    CAS  Article  Google Scholar 

  42. Murray-Kolb LE, Beard JL (2007) Iron treatment normalizes cognitive functioning in young women. Am J Clin Nutr 85(3):778–787

    CAS  Article  Google Scholar 

  43. Connor JR, Patton SM, Oexle K et al (2017) Iron and restless legs syndrome: treatment, genetics and pathophysiology. Sleep Med 31:61–70

    Article  Google Scholar 

  44. Herklotz R, Huber A (2010) Labordiagnose von Eisenstoffwechselstörungen. Schweiz Med Forum 10(30-31):500–507

    Google Scholar 

  45. Ponikowski P, Voors AA, Anker SD et al (2016) 2016 ESC guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure: the task force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure of the European society of cardiology (ESC)developed with the special contribution of the heart failure association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 37(27):2129–2200

    Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autorinnen und Autoren danken Dr. Norbert Hasenöhrl und Dr. Margit Hemetsberger für ihre redaktionelle Unterstützung. Die wissenschaftlichen AutorInnen wurden von Vifor Pharma Österreich GmbH gesponsert.

Förderung

Diese grundlegende Diskussion und Konsensfindung für diesen Übersichtsartikel mit Expertenempfehlungen erfolgte im Rahmen eines von Vifor Pharma Österreich GmbH gesponserten Advisory Board Meetings.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christoph Gasché.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Gasché erhielt Sprecherhonorare von Vifor Pharma Österreich GmbH. C. Adlbrecht erhielt Kongressunterstützung, Berater- und Sprecherhonorare von Vifor Pharma Österreich GmbH. H. Zeisler erhielt Sprecherhonorare und Forschungsförderung von Vifor Pharma Österreich GmbH. G.J. Müller, S. Simon-Ecker und M. Thun geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Autorenbeiträge

Alle Autorinnen und Autoren führten im Rahmen dieses Übersichtsartikels und des vorbereitenden Advisory Board Meetings Literaturrecherchen durch und stellten ihre Erkenntnisse und Erfahrungen im Rahmen von Vorträgen und Diskussionsbeiträgen zur Verfügung. Alle Autorinnen und Autoren beurteilten diese Zusammenfassung kritisch und überarbeiteten sie bis zur Erreichung eines Konsenses.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Gasché, C., Adlbrecht, C., Müller, G.J. et al. Eisenmangel ohne Anämie. Wien klin Mag 24, 78–84 (2021). https://doi.org/10.1007/s00740-021-00385-1

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00740-021-00385-1

Schlüsselwörter

  • Erschöpfung
  • Depression
  • Fatigue
  • Intravenöses Eisen

Keywords

  • Exhaustion
  • Depression
  • Fatigue
  • Intravenous iron