Summary
INTRODUCTION: Control of postoperative symptoms is of paramount importance in ambulatory surgery. This trial was conducted to evaluate whether a micronized purified flavonoid fraction (MPFF) (Detralex®) reduces postoperative bleeding, pain and consumption of analgesics after ambulatory stapled hemorrhoidopexy, as reported in trials after classic hemorrhoidectomy. Phlebotropic activity, protective effect on the capillaries and anti-inflammatory properties of this drug have been reported in several studies. METHODS: Sixty-three patients with third-degree hemorrhoids had ambulatory stapled hemorrhoidopexy under spinal anesthesia in the period of one year. The patients were randomized, with 30 receiving Detralex 500 mg (2 tablets 3 times daily for 5 days after the operation) and 33 forming the control group. The patients were asked to daily self-assess the presence of blood on defecation, degree of pain and consumption of analgesics for the first week after the operation. RESULTS: There was no significant difference between the two groups in duration of presence of blood, degree of pain or analgesics requirement. No major complications, such as bleeding requiring transfusion or hospitalization, sepsis, anal stenosis or urgent defecation, were noted in the follow-up period. There were no side effects from Detralex treatment. DISCUSSION: In our study we could not demonstrate any positive effect of prescribing flavonoids after stapler hemorrhoidopexy. This procedure may not be sufficiently aggressive and is associated with too few postoperative complications to show any protective influence of flavonoids.
Zusammenfassung
EINFÜHRUNG: Die Minimierung von postoperativen Beschwerden und Komplikationen ist ein wichtiges Ziel der ambulanten Chirurgie. In früheren Studien wurde gezeigt, dass Flavonoide postoperative Symptome bei einer klassischen Hämorrhoidektomie vermindern können. In vorliegender Studie wurde daher untersucht, ob eine mikronisierte Flavonoidfraktion (MPFF) (Detralex®) die postoperative Blutung, Schmerzen und Verbrauch von Analgetika nach ambulanter Stapler-Hämorrhoidektomie zu reduzieren vermag. METHODEN: Im Laufe eines Jahres wurde an 63 Patienten mit Hämorrohoiden 3. und 4. Grades eine ambulante Stapler-Hämorrhoidektomie unter Spinalanästhesie vorgenommen. Randomisiert wurden die Patienten zwei Gruppen zugeordnet: 30 Patienten (Detralex-Gruppe) erhielten Detralex 500 mg (2 Tabletten dreimal am Tag während fünf Tagen nach der Operation) und 33 Personen dienten als Kontrollgruppe. Die Patienten wurden aufgefordert, täglich durch eine Woche Blutauflagerungen beim Stuhlgang, das Ausmaß des Schmerzes und die Einnahme von Analgetika zu dokumentieren. ERGEBNISSE: Es fand sich kein signifikanter Unterschied zwischen beiden Gruppen bezüglich Dauer der Blutung, Ausmaß der Schmerzen und Verbrauch von Analgetika. Ebensowenig fanden sich Nebenwirkungen oder Komplikationen einer Flavonoid-Therapie. DISKUSSION: In dieser Studie konnte kein günstiger Effekt der Verordnung von Flavonoiden nach Stapler-Hämorrhoidektomie nachgewiesen werden. Möglicherweise ist dieser operative Eingriff zu leicht und mit zu wenigen Komplikationen verbunden, um einen protektiven Effekt von Flavonoiden aufzuzeigen.
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Mlakar, B., Košorok, P. Flavonoids to reduce bleeding and pain after stapled hemorrhoidopexy: a randomized controlled trial. Wien Klin Wochenschr 117, 558–560 (2005). https://doi.org/10.1007/s00508-005-0420-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-005-0420-1