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Therapieresistente Depression – eine differenzialdiagnostische Herausforderung

Treatment-resistant depression – a differential diagnostic challenge

  • Psychiatrie
  • Published:
psychopraxis. neuropraxis Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Stellen der Diagnose und die Behandlung einer schweren depressiven Episode gehören zur Routinetätigkeit im psychiatrischen Alltag. Wir orientieren uns dabei aktuell am ICD-10 und den darin beschriebenen Symptomen. Aber ist das immer so eindeutig, und an welche Differenzialdiagnosen sollte man denken, insbesondere bei Therapieresistenz und bei älteren Patienten?

Material und Methoden

Klinischer Fallbericht inklusive Literaturrecherche unter Berücksichtigung nationaler und internationaler Leitlinien.

Ergebnisse

Die schwere depressive Episode ist im klinischen Alltag oft ein Routinefall. Sie stellt eine der häufigsten Erkrankungen im Rahmen der psychiatrischen Tätigkeit dar, die geschätzte Lebenszeitprävalenz beträgt 12 % und nimmt stetig zu. Was aber tun, falls die Symptomatik progredient bleibt, trotz leitliniengerechter Therapie?

Dass in solchen Fällen eine weiterführende organische Abklärung sinnvoll und notwendig ist, zeigt der folgende Fallbericht. Ein 80-jähriger Patient wird aufgrund einer depressiven Symptomatik an der psychiatrischen Abteilung aufgenommen. Trotz adäquater Therapie verschlechtert sich das Zustandsbild progredient. Schlussendlich wird die Diagnose Normaldruckhydrozephalus gestellt, was in weiterer Konsequenz auch andere therapeutische Möglichkeiten mit sich bringt.

Insbesondere die möglichen Überschneidungen im Symptomspektrum von Depression, Demenz und Normaldruckhydrozephalus werden hier sichtbar, und die daraus resultierende differenzialdiagnostische Herausforderung.

Schlussfolgerungen

In 80 % der Fälle wird ein Normaldruckhydrozephalus (NPH) nicht erkannt und daher auch nicht behandelt. Aufgrund der Ähnlichkeiten im Symptomspektrum ergeben sich Schwierigkeiten bei der Unterscheidung von einem NPH zu anderen neurodegenerativen Erkrankungen, und wie in diesem Fallbericht beschrieben auch zur Depression.

Im Falle eines NPH sind eine frühzeitige Diagnosestellung und Therapie besonders wichtig, da bei fortgeschrittener Erkrankungsdauer die Symptomatik in vielen Fällen irreversibel bleibt. Daher erscheint es sinnvoll, bei therapieresistenten Depressionen eine weiterführende organische Abklärung durchzuführen und die interdisziplinäre Zusammenarbeit mit der Neurologie und Neuroradiologie zu nutzen.

Abstract

Background

Diagnosis and treatment of major depression is part of daily routine in psychiatric practice. We therefore rely on the latest ICD-10 and the described symptoms. However, is this decision always obvious, and which differential diagnostic considerations should be made, especially for patients with treatment-resistant depression or in elderly patients?

Method

A clinical case report is described, taking into consideration the results of a literature search and national and international guidelines.

Results

Major depression is usually part of daily routine in the psychiatric hospital. It is one of the most common diagnoses; the estimated lifetime prevalence of unipolar major depression is 12 % and continues to increase. But what should be done, if symptoms continue to deteriorate, despite guideline-based treatment?

The following case report shows that in this situation further diagnostic procedures are needed and necessary. An 80-year-old man is transferred to a psychiatric ward because of depressive symptoms. Despite adequate treatment, the psychiatric state deteriorates. Finally, the diagnosis of normal pressure hydrocephalus (NPH) is made with the direct consequence of further treatment options. Especially the possible overlap of symptoms for depression, dementia, and NPH are shown, thus, making the differential diagnosis challenging.

Conclusion

In 80 % of cases, NPH remains unrecognized and untreated. Similarities in the symptoms lead to the difficulty of distinguishing NPH from other neurodegenerative disorders and, as in this case report, also from major depression. In case of NPH, early diagnosis and treatment are important because if the disease is too advanced, clinical improvement is unlikely. Therefore, in cases of treatment-resistant major depression it is advisable to perform additional diagnostic tests and to consult with interdisciplinary neurology and neuroradiology teams.

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Literatur

  1. Brean A, Eide PK (2008) Prevalence of probable idiopathic normal pressure hydrocephalus in a Norwegian population. Acta Neurol Scand 118(1):48–53

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Vahl CF (2011) Correspondence (letter to the editor): hydrocephalus should not be forgotten. Dtsch Arztebl Int 108(8):131 (Published online 2011 February 25. doi:10.3238/arztebl.2011.0131a)

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  3. Marmarou A, Young HF, Aygok GA (2007) Estimated incidence of normal pressure hydrocephalus and shunt outcome in patients residing in assisted-living and extended-care facilities. Neurosurg Focus 22(4):E1

    Google Scholar 

  4. Shprecher D, Schwalb J, Kurlan R (2008) Normal pressure hydrocephalus: diagnosis and treatment. Curr Neurol Neurosci Rep 8:371–376

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  5. Golomb J, Wisoff J, Miller DC et al (2000) Alzheimer’s disease comorbidity in normal pressure hydrocephalus: prevalence and shuntresponse. J Neurol Neurosurg Psychiatry 68:778–781

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Tsakanikas D, Relkin N (2007) Normal pressure hydrocephalus. Semin Neurol 27:58–65

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Greitz D (2004) Radiological assessment of hydrocephalus: new theories and implications for therapy. Neurosurg Rev 27:145–165

    PubMed  Google Scholar 

  8. Relkin N, Marmarou A, Klinge P et al (2005) Diagnosing idiopathic normal-pressure hydrocephalus. Neurosurgery 57:4–16

    Google Scholar 

  9. Kiefer M, Unterberg A (2012) The differential diagnosis and treatment of normal-pressure hydrocephalus. Dtsch Arztebl Int 109 (1–2):15–25 (quiz 26. doi:10.3238/arztebl.2012.0015. Epub 2012 Jan 9)

    Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. I. Straker gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Straker, I. Therapieresistente Depression – eine differenzialdiagnostische Herausforderung. psychopraxis. neuropraxis 17, 10–12 (2014). https://doi.org/10.1007/s00739-013-0131-8

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