Summary
INTRODUCTION: The dry eye syndrome is defined as a multifactorial disease of the tearfilm and the ocular surface, which is accompanied by inflammation. The causes of this disease vary as well as the therapies. Studies have shown an antiinflammatory effect of unsaturated fatty acids. Nowadays, preparations including polyunsaturated fatty acids are tested to achieve a relief of dry eye symptoms. Special attention is paid to omega-3-fatty acids and omega-6-fatty acids because they are physiological mediators in inflammatory events. METHOD: 16 patients suffering from dry eye syndrome due to Meibomian gland dysfunction or primary Sjogren syndrome were supplemented with unsaturated fatty acids during a period of one to four months, in addition to their existing dry eye therapy. Subjective and objective parameters were evaluated. RESULTS: The analysis of the Ocular Surface Disease Index© (OSDI©) and the Symptom Assessment in Dry Eye© (SANDE©) questionnaires, which are used for the estimation of alterations of subjective perceptions and limitations as well as frequency and severity of ocular surface symptoms, showed significant positive changes after the dietary supplement intake compared to the time before. Lissamine green staining of the ocular surface showed a significant decrease. Break up time, Schirmer test as well as the fluorescein staining of the cornea and the morphology of the eyelids did not change significantly. CONCLUSION: The dietary supplement of omega-3-fatty acids led to an improvement of symptoms and reduction of ocular surface staining in patients suffering from dry eye syndrome due to Meibomian gland dysfunction or primary Sjogren syndrome. The additional intake of omega-3 fatty acids exhibits positive effects when combined with the regular dry eye therapy and may therefore be recommended as an adjunct treatment.
Zusammenfassung
EINLEITUNG: Das Trockene Auge wird als eine multifaktoriell bedingte Erkrankung der Tränenflüssigkeit und der Augenoberfläche definiert, die mit Entzündungszeichen einhergeht. So mannigfaltig die Ursachen der Erkrankung sind, so viele Therapieansätze werden versucht. Da zahlreiche Studien darauf hinweisen, dass ungesättigte Fettsäuren eine antientzündliche Wirkung ausüben können, wird heutzutage der Ansatz verfolgt, mit Präparaten, die mehrfach ungesättigte Fettsäuren enthalten, eine Linderung der Beschwerden beim Trockenen Auge zu erzielen. Besonderes Augenmerk wird hier auf die Omega-3- und Omega-6-Fettsäuren gerichtet, die als natürliche Modulatoren von Entzündungsaktivitäten angesehen werden. METHODE: 16 PatientInnen mit Trockenem Auge auf Grund von Meibom-Drüsen-Dysfunktion oder primärem Sjögren-Syndrom erhielten eine Nahrungsergänzung mit ungesättigten Omega-3-Fettsäuren zusätzlich zur bestehenden lokalen Sicca-Therapie über einen Zeitraum von ein bis vier Monaten. Subjektive und objektive Parameter wurden ausgewertet. ERGEBNISSE: Die Auswertung der Fragebögen Ocular Surface Disease Index© (OSDI©) sowie des Symptom Assessment in Dry Eye© (SANDE©), die beide zur Erfassung von Veränderungen subjektiver Empfindungen und Einschränkungen sowie der Häufigkeit und des Schweregrades von Augenoberflächenbeschwerden dienen, verbesserten sich im Vergleich zwischen vor und nach der Einnahme des Nahrungsergänzungsmittels signifikant. Bei der Lissamingrünfärbung der Augenoberfläche zeigte sich ebenfalls eine signifikante Verbesserung. Nicht signifikant veränderten sich die Tränenfilmaufreißzeit, der Schirmertest, die Fluoreszeinfärbung der Hornhaut sowie die Lidkantenmorphologie. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Nahrungsergänzung mit Omega-3-Fettsäuren führte zu einer Verbesserung der Symptomatik und der Augenoberfläche des Trockenen Auges bei PatientInnen mit Meibom-Drüsen-Dysfunktion oder primärem Sjögren-Syndrom. Daher kann die Einnahme von Omega-3-Fettsäuren eine sinnvoll ergänzende Therapieoption zur regulären Sicca-Therapie darstellen.
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to check access.Literatur
The definition and classification of dry eye disease: Report of the Definition and Classification subcommittee of the International Dry Eye Workshop. Ocul Surf. 2007;5(2): 75–92
Management and therapy of dry eye disease: Report of the Management and Therapy Subcommitee of the International Dry Eye Workshop. Ocul Surf. 2007;5(2):163–78
Rosenberg ES, Asbell PA. Essential Fatty Acids in the Treatment of Dry Eye. Ocul Surf. 2010;8:18–28
Roncone M, Bartlett H, Eperjesi F. Essential fatty acids for dry eye: A review. Cont Lens Anterior Eye 2010;33:49–54
Miljanovic B, Trivedi KA, Reza Dana M, Gilbard JP, Buring JE, Schaumberg DA. Relation between dietary n-3 and n-6 fatty acids and clinically diagnosed dry eye syndrome in women. Am J Clin Nutr. 2005;82:887–93
Simopoulos A.P. The Mediterranean diets: What is so special about the diet of Greece? The scientific evidence. J Nutr 2001;131:3065–73
Cleland LG, James MJ, Proudman SM. Fish oil: What the prescriber needs to know. Arthritis Res Ther. 2006;8: 202–10
Alexander JW. Immunonutrition: The role of ω-3 fatty acids. Nutrition. 1998;14:627–33
James MJ, Gibson RA, Cleland LG. Dietary polyunsaturated fatty acids and inflammatory mediator production. Am J Clin Nutr. 2000;71:343–8
Endres S, Ghorbani R, Kelley VE et al. The effect of dietary supplementation with n-3 polyunsaturated fatty acids on the synthesis of interleukin-1 and tumor necrosis factor by mononuclear cells. N Engl J Med 1989;320(5):265–71
Pischon T, Hankinson SE, Hotamisligil GS, Rifai N, Willett WC, Rimm EB. Habitual dietary intake of n-3 and n-6 fatty acids in relation to inflammatory markers among US men and women. Circulation. 2003;108:155–60
Calder PC, Grimble RF. Polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity. Eur J Clin Nutr. 2002;56(3):14–9
Deutsche Gesellschaft für Ernährung, Österreichische Gesellschaft für Ernährung, Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für Ernährung. Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr. Alföldi: Umschau Braus GmbH; 2000
Schiffmann RM, Christianson MD, Jacobsen G, Hirsch JD, Reis BL. Reliability and validity of the Ocular Surface Disease Index. Arch Ophthalmol. 2000;118:615–21
Schaumberg DA, Gulati A, Mathers WD, et al. Development and validation of a short global dry eye symptom index. Ocul Surf. 2007;5(1):50–7
Wedrich A, Schmut O, Rabensteiner D. Trockenes Auge – Alles zum Sicca-Syndrom. Wien: Verlagshaus der Ärzte; 2009
Brewitt H, Zierhut M. Trockenes Auge – Anatomie, Physiologie, Pathophysiologie, Diagnostik, Therapie. Heidelberg: Dr. Reinhard Kaden Verlag GmbH; 2001
Marquardt R, Lemp MA. Das trockene Auge in Klinik und Praxis. Berlin: Springer-Verlag;
Horwath-Winter J, Berghold A, Schmut O et al. Evaluation of the clinical course of dry eye syndrome. Arch Ophthalmol. 2003;121:1364–8
Van Bijsterveld OP. Diagnostic tests in the sicca syndrome. Arch Ophthalmol. 1969; 82:10–4
Bron AJ, Benjamin L, Snibson GR. Meibomian gland disease. Classification and grading of lid changes. Eye. 1991;5:395–411
Nichols KK, Mitchel GL, Zadnik K. The repeatability of clinical measurements of dry eye. Cornea 2004;23:272–85
Solomon A, Dursun D, Liu Z, Xie Y, Macri A, Pflugfelder SC. Pro- and anti-inflammatory forms of interleukin-1 in the tear fluid and conjunctiva of patients with dry eye disease. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2001;42(10):2283–92
Brignole F, Pisella PJ, Goldschild M, De Saint JM, Goguel A, Baudouin C. Flow cytometric analysis of inflammatory markers in conjunctival epithelial cells of patients with dry eyes. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2000;41(6):1356–63
Gröber U. Mikronährstoffe-Beratungsempfehlungen für die Praxis. Donauwörth: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH; 2006
Barabino S, Rolando M, Camicione P et al. Systemic linoleic and γ-linolenic acid therapy in dry eye syndrome with an inflammatory component. Cornea. 2003;22(2):97–101
Aragona P, Bucolo C, Spinella R, Guiffrida S, Ferreri G. Systemic omega-6-essential fatty acid treatment and PGE1 tear content in Sjögren's syndrome patients. Invest Ophthalmol Vis Sci.2005;46:4474–9
Macri A, Giuffrida S, Amico V, Iester M, Traverso CE. Effect of linoleic acid and γ-linolenic acid on tear production, tear clearance and on the ocular surface after photorefractive keratectomy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2003;241:561–6
Pinna A, Piccinini P, Carta F. Effect of oral linoleic and gamma-linolenic acid on meibomian gland dysfunction. Cornea. 2007;26(3):260–4
Macsai MS. The role of omega-3 dietary supplementation in blepharitis and meibomian gland dysfunction. Trans Am Ophthalmol Soc. 2008;106:336–56
Creuzot C, Passemard M, Viau S et al. Improvement of dry eye symptoms with polyunsaturated fatty acids. J Fr Ophthalmol. 2006;29:868–73
Garcher CP, Brignole-Baudouin F, Baudouin C et al. Influence of oral supplementation of omega-3 and omega-6 fatty acids on conjunctival inflammatory markers in dry eye patients (abstract). Invest Ophthalmol Vis Sci 2009;50:ARVO Abstract 4638
Rashid S, Jin Y, Ecoiffier T, Barabino S, Schaumberg DA, Dana MR. Topical omega-3 and omega-6 fatty acids for treatment of dry eye. Arch Ophthalmol. 2008;126(2):219–25
Esquenazi S, Bazan HEP, Bui V, He J, Kim DB, Bazan NG. Topical combination of NGF and DHA increases rabbit corneal nerve regeneration after photorefractive keratectomy. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2005;46(9):3121–7
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Königshofer, K., Rabensteiner, D., Boldin, I. et al. Die Bedeutung ungesättigter Fettsäuren für das Trockene Auge. Spektrum Augenheilkd. 25, 13–18 (2011). https://doi.org/10.1007/s00717-011-0469-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00717-011-0469-3