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Alkoholabhängigkeit und Demenz

Alcoholism and dementia

  • Psychiatrie
  • Published:
psychopraxis. neuropraxis Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Ursachen des Vitamin-B1-Mangels bei Alkoholkrankheit sind vielfältig. Genetisch prädisponierte Menschen, die regelmäßig zu viel Alkohol trinken, können relativ schnell an Vitamin-B1-Mangel leiden. Einerseits wird in der Ernährung zu wenig Vitamin B1 zugeführt, andererseits geht Vitamin B1 durch Erbrechen und Diarrhoe verloren. Es ist jedoch nach wie vor unklar, wem, wann, wie viel und wie oft Vitamin B1 parenteral oder oral verabreicht werden sollte. Patienten, die zum Entzug aufgenommen werden, sollten dagegen auf jeden Fall über einige Tage parenteral und hoch dosiert (400 mg tgl.) Vitamin B1 erhalten. Wie der dargestellte Fallbericht zeigt, ist die normale Resorption von Vitamin B1 im Dünndarm nach etwa 6 Wochen Alkoholkarenz wiederhergestellt. Jedoch muss die Wirksamkeit einer oralen Vitamin-B1-Substitution bei aufrechter Alkoholkrankheit aufgrund bisheriger Untersuchungen infrage gestellt werden.

Abstract

The cause of vitamin B1 deficiency in people who are addicted to alcohol varies greatly. Genetically predisposed people who drink too much alcohol on a regular basis can suffer relatively quickly from vitamin B1 deficiency. On the one hand, too little vitamin B1 is consumed from the person’s diet; on the other hand vitamin B1 is lost to vomiting and diarrhea. However, it is still unclear who, when, how, and how often vitamin B1 should be administered orally or paternally. In contrast, patients participating in a withdrawal program should definitely be parenterally administered high doses (400 mg/day) of vitamin B1 over several days. As this case report shows, normal absorption of vitamin B1 in the small intestine is restored after about 6 weeks of alcohol abstinence. However, the efficacy of oral vitamin B1 substitution in chronic alcohol abuse must be questioned based on previous studies.

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Correspondence to Peter Fischer.

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Fischer, P. Alkoholabhängigkeit und Demenz. psychopraxis. neuropraxis 19, 218–221 (2016). https://doi.org/10.1007/s00739-016-0354-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00739-016-0354-6

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