Skip to main content
Log in

Tuberkulose im Kindesalter – Update 2019

Tuberculosis in Childhood – Update 2019

  • Originalien
  • Published:
Pädiatrie & Pädologie Aims and scope

Zusammenfassung

Die Tuberkulose (TB) zählt zu den häufigsten Infektionskrankheiten, mit weltweit 250.000 Todesfällen allein unter Kindern im Jahr 2016. Mehrere Institutionen sowie Fachgruppen (World Health Organization – WHO, European Centre for Disease Prevention and Control – ECDC, European Research Council ERS, etc.) haben Richtlinien zur Diagnostik und Therapie der TB erstellt. Kürzlich wurde für 3 Staaten – Österreich, Schweiz und Deutschland – eine eigene Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der pädiatrischen TB erstellt. Diese Arbeit soll die wichtigsten Punkte für den klinischen Alltag hervorheben, Beispiele aus der klinischen Erfahrung unseres pädiatrischen Zentrums präsentieren und bestimmte Aspekte der publizierten Leitlinie kommentieren. Neben Anamnese und klinischen Symptomen wird vor allem auf die diagnostischen Schritte im Detail eingegangen, die neben radiologischen Untersuchungen, vor allem immunologische Tests, wie den Mendel-Mantoux-Test (MMT), sowie den Interferon-γ Release Assay (IGRA), umfassen. Auch auf die Schwierigkeit der Diagnosestellung im Kindes- und Jugendalter bei unklarer Symptomatik bzw. bei Fehlen eines Indexpatienten wird eingegangen. Neben der Chemoprophylaxe nach Exposition und der Chemoprävention als Behandlung bei latenter TB, werden auch die therapeutischen Optionen bei manifester TB – pulmonal sowie extrapulmonal – diskutiert. Auch die Behandlung der multiresistenten TB, einem zunehmenden klinisch-therapeutischen sowie wirtschaftlichen Problem, wird ebenso thematisiert. Die Zusammenfassung dieser Leitlinie soll eine wertvolle Ergänzung im klinischen Alltag für die Diagnostik und Therapie der TB im Kindes- und Jugendalter im deutschsprachigen Raum darstellen.

Abstract

Tuberculosis (TB) is one of the most frequent infectious diseases, with 250,000 deaths among children worldwide in 2016. Several institutions and scientific societies (World Health Organization – WHO, European Centre for Disease Prevention and Control – ECDC, European Research Council ERS, etc.) have developed guidelines for the diagnosis and therapy of TB. Recently, a guideline for the diagnosis and treatment of pediatric TB has been created especially for Austria, Switzerland, and Germany. This work is aimed at highlighting the clinically most relevant issues of this guideline, to present examples of the clinical experience at our pediatric center, and to comment on certain aspects of this guideline. In addition to anamnesis and clinical symptoms, specialized diagnostic techniques are described in detail, which, along with radiological examinations, include mainly immunological tests such as the Mendel–Mantoux test (MMT) and interferon-γ release assay (IGRA). The difficulty in making a correct diagnosis in childhood and adolescence with unspecific symptoms and with or without an known index person is also described. In addition to chemoprophylaxis after exposure and chemoprevention to treat latent TB, the therapeutic options for manifest TB, both pulmonary and extrapulmonary, are discussed too. Additionally, the treatment of multi-resistant TB, an increasing therapeutic and financial burden, is similarly addressed. The summary of this guideline should represent a valuable addition to the clinical routine of TB diagnostics and treatment in childhood and adolescence within the German-speaking region

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Abbreviations

ATS:

American Thoracic Society

BCG:

Bacillus Calmette-Guerin

BMGF:

Bundesministerium für Gesundheit und Frauen

CT:

Computertomographie

ECDC:

European Centre for Disease Prevention and Control (Europäisches Zentrum für die Prävention und die Kontrolle von Krankheiten)

EMB:

Ethambutol

ERS:

European Respiratory Society

HIV:

Humanes Immundefizienzvirus

IGRA:

Interferon-γ Release Assay

INH:

Isoniazid

LTBI:

Latente Tuberkuloseinfektion

MDR:

Multi-drug resistant

MRT:

Magnetresonanztomographie

NMT:

Nichttuberkulöse Mykobakterien

PCR:

Polymerasekettenreaktion

PTO:

Prothionamid

PZA:

Pyrazinamid

RMP:

Rifampicin

TB:

Tuberkulose

THT:

Tuberkulin-Hauttest

TNF:

Tumornekrosefaktor

WHO:

World Health Organization (Weltgesundheitsorganiation)

XDR-TB:

Extensive resistent Tuberculosis

ZNS:

Zentralnervensystem

Literatur

  1. World Health Organization (2018) Global tuberculosis report 2018

    Google Scholar 

  2. Marais BJ, Gie RP, Schaaf HS et al (2004) The natural history of childhood intra-thoracic tuberculosis: A critical review of literature from the pre-chemotherapy era. Int J Tuberc Lung Dis 8:392–402

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Nationale Referenzzentrale für Tuberkulose (2016) Jahresbericht 2016

    Google Scholar 

  4. Feiterna-Sperling C, Brinkmann F, Adamczick C et al (2017) Consensus-based guidelines for diagnosis, prevention and treatment of tuberculosis in children and adolescents—A guideline on behalf of the German Society for Pediatric Infectious Diseases (DGPI). Pneumologie 71:629–680

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Brodhun B, Altmann D, Hauer B, Fiebig L, Haas W (2016) Bericht zur Epidemiologie der Tuberkulose in Deutschland für 2015. RKI, Berlin

    Google Scholar 

  6. World Health Organization (2014) Guidance for national tuberculosis programme on the management of tuberculosis in children. WHO, Geneva

    Google Scholar 

  7. Schaaf HS, Collins A, Bekker A, Davies PD (2010) Tuberculosis at extremes of age. Respirology 15:747–763

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Solovic I, Jonsson J, Korzeniewska-Kosela M et al (2013) Challenges in diagnosing extrapulmonary tuberculosis in the European Union, 2011. Euro Surveill 18(12):20432

    PubMed  Google Scholar 

  9. van Well GT, Paes BF, Terwee CB et al (2009) Twenty years of pediatric tuberculous meningitis: A retrospective cohort study in the western cape of South Africa. Pediatrics 123:e1–e8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Poonnoose SI, Rajshekhar V (2003) Rate of resolution of histologically verified intracranial tuberculomas. Neurosurgery 53:873–878 (discussion 878–879)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Bundesministerium für Gesundheit und Frauen (2016) Österreichische Empfehlungen zur Durchführung der Umgebungsuntersuchung bei Tuberkulose

    Google Scholar 

  12. Starke JR, Committee On Infectious Diseases (2014) Interferon-γ release assays for diagnosis of tuberculosis infection and disease in children. Pediatrics 134(6):e1763–e1773. https://doi.org/10.1542/peds.2014-2983

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Connell TG, Tebruegge M, Ritz N, Bryant PA, Leslie D, Curtis N (2010) Indeterminate interferon-gamma release assay results in children. Pediatr Infect Dis J 29:285–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Tebruegge M, de Graaf H, Sukhtankar P et al (2014) Extremes of age are associated with indeterminate QuantiFERON-TB gold assay results. J Clin Microbiol 52:2694–2697

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Mandalakas AM, Detjen AK, Hesseling AC, Benedetti A, Menzies D (2011) Interferon-gamma release assays and childhood tuberculosis: Systematic review and meta-analysis. Int J Tuberc Lung Dis 15:1018–1032

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Connell T, Tebruegge M, Ritz N, Curtis N (2009) Interferon-gamma release assays for the diagnosis of tuberculosis. Pediatr Infect Dis J 28:758–759

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Connell TG, Ritz N, Paxton GA, Buttery JP, Curtis N, Ranganathan SC (2008) A three-way comparison of tuberculin skin testing, QuantiFERON-TB gold and T‑SPOT.TB in children. PLoS ONE 3:e2624

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Kampmann B, Whittaker E, Williams A et al (2009) Interferon-gamma release assays do not identify more children with active tuberculosis than the tuberculin skin test. Eur Respir J 33:1374–1382

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Public Health Agency of Canada (2014) Canadian tuberculosis standards, 7. Aufl.

    Google Scholar 

  20. National Institute for Health and Care Excellence (2016) Clinical guideline 33: Tuberculosis—Prevention, diagnosis, management and service organisation

    Google Scholar 

  21. Swingler GH, du Toit G, Andronikou S, van der Merwe L, Zar HJ (2005) Diagnostic accuracy of chest radiography in detecting mediastinal lymphadenopathy in suspected pulmonary tuberculosis. Arch Dis Child 90:1153–1156

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Lee EY, Tracy DA, Eisenberg RL et al (2011) Screening of asymptomatic children for tuberculosis is a lateral chest radiograph routinely indicated? Acad Radiol 18:184–190

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Leung AN (1999) Pulmonary tuberculosis: The essentials. Radiology 210:307–322

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Detjen AK, DiNardo AR, Leyden J et al (2015) Xpert MTB/RIF assay for the diagnosis of pulmonary tuberculosis in children: A systematic review and meta-analysis. Lancet Respir Med 3:451–461

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Bundesgesetz betreffend Maßnahmen gegen die Tuberkulose vom 13. Juni 1928. In: Eidgenossenschaft DBDBdS, Schweiz, eds. Schweiz 2006

  26. SR: 818.141.1 – Verordnung vom 13. Januar 1999 über die Meldung übertragbarer Krankheiten des Menschen (Melde-Verordnung) vom 13. Januar 1999 (Stand am 1. Januar 2014) gestützt auf Artikel 27 des Epidemiengesetz vom 18. Dezember 1970 (Gesetz. In: Schweiz BDS, ed. Schweiz 2014)

  27. Gesetz zur Verhütung und Bekämpfung von Infektionskrankheiten beim Menschen (Infektionsschutzgesetz – IfSG). In: Zusammenarbeit BdJufrVi, GmbH mdj, eds. Deutschland 2013

  28. SR: 818.101 – BG vom 18. Dezember 1970 über die Bekämpfung übertragbarer Krankheiten des Menschen (Epidemiengesetz). In: Schweiz BDS, ed. Schweiz 2013

  29. Bundesgesetz vom 14. Marz 1968 zur Bekämpfung der Tuberkulose (Tuberkulosegesetz) (BGBI. I Nr. 63/2016). Österreich [Stand 24.11.2016]

  30. Alsultan A, Peloquin CA (2014) Therapeutic drug monitoring in the treatment of tuberculosis: An update. Drugs 74:839–854

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Frydenberg AR, Graham SM (2009) Toxicity of first-line drugs for treatment of tuberculosis in children: Review. Trop Med Int Health 14:1329–1337

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Bright-Thomas R, Nandwani S, Smith J, Morris JA, Ormerod LP (2010) Effectiveness of 3 months of rifampicin and isoniazid chemoprophylaxis for the treatment of latent tuberculosis infection in children. Arch Dis Child 95:600–602

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Prasad K, Volmink J, Menon GR (2000) Steroids for treating tuberculous meningitis. Cochrane Database Syst Rev 3:CD2244

    Google Scholar 

  34. Donald PR, Van Toorn R (2016) Use of corticosteroids in tuberculous meningitis. Lancet 387:2585–2587

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Donald PR (2007) The assessment of new anti-tuberculosis drugs for a paediatric indication. Int J Tuberc Lung Dis 11:1162–1165

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Donald PR, Diacon AH (2008) The early bactericidal activity of anti-tuberculosis drugs: A literature review. Tuberculosis (Edinb) 88(Suppl 1):S75–S83

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Clemens Mädel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Mädel und M. Bogyi geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Mädel, C., Bogyi, M. Tuberkulose im Kindesalter – Update 2019. Paediatr. Paedolog. 54, 156–166 (2019). https://doi.org/10.1007/s00608-019-0698-2

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00608-019-0698-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation