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Die Europäischen Referenznetzwerke: eine Chance zur Zukunftssicherung insbesondere in den chirurgischen Fächern

The European Reference Network: a Chance to Safeguard the Future, Especially in the Surgical Disciplines

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Pädiatrie & Pädologie Aims and scope

Zusammenfassung

Für Patienten mit seltenen Erkrankungen ist es deutlich schwerer, erfahrene Behandler, rechtzeitige Diagnosestellung und korrekte Therapie zu finden. Die EU hat deswegen 2017 24 Europäische Referenznetzwerke (ERN) gegründet.

Die wissenschaftliche Begründung dieser Zentralisierung, die Fallzahl-Ergebnis-Beziehung und ihre Umsetzung in verschiedenen Ländern werden dargestellt.

Die Qualitätsanforderungen der ERN sind hoch:

Maßgebliche Rolle der Patientenorganisationen; multidisziplinäre Teams; geregelte Stellvertretung; lebenslange Betreuung der Patienten, Offenlegung von finanziellen und nichtfinanziellen Interessenkonflikten, wissenschaftlich fundierte minimale Patienten- und Operationszahlen; Veröffentlichung der Patientenzahlen, Komplikationsraten und Therapieergebnisse im Internet; Aus- und Weiterbildung; Forschung.

Um das bahnbrechende ERN-Projekt weiter zu realisieren, ist die Bildung lokaler Netzwerke von ERN- und Nicht-ERN-Kliniken ein wichtiger nächster Schritt.

Das erforderliche Umdenken von Konkurrenz zu Kooperation wird eine bleibende Herausforderung darstellen, bei der weitere Initiativen der Patientenorganisationen und politische Rahmenvorgaben unverzichtbar sind.

Abstract

For patients with rare diseases, it is much more difficult to find experienced practitioners, a timely diagnosis, and the correct therapy. Therefore, the EU founded 24 European Reference Networks (ERNs) in 2017.

The scientific justification for this centralization, the relationship between the number of cases and the results, and its implementation in different countries are presented.

The quality requirements of the ERNs are high: the essential role of patient organizations; the multidisciplinary teams; the regulated representation of specialists; the lifelong care of patients; the disclosure of financial and nonfinancial conflicts of interest; the scientifically based minimum number of patients and operations; the publication of patient numbers, complication rates, and therapy results on the Internet; basic and further education and training; and research.

To further implement the ground-breaking ERN project, the formation of local networks of ERN- and non-ERN clinics is an important next step.

The necessary change of mindset from competition to cooperation will be a permanent challenge, in which further initiatives by patient organizations and political frameworks are essential.

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Literatur

  1. Adam MA, Thomas S, Youngwirth L, Hyslop T, Reed SD, Scheri RP, Roman SA, Sosa JA (2017) Is there a minimum number of thyroidectomies a surgeon should perform to optimize patient outcomes? Ann Surg 265:402–407 (thyroidectomy: more than 25 cases)

    Article  Google Scholar 

  2. Arbeitskreis Aktionsnetzwerk für seltene angeborene Fehlbildungen (2020) Homepage. https://www.dgkch.de/menu-dgkch-home/menu_gremien/menu-gremien-der-dgkch/menu-ak-asaf. Zugegriffen: 11. Febr. 2020

  3. ARM-Net (2020) Homepage. https://www.arm-net.eu. Zugegriffen: 7. Jan. 2020

  4. Arora S, Keeley J, Patel A, Eleswarapu SV, Bronkema C, Alanee S, Menon M (2019) Defining a “high volume” radical cystectomy hospital: Where do we draw the line? Eur Urol Focus. https://doi.org/10.1016/j.euf.2019.02.001 (radical cystectomy: 50–55 cases)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Bauer H (2017) Mindestmengen in der Chirurgie – sind wir weit genug? https://www.wido.de/fileadmin/Dateien/Dokumente/Publikationen_Produkte/Buchreihen/Krankenhausreport/2017/Kapitel%20mit%20Deckblatt/wido_khr2017_kap08.pdf. Zugegriffen: 7. Januar 2020

  6. Birkmeyer JD et al (2002) Hospital volume and surgical mortality in the United States. N Engl J Med 346:1128–1137

    Article  Google Scholar 

  7. Birkmeyer JD et al (2003) Surgeon volume and operative mortality in the United States. N Engl J Med 349:2117–2127

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. British Association of Perinatal Medicine (2020) Resources. https://www.bapm.org/lists/3-resources. Zugegriffen: 10. Febr. 2020

  9. Bundesärztekammer (2015) Einfluss der Zentrenbildung auf die Versorgung (aus den Ergebnissen der Arbeitsgruppe „Gute Zentrumszertifizierung“ der Bundesärztekammer). https://www.bundesaerztekammer.de/aerzte/qualitaetssicherung/zentren-und-zertifizierung/einfluss/. Zugegriffen: 11. Febr. 2020

  10. de Cruppé W, Malik M, Geraedts M (2014) Achieving minimum caseload requirements—an analysis of hospital quality control reports from 2004–2010. Dtsch Arztebl Int 111:549–555. https://doi.org/10.3238/arztebl.2014.0549

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Dubrovsky G et al (2017) Understanding the relationship between hospital volume and patient outcomes for infants with gastroschisis. J Pediatr Surg 52:1977–1980

    Article  Google Scholar 

  12. Durkin N, Davenport M (2017) Centralization of pediatric surgical procedures in the united kingdom. Eur J Pediatr Surg 27:416–421

    Article  Google Scholar 

  13. ERNICA (2020) Experts by experience. https://ern-ernica.eu/network-partners/experts-by-experience. Zugegriffen: 7. Jan. 2020

  14. EUR-Lex (2019) Commission implementing decision of 10 March 2014 setting out criteria for establishing and evaluating European reference networks and their members and for facilitating the exchange of information and expertise on establishing and evaluating such networks. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ%3AJOL_2014_147_R_0007. Zugegriffen: 7. Jan. 2020 (2014/287/EU)

  15. eUROGEN (2020) Homepage. https://eurogen-ern.eu. Zugegriffen: 7. Jan. 2020

  16. Europäische Kommission (2019) 2019 call for membership to the existing European Reference Networks (ERNs). https://ec.europa.eu/health/ern/consultations/2019_call_membership_de. Zugegriffen: 7. Jan. 2020

  17. Europäische Kommission (2019) ERN assessment manual for applicants: operational criteria for the assessment of healthcare providers. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/ern/docs/call2019_opcriteria_en.pdf. Zugegriffen: 7. Jan. 2020

  18. Flynn-O’Brien KT, Richards MK, Wright DR, Rivara FP, Haaland W, Thompson L, Oldham K, Goldin A (2019) Health outcomes and the healthcare and societal cost of optimizing pediatric surgical care in the United States. J Pediatr Surg 54:621–627. https://doi.org/10.1016/j.jpedsurg.2018.10.102

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. GDK (2015) Planung der hochspezialisierten Medizin: Information zum Stand der Umsetzung. https://www.gdk-cds.ch/fileadmin/docs/public/gdk/themen/hsm/bt_edi_stand_planung_hsm_20150427_def_pub_d.pdf. Zugegriffen: 7. Januar 2020

  20. Grushka JR et al (2009) Effect of hospital case volume on outcome in congenital diaphragmatic hernia: the experience of the Canadian Pediatric Surgery Network. J Pediatr Surg 44:873–876

    Article  Google Scholar 

  21. Hemschemeier M et al (2019) Mindestmengen im Krankenhaus – Bilanz und Neustart. https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/VV_Analyse_Mindestmengen_final.pdf. Zugegriffen: 7. Januar 2020

  22. Hopper AN (2007) Learning curves in surgical practice. Postgrad Med J 83:777–779 (gastrectomy: 15 to 25 cases, laparoscopic fundoplication: 20 cases, laparoscopic colorectal surgery: 55–80 cases, esophagectomy: continuing improvement at 150 cases)

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Klauber J et al (2018) Krankenhaus-Report 2018 der AOK. https://www.wido.de/fileadmin/Dateien/Dokumente/Publikationen_Produkte/Buchreihen/Krankenhausreport/2018/Kapitel%20mit%20Deckblatt/wido_khr2018_gesamt.pdf. Zugegriffen: 4. Jan. 2020

  24. Langer JC, To T (2004) Does pediatric surgical specialty training affect outcome after Ramstedt pyloromyotomy? A population-based study. Pediatrics 113:1342–1347

    Article  Google Scholar 

  25. Lawrence AE et al (2019) Relationships between hospital and surgeon operative volumes and outcomes of esophageal atresia/tracheoesophageal fistula repair. J Pediatr Surg 54:44–49

    Article  Google Scholar 

  26. Luft HS, Bunker JP, Enthoven AC (1979) Should operations be regionalized? The empirical relation between surgical volume and mortality. N Engl J Med 20:1364–1369

    Article  Google Scholar 

  27. Matthias K et al (2014) Evidenz von Volume-Outcome-Beziehungen und Mindestmengen: Diskussion in der aktuellen Literatur. Gesundh Sozialpolit 3:23–30. https://doi.org/10.5771/1611-5821-2014-3

    Article  Google Scholar 

  28. Morche J, Mathes T, Pieper D (2016) Relationship between surgeon volume and outcomes: a systematic review of systematic reviews. Syst Rev 5:204. https://doi.org/10.1186/s13643-016-0376-4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Peschke D, Nimptsch U, Mansky T (2014) Achieving minimum caseload requirements: an analysis of hospital discharge data from 2005–2011. Dtsch Arztebl Int 111:556–563. https://doi.org/10.3238/arztebl.2014.0556

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  30. Publications Office of the European Union (2014) Commission delegated decision of 10 March 2014 setting out criteria and conditions that European reference networks and healthcare providers wishing to join a European Reference Network must fulfil. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/dba7b357-dd8b-11e3-8cd4-01aa75ed71a1. Zugegriffen: 7. Jan. 2020

  31. Reames BN et al (2014) Hospital volume and operative mortality in the modern era. Ann Surg 260:244–251. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000000375

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  32. Saito JM et al (2013) Risk-adjusted hospital outcomes for children’s surgery. Pediatrics 132:677–688

    Article  Google Scholar 

  33. Schmedding A, Rolle U (2017) Decentralized rather than centralized pediatric surgery care in Germany. Eur J Pediatr Surg 27:399–406

    Article  Google Scholar 

  34. Schmiedeke E, Schäfer S, Aminoff D, Schwarzer N, Jenetzky E (2019) Non-financial conflicts of interest: contribution to a surgical dilemma by the European Reference Networks for Rare Diseases. Pediatr Surg Int 35:999–1004. https://doi.org/10.1007/s00383-019-04516-y

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Schmiester C (2019) Ist Dänemarks Krankenhauspolitik ein Vorbild? https://www.deutschlandfunkkultur.de/gesundheitsversorgung-ist-daenemarks-krankenhauspolitik-ein.976.de.html?dram:article_id=458420. Zugegriffen: 10. Nov. 2019

  36. Straub C (2019) Vortrag beim 136. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, 26. bis 29. März 2019, München

    Google Scholar 

  37. Vonlanthen R et al (2018) Toward a consensus on centralization in surgery. Ann Surg 268:712–724

    Article  Google Scholar 

  38. Waldhauser F et al (2015) Seltene oder komplexe Erkrankungen bei Kindern: warum sind spezifische Betreuungseinrichtungen sinnvoll? Padiatr Padol 50(Suppl. 2):S29–S36

    Google Scholar 

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Correspondence to Eberhard K. H. Schmiedeke.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E.K.H. Schmiedeke weist auf folgende Beziehungen hin: Er hat Reisekosten zu Kongressen und Netzwerktreffen teilweise von seiner Klinik, der EU-Kommission und den Patientenorganisationen SoMA und AIMAR erstattet bekommen, von letzteren auch Vergütungen erhalten (sogenannte Übungsleiterbeiträge) für Patientenbetreuung im Rahmen von Seminaren der Patientenorganisationen.

Für diesen Beitrag wurden vom Autor keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Ausschließlich aus Gründen der besseren Lesbarkeit wurde im Text für personenbezogene Hauptwörter die männliche Form gewählt, selbstverständlich beziehen sich alle Angaben auf Angehörige beider (und diverser) Geschlechter.

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Schmiedeke, E.K.H. Die Europäischen Referenznetzwerke: eine Chance zur Zukunftssicherung insbesondere in den chirurgischen Fächern. Paediatr. Paedolog. 55 (Suppl 3), 108–113 (2020). https://doi.org/10.1007/s00608-020-00768-3

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