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Mikrosystem-Akupunktur bei craniomandibuIärer Schmerzsymptomatik – eine randomisierte kontrollierte Studie

Microsystems Acupuncture in Craniomandibular Pain Syndromes: A Randomised Controlled Trial

  • Leitthema
  • Published:
Stomatologie

Zusammenfassung

Hintergrund

Patienten mit craniomandibulären Funktionsstörungen beschreiben als Hauptsymptome nicht nur Zahnschmerzen, sondern auch Gesichtsschmerzen, Beweglichkeitseinschränkungen und Spannungen im Kiefergelenk und in der Halswirbelsäule – eine interdisziplinäre Überlagerungssymptomatik (myofaszial – stomatognath – lymphogen – etc.). Eine rasche Besserung motiviert den Patienten und erleichtert weitere Therapien.

Ziel

Ziel dieser Studie ist es, die Sofort-Effekte von Mikrosystem-Akupunktur bei Schmerzpatienten mit Störungen im craniomandibulären System im Vergleich zu einer Kontrollgruppe zu untersuchen, wobei die subjektive Schmerzintensität (VAS), die muskuläre Funktionalität (Druckdolenzen-Scores), die Mundöffnung, die Axiografie und vor allem die palpierten und therapierten Akupunkturareale die Hauptzielgrößen darstellen.

Methodik

Im Rahmen einer randomisierten, placebo­kontrollierten Studie wurden 23 Patienten mit Störungen des craniomandibulären Systems ausgewählt und in zwei Gruppen eingeteilt. Die Verumgruppe erhielt eine Akupunkturtherapie nach der „Very Point“-Methode, die andere als Kontrollgruppe eine Placebolasertherapie. Vor und nach der Behandlung wurden bei beiden Gruppen folgende Befunde verblindet erhoben: subjektiver Schmerz (VAS), Mundöffnung in Millimeter, Druckdolenzen der Gesichts­ und Nackenmuskulatur (0–3), die Drukempfindlichkeit (0–3) der Akupunkturareale (MAPS). Der Beurteiler wusste nicht, welcher Gruppe der Patient zugeteilt war, der Therapeut musste natürlich informiert sein.

Ergebnisse

Die Verbesserungen der muskulären Schmerzscores (Skala 0 = sehr gut – 3 = sehr schlecht) in der Akupunkturgruppe (19,1 ± 11,9) waren gegenüber der Placebogruppe (6,2 ± 14,8) signifikant (p = 0,03). Die Unterschiede der Druckdolenzen der Nacken- und Kaumuskulatur waren bei den meisten vor der Behandlung druckdolenten Muskeln in der Akupunkturgruppe signifikant (p < 0,05). Es ließen sich bei Aufzeichnungen der Öffnungs- und Schließbewegung in der Akupunkturgruppe vermehrt Verbesserungen in den Kurvenparametern im Vergleich zur Kontrollgruppe erkennen. Auch bei der Protrusions- und Retrusionsbewegung zeigten sich in der Akupunkturgruppe vermehrt Verbesserungen, allerdings waren diese nicht statistisch signifikant.

Schlussfolgerung

Aufgrund der Ergebnisse der vorliegenden Studie ist die Akupunktur ein geeignetes Mittel zur Akuttherapie bei craniomandibulären Störungen. Weitere Studien mit größerer Patientenzahl und Untersuchungen der Langzeitwirkungen sind in Arbeit.

Abstract

Background

Patients suffering from craniomandibular disorders describe their problems not only as toothache, but also as facial pain. Limitation of movement and a tense feeling in the temporamandibular joint as well as pain in the vertebra are also possible. To treat such symptoms, an interdisciplinary approach (myofascial, stomatognath, lymphatic system) is necessary. Relieving the patients’ symptoms as quickly as possible helps to improve the compliance with the patient, thereby facilitating further therapies.

Aim

To assess the effects of acupuncture on the acute symptoms in patients with craniomandibular disorder in comparison to placebo Iaser treatment. Primary end points are pain intensity (quantified using Visual Analogue Scale [VAS]), functional muscle test, ability to open the mouth, axiographic evaluation as well as the palpation and treatment of sensitive acupuncture points.

Methods

23 patients with craniomandibular disorder were recruited for the randomised controlled double blind trial. They were divided into two groups: the verum group received acupuncture in the style of “very point”, as described by Gleditsch. The second group received treatment with a placebo Iaser on the same points as a control group. Before and after each session of treatment, the following diagnostic findings were recorded in each group: subjective pain (VAS), mouth opening ability (mm), pressure sensitivity of the face and neck muscles, and pressure sensitivity of the acupuncture areas (MAPS). The therapeutic intervention was not performed by the examiner.

Results

Muscle pain ranking from 0 (no pain) to 3 (very painful) in the acupuncture group (19.1 ± 11.9) was significantly reduced compared to the placebo group (6.2 ± 14/8): p = 0.03. Pressure-pain sensitivity of the neck and masticatory muscles was significantly reduced in most of the tested muscles (p < 0.05) among the acupuncture group. Patients in the acupuncture group showed a slight improvement of mandibular movement in comparison to the placebo group, but this observation remained without a statistical significance.

Conclusion

This RCT shows that acupuncture with the “very point” method can improve symptoms of cranio­mandibular disorders within a short period of time. Further studies are necessary and projected to prove the long term effect within a larger group of patients.

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Literatur

  1. Costen JB (1934) A syndrome of ear and sinus symptoms dependent upon disturbed function of the temporamandibular joint. Ann Otol Rhinol Laryngol 43:1–15

    Article  Google Scholar 

  2. Mc Neill C (Hrsg) (1993) Temporamandibular disorders. Guidelines for classification, assessment and management. The Academy of Orofacial Pain, Quintessence, London

    Google Scholar 

  3. Gsellmann B, Schmid-Schwap M, Piehslinger E, Slavicek G (1995) Anamnestic findings in patients with temporamandibular joint disease. J Gnathol 14:41–46

    Google Scholar 

  4. Frick E (2005) Seidl 0. Zur Psychosomatik des chronischen orofazialen Schmerzsyndroms. Psychother Psychosom Med Psychol 55:191–199

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Rauhala K, Oikarinen KS, Raustia AM (1999) Role of temporomandibular disorders (TMD) in facial pain: occlusion, muscle and TMJ pain. Cranio 17:254–261

    PubMed  Google Scholar 

  6. Gillespie BR (1990) Assessment and treatment of TMJ muscles, fascia, Iigaments and associated structures. Cranio 8:51–54

    PubMed  Google Scholar 

  7. Eckberg EC, Valion D, Nilner M (1998) Occlusal appliance therapy in patients with temporomandibular disorders. A double-blind controlled study in a short-term perspective. Acta Odontol Scand 56:122–128

    Article  Google Scholar 

  8. Gauder EL Jr, Brown DT (2000) Temporomandibular disorder treatment outcomes: first report of a large-scale prospective clinical study. Cranio 18:9–22

    Google Scholar 

  9. Nicolakis P, Erdogmus B, Kopf A, Nicolakis M, Piehslinger E, Fialka-Moser V (2002) Effectiveness of exercise therapy in patients with myofascial pain dysfunction syndrome. J Oral Rehab 29:362–368

    Article  Google Scholar 

  10. Wahlund K, List T, Larsson B (2003) Treatment of temporomandibular disorders among adolescents: a comparison between occlusal appliance, relaxion training, and brief information. Acta odontol Scand 61:203–211

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Komarahadi FL, Baumeister H, Maurischat C, Härter M (2005) Verteilung von Schmerzparametern bei chronischen Schmerzpatienten im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung. Schmerz 20(2):108–118

    Article  Google Scholar 

  12. Chapmann CR (1979) Contribution of research on Acupuncture and Transcutaneous electrical stimulation to the understanding of pain mechanism and pain relief. In: Beer RF, Bassett EG jr (Hrsg) Mechanismus of pain and analgesie compounds. Raven Press, New York

  13. Lu DP, Lu GP, Kleinmann L (2001) Acupuncture and clinical hypnosis for facial and head neck pain: a single crossover comparison. Am J Clin Hypn 44:141–148

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Rosted P (2001) Practical recommendations for the use of acupuncture in the treatment of temporomandibular disorders based on the outcome of published controlled studies. Oral Dis 7:109–115

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Rosted P (1998) The use of acupuncture in dentistry: a review of the scientific validity of published papers. Oral Dis 4:100–104

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Mc Millan AS, Nolan A, Kelly PJ (1997) The efficacy of dry needling and procaine in the treatment of myofascial pain in the jaw muscles. J Orofac Pain 11:307–314

    Google Scholar 

  17. List T, Helkimo M, Andersson S, Carlsson GE (1992) Acupuncture and occlusal splint therapy in the treatment of craniomandiublar disorders. Part I. A comparative study. Swed Dent J 16:125–141

    PubMed  Google Scholar 

  18. Johansson A, Wenneberg B, Wagersten C, Haraldson T (1991) Acupuncture of facial muscular pain. Acta Odontol Scand 49:153–158

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Raustia AM, Pohjola RT (1986) Acupuncture compared with stomatognathic treatment for TMJ dysfunction. Part III: effect of treatment on mobility. J Prosthet Dent 56:616–623

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Eichner H, Kampik G, Gleditsch J (1987) Akupunkturbehandlung bei akuter Sinusitis bei Kindern und Erwachsenen. Akupunktur-Theorie und Praxis 15(8):6–15

    Google Scholar 

  21. Gleditsch J (1999) Akupunktur in der HNO-Heilkunde. Hippokrates, Stuttgart

    Google Scholar 

  22. Gleditsch J (2005) Mundakupunktur – ein Schlüssel zum Verständnis regulativer Funktionssysteme. Elsevier, München

    Google Scholar 

  23. Gleditsch J (1988) Differenzierte Schmerztherapie aufgrund der Akupunktur - Systematik. Akupunktur – Theor und Prax 16:71–82

    Google Scholar 

  24. Gleditsch J (1985) Trigger-Punkt-Therapie bei funktionellen und entzündlichen Erkrankungen im Zahn-, Mund-, Kiefer-Bereich. Zahnarzt 28:863–869

    Google Scholar 

  25. Gleditsch J (1980) Punktversuche und Ermittlung von Reaktionsebenen mit Hilfe der Very Point Technik. Akupunktur – Theorie und Praxis 8:58–61

    Google Scholar 

  26. Gleditsch J (2002) MAPS MikroAkuPunktSysteme, Grundlagen und Praxis der somatotopischen Therapie. Hippokrates, Stuttgart

    Google Scholar 

  27. Dietrich G, Bockholt R, Funktionsstörungen des Kausystems (1990) Eine retrospektive Studie an 1778 Patienten der Westdeutschen Kieferklinik. ZWR 2:96–101

    Google Scholar 

  28. Ozawa S, Tanne K (1997) Diagnostic accurarcy of sagittal condylar movement patterns for identifying international derangement of temporomandibular joint. J Orofac Pain 11:222–231

    PubMed  Google Scholar 

  29. Piehslinger E, Celar AG, Celar RM, Slavicek R (1991) Computerized axiography: principles and methods. Cranio 9:344–355

    PubMed  Google Scholar 

  30. Slavicek R (1988) Clinical and instrumental functional analysis for diagnosis and treatment planning. Part 7 computer-aided axiography. JCO 22:776–787

    PubMed  Google Scholar 

  31. Yamamoto T, Yamamoto H (2005) Neue Schädelakupunktur YNSA. Verlag für Ganzheitliche Medizin Dr. Erich Wühr, Kötzting

    Google Scholar 

  32. lrnich D, Behrens N, Gleditsch JM, Stör W, Schreiber MA et al (2002) Immediate effects of dry needling and acupuncture at distant points in chronic neck pain: results of a randomized, double-blind, sham controlled crossover trial. Pain 99:83–89

    Article  Google Scholar 

  33. lrnich D, Behrens N, Molzen H, König A, Gleditsch JM et al (2001) Randomized trial of acupuncture compared with conventional massage and „sham“ laser acupuncture for treatment of chronic neck pain. BMJ 322:1574–1578

    Article  Google Scholar 

  34. Beyer A (2002) Immediate effects of dry needling and acupuncture at distant points in chronic neck pain: results of a randomized, double-blind, sham controlled crossover trial. Pain 99:83–89

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Goddard G, Karibe H, Mc Neill C, Villafuerte E (2002) Acupuncture and sham acupuncture reduce muscle pain in myofascial pain patients. J Orofac Pain 16:71–76

    PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Irmgard Simma-Kletschka.

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Dieser Beitrag ist zuerst erschienen in „Deutsche Zeitschrift für Akupunktur“ 4/2009. Nachdruck mit freundlicher Genehmigung von Elsevier. All Rights Reserved.

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Simma-Kletschka, I., Gleditsch, J., Simma, L. et al. Mikrosystem-Akupunktur bei craniomandibuIärer Schmerzsymptomatik – eine randomisierte kontrollierte Studie. Stomatologie 112, 79–85 (2015). https://doi.org/10.1007/s00715-015-0031-z

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