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Postpunktioneller Kopfschmerz

Diagnose, Prophylaxe und Therapie

Postdural puncture headache: Diagnosis, prevention and therapy

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Zusammenfassung

Der postpunktionelle Kopfschmerz gehört zu den häufigsten Komplikationen nach Durchführung einer Liquorpunktion oder Spinalanästhesie. Typisch ist ein bilateraler Kopfschmerz, der durch eine aufrechte Körperhaltung hervorgerufen oder verstärkt wird. Diese Komplikation kann den Patienten sehr belasten und mündet nicht selten in einer Ablehnung der nächsten rückenmarknahen Punktion. Daher ist es nötig, Schwere, Dauer und Auftreten dieser Komplikation durch standardisierte Techniken möglichst zu vermindern und Therapiekonzepte des manifesten postpunktionellen Kopfschmerzes mit hoher Effektivität zu erstellen. Die Verwendung von Punktionsnadeln mit kleinem Durchmesser (≤25 G) oder von Nadeln mit konischem Schliff stellt eine effektive Prophylaxe von postpunktionellen Kopfschmerzen dar. Die Therapie verläuft nach einem Stufenschema. Primäre Maßnahmen sind konservativ mit Bettruhe, Symptomkontrolle (Analgetika, Thromboseprophylaxe etc.) und Betreuung des Patienten. An zweiter Stelle steht die spezielle medikamentöse Therapie mit Theophyllin, Coffein, ACTH und Sumatriptan. Stufe drei ist der epidurale Blood Patch, dessen Durchführung und Komplikationen genauer beschrieben werden.

Summary

Lumbar puncture (LP) is a routine technique performed for a variety of procedures, e.g. diagnosis, administration of drugs, myelography and spinal anaesthesia. Postdural puncture headache is a common complication (30–40% in diagnostic LP). Prevention can be accomplished by using small-gauge needles (≤25 G) or pencil-point needles (22 G). Therapy should be carried out in a stepwise approach. The first step is bedrest, use of analgetics, i.v. fluids and an adequate guidance of the patient.

The second step comprises special drug therapy. Several methods of pharmacologic management have been presented in the literature, but most of these are case reports. There is a lack of large double-blind placebo-controlled studies. Theophylline, caffeine, ACTH and sumatriptan are potentially promising agents for the treatment of postdural puncture headache. The efficacy of theophylline has been proven in a double-blind and placebo-controlled study. There are a few studies and case reports reporting that caffeine p.o. and i.v. is effective in the treatment of postdural puncture headache, but recurrence of headache after caffeine therapy is frequent. ACTH acts on a complex hormonal system. The treatment with sumatriptan has been reported in only a few case reports. The third step, and one of the most effective treatments of postdural puncture headache, is the epidural blood patch. The success rate ranges between 80 and 97%.

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Schwarz, U., Schwan, C., Strumpf, M. et al. Postpunktioneller Kopfschmerz . Schmerz 13, 332–340 (1999). https://doi.org/10.1007/s004820050240

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s004820050240

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