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WHO-Empfehlungen zur Tumorschmerztherapie

Entwicklung eines Bewertungssystems

WHO recommendations for treatment of tumor pain. Development of an evaluation system

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Zusammenfassung

Fragestellung: Voraussetzung für die Qualitätssicherung in der Tumorschmerztherapie ist ein Bewertungsschema, mit dem die analgetische Behandlung des einzelnen Patienten im Hinblick auf die Einhaltung der WHO-Empfehlungen beurteilt werden kann.

Methode: Im Rahmen einer bundesweiten Anwendungsbeobachtung dokumentierten 172 Ärzte in schmerztherapeutischen und onkologischen Ambulanzen und Klinikabteilungen die analgetische Vorbehandlung vor Umstellung auf transdermales Fentanyl bei 436 Patienten. Die Vorbehandlung wurde von 3 Ärzten der Kölner Schmerzambulanz anhand von 4 charakteristischen Punkten der Tumorschmerztherapie unabhängig voneinander bewertet, zusätzlich wurde für jede Therapie eine Gesamtbewertung abgegeben.

Ergebnisse: Bezüglich der verordneten WHO-Stufe ergab sich eine hohe Übereinstimmung der Bewerter, ebenso bei der Frage nach nicht empfehlenswerten Medikamentenkombinationen und nach der Verordnung einer adäquaten Zusatzmedikation. Demgegenüber wichen die Bewertungen der verordneten Nichtopioidanalgetika und v.a. die Gesamtbewertungen deutlich voneinander ab.

Schlußfolgerung: Eine wenig differenzierte Bewertungsskala eignet sich nicht für die Überprüfung der Einhaltung der Therapieempfehlungen. Für weitere Studien wurde ein Schema entwickelt, das eine Bewertung der verordneten WHO-Stufe, der Applikationsart und des -intervalls sowie zusätzlicher Aspekte mit 0–10 Punkten ermöglicht.

Abstract

Aim of the study: Evaluation of the observance of the World Health Organization guidelines for cancer pain management is a prerequisite for further research into the effectiveness and acceptability of the guidelines.

Methods: In a nationwide survey 172 physicians in pain management and oncological units documented transdermal therapy with fentanyl. From October 1996 to May 1997, 591 patients were included. A total of 148 patients had already received transdermal fentanyl before inclusion in the survey, and no data on previous analgesic management were available for 7 patients. For 436 patients analgesic therapy before initiation of transdermal fentanyl was evaluated. The last analgesic regimen documented by the treating physician was rated by three physicians from our pain clinic independently of each other. A rating system with four items (potency of analgesic according to the analgesic ladder of the WHO guidelines, prescription of a rescue medication, combination of nonopioids with opioids, inadequate combinations of analgesics) and a global rating (the analgesic regimen is considered adequate, sufficient or inadequate) was used.

Results: Good agreement was reached for classification according to the analgesic ladder, prescription of rescue medication and for inadequate drug combinations. The ratings on combinations with nonopioids showed more differences. The scores for the global assessment showed a wide difference between raters, with agreement on the same score for only 36.2% (raters 1 and 3), 36.7% (raters 2 and 3) and 55.5% of the patients (raters 1 and 3).

Conclusions: A global assessment score is not useful for evaluation of guideline acceptance. A more differentiated scoring system was developed for further studies that includes the analgesic ladder and other aspects of the WHO guidelines in a 10-point score.

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Radbruch, L., Sabatowski, R., Loick, G. et al. WHO-Empfehlungen zur Tumorschmerztherapie . Schmerz 13, 259–265 (1999). https://doi.org/10.1007/s004820050208

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s004820050208

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