Zusammenfassung
Zur orientierenden Schätzung der ambulanten Versorgung von Patienten mit Tumor-, Kopf- und Rückenschmerzen im bayerischen Regierungsbezirk Mittelfranken wurden im Oktober 1995 an alle an der ambulanten Behandlung von Patienten beteiligten Ärzte und nichtärztlichen Psychotherapeuten dieser Region (n=2130) Fragebögen gesandt. 264 Kollegen (12,4%) lieferten auswertbare Angaben. Von diesen Kollegen wurden in den letzten 12 Monaten 107 346 Patienten mit chronischen Schmerzen behandelt. Davon wurden 72 255 Patienten (67%) monodisziplinär und 35 091 Patienten (33%) ambulant-interdisziplinär behandelt. Der Anteil der Psychotherapeuten und Anästhesisten an der ambulanten Diagnostik und Therapie von Schmerzpatienten war gering. Bei 22 754 Patienten (21%) wurde aufgrund der Therapieresistenz der Beschwerden unter ambulanten Bedingungen eine multidisziplinäre algesiologische Diagnostik und Therapie unter stationären oder teilstationären Bedingungen für notwendig erachtet. Derartige Einrichtungen bestehen derzeit in Mittelfranken nicht. Die Zahl problematischer Schmerzpatienten ist als Mindestzahl aufzufassen und unterstreicht die Notwendigkeit, wohnortnah adäquate schmerztherapeutische Behandlungseinrichtungen aufzubauen.
Abstract
In Middle Franconia, one of the larger Bavarian administrative division (population 1994: 1,657,101), the number of patients suffering from cancer pain, chronic headache and chronic back pain is not known. Furthermore, there are no data on interdisciplinary organization of outpatient pain management.
Methods: All physicians and psychologists involved in outpatient pain management in Middle Franconia (n=2130) were asked (questionnaires) to estimate the number of patients suffering from cancer pain, chronic (>6 months) headache and chronic (>6 months) back pain treated the last 12 months.
Results: 264 (12.4%) responses were analyzed; 107,346 patients had been treated in the last 12 months, 67% by a single specialist and 33% by two or more specialists. The participation of psychotherapists and anesthetists in outpatient management of pain patients was poor; 22,754 (21%) patients were thought to need multidisciplinary algesia therapy in a pain clinic, which actually does not exist in Middle Franconia.
Conclusion: The data presented suggest that patients suffering from chronic pain are not optimally managed in Middle Franconia. Regional institutions for multidisciplinary pain treatment have to be established close to where chronic pain patients live.
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Eingegangen: 30 April 1996 Angenommen: 30. Oktober 1996
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Lang, E., Katalinic, A., Sittl, R. et al. Ambulante Schmerzbehandlung in Mittelfranken. Schmerz 11, 101–107 (1997). https://doi.org/10.1007/s004820050070
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DOI: https://doi.org/10.1007/s004820050070