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Prostate cancer and prostate-specific antigen (PSA) screening in Austria

Prostatakarzinom und PSA-Screening in Österreich

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Summary

The possible effect of prostate-specific antigen (PSA) testing on prostate cancer mortality has remained controversial, despite the test’s widespread application. We examined age-specific mortality trends for prostate cancer in Austria before and after the introduction of (opportunistic) PSA testing, to ask whether PSA screening reduces prostate cancer mortality in a uniform cohort of men with equal access to health care. Prostate cancer mortality data covering all 9 federal states of Austria were analysed from 1970 to 2002. PSA testing became widely available in Austria not before 1989. Tyrol, one of the nine federal states of Austria, independently launched a mass prostate cancer prevention project in 1993. We applied join-point regression models to identify changes in the slope of age-specific mortality trends in selected age groups (50–59, 60–69, 70–79, and 80–89 years) and calculated the annual percent change (APC) in mortality between 1970 and 2002 for Tyrol and the rest of Austria separately. After 12 years of follow-up, we were not able to observe a significant reduction in prostate cancer mortality since the introduction of the PSA test in the age groups of 50–59, 60–69, and 80–89 years. A significant decrease was found in the age group of 70–79 (Austria without Tyrol 1989 through 2002: APC, –2.36; 95% CI, –3.38 to –1.34; Tyrol 1991 through 2002: APC, –6.42; 95% CI, –8.92 to –3.86). In this age group the join points 1989 and 1991 cannot be related to PSA testing. PSA screening does not appear to reduce prostate cancer mortality in a uniform cohort of men with equal access to health care. However, given the long lead-time for prostate cancer, even longer follow-up may still be needed to detect any important trends.

Zusammenfassung

Trotz der weitverbreiteten Anwendung des PSA-Tests zur Früherkennung des Prostatakarzinoms ist seine mögliche Auswirkung auf die Mortalität umstritten. In der vorliegenden Arbeit untersuchen wir Auswirkungen des opportunistischen PSA-Screenings auf die altersspezifischen Mortalitätstrends für Prostatakrebs in Österreich vor und nach der Einführung des Tests. Die Daten zur Prostatakarzinommortalität sind für alle Bundesländer seit 1970 (bis 2002) verfügbar. Der PSA-Test steht in Österreich seit 1998 zur Verfügung. In Tirol wurde im Jahr 1993 ein unabhängiges Massenscreening-Projekt etabliert. Mittels „join-point“-Regressionsanalyse und Berechnung des „annual percent change (APC)“ testen wir Veränderungen des Anstiegs der altersspezifischen Mortalität in den Altersgruppen 50–59, 60–69, 70–79 und 80–89 Jahre für Tirol und für Österreich ohne Tirol im Zeitraum 1970 bis 2002. Seit Einführung des Tests kann in 3 der 4 Altersgruppen keine signifikante Veränderung der Mortalität festgestellt werden. In der Altersgruppe 70–79 Jahre zeigt sich eine signifikante Abnahme der Sterblichkeit (Österreich ohne Tirol 1989 bis 2002: APC, –2,36; 95 % CI, –3,38 bis –1,34; Tirol 1991 bis 2002: APC, –6,42; 95 % CI, –8,92 bis –3,86). Diese Abnahme ist nicht zwingend auf die Einführung des PSA-Tests zurückzuführen. Derzeit kann kein einheitlicher signifikanter Effekt auf alle Altersgruppen festgestellt werden. Es ist allerdings möglich, dass eine längere Beobachtungszeit notwendig ist, um eine positive Auswirkung des PSA-Screenings auf die Mortalität feststellen zu können.

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Correspondence to Christian Vutuc.

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Vutuc, C., Schernhammer, E.S., Haidinger, G. et al. Prostate cancer and prostate-specific antigen (PSA) screening in Austria. Wien Klin Wochenschr 117, 457–461 (2005). https://doi.org/10.1007/s00508-005-0395-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-005-0395-y

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