Summary
Purpose
To assess the efficacy of intravitreally injected tissue plasminogen activator (t-PA, Alteplase [Actilyse®]) to induce posterior vitreous detachment (PVD) in eyes with recent onset of retinal vein occlusion (RVO).
Methods
Retrospective patient chart analysis.
Results
Nine eyes were included thereof 4 eyes (44%) with central (CRVO) and 5 eyes (56%) with branch RVO (BRVO). One week after injection none of the eyes treated showed PVD formation. After 12 months one patient (17%) developed partial PVD and two patients (33%) demonstrated complete PVD. All eyes developing (partial) PVD after one year suffered from BRVO. Mean best corrected visual acuity (BCVA) increased from 0.35 to 0.45 after one week (p = 0.401) and further to 1.0 after 12 months (p = 0.042). There was an overall significant gain in mean BCVA development after 12 months (p = 0.015). Mean central retinal thickness decreased from 572 to 485 µm after one week (p = 0.374) and further to 299 µm after 12 months (p = 0.345). There was an overall significant decrease in CRT development from injection until month 12 (p = 0.030).
Conclusion
Intravitreally injected Actilyse® might have the potential to induce PVD in eyes with recent onset of RVO and might favorably impact standard treatment regimens. A prospective and randomized clinical trial is needed to prove this hypothesis.
Zusammenfassung
Zielsetzung
Ziel der Studie war es, die Wirksamkeit einer intravitrealen Injektion des Gewebeplasminogenaktivators (t-PA, Alteplase [Actilyse®]) bezüglich der Induktion einer hinteren Glaskörperabhebung (HGA) in Augen mit kürzlich aufgetretenem retinalem Venenverschluss (RVV) zu untersuchen.
Material und Methoden
Retrospektive Analyse von Patientenakten.
Ergebnisse
In die Studie wurden 9 Augen eingeschlossen, davon 4 (44%) mit Zentralvenenverschluss (ZVV) und 5 (56%) mit Venenastverschluss (VAV). Eine Woche nach Injektion war in keinem der behandelten Augen die Entwicklung einer HGA zu beobachten. Nach 12 Monaten fand sich bei einem Patienten (17%) eine partielle HGA, bei 2 Patienten (33%) eine komplette HGA. In allen Augen mit (partieller) HGA nach einem Jahr bestand ein VAV. Der Mittelwert der bestkorrigierten Sehschärfe stieg von 0,35 auf 0,45 nach einer Woche (p = 0,401) und weiter auf 1,0 nach 12 Monaten (p = 0,042). Es fand sich eine insgesamt signifikante Zunahme des Mittelwerts der bestkorrigierten Sehschärfe nach 12 Monaten (p = 0,015). Die mittlere zentrale Netzhautdicke sank von 572 auf 485 µm nach einer Woche (p = 0,374) und weiter auf 299 µm nach 12 Monaten (p = 0,345). Es fand sich eine insgesamt signifikante Abnahme der zentralen Netzhautdicke von der Injektion bis 12 Monate danach (p = 0,030).
Schlussfolgerung
Die intravitreale Injektion von Actilyse® könnte in Augen mit kürzlich aufgetretenem RVV eine HGA induzieren und die standardmäßigen Behandlungsregime günstig beeinflussen. Eine prospektive und randomisierte klinische Studie ist erforderlich, um diese Hypothese zu belegen.
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T. Bertelmann, S. Strodthoff, W. Sekundo and S. Mennel declare that they have no competing interests.
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Bertelmann, T., Strodthoff, S., Sekundo, W. et al. Intravitreal Actilyse® injection to induce posterior vitreous detachment in eyes with recent onset of retinal vein occlusion. Spektrum Augenheilkd. 32, 39–45 (2018). https://doi.org/10.1007/s00717-017-0351-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00717-017-0351-z
Keywords
- Ocriplasmin
- Alteplase
- Vitreomacular traction (VMT)
- Vitreomacular adhesion (VMA)
- Optical coherence tomography (OCT)