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Unentdeckte Os-coccygis-Fraktur bei Patientin mit Fibromyalgiesyndrom

Undetected coccyx fracture in a woman with fibromyalgia

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Zusammenfassung

Der vorliegende Fall beschreibt eine 46-jährige Patientin mit unentdeckter Os-coccygis-Fraktur bei bekanntem Fibromyalgiesyndrom (FMS). Die Heterogenität des Symptomkomplexes bei FMS mit chronischen Schmerzen in mehreren Körperregionen sowie vegetativen und funktionellen Störungen, psychischer und körperlicher Erschöpfung und/oder Schlafstörungen birgt die Gefahr von unentdeckten muskuloskeletalen Komorbiditäten, besonders wenn diese selten sind und hauptsächlich durch Schmerzen symptomatisch werden. Im vorliegenden Fall wurde erst durch zahlreiche frustrane Therapieversuche der Fokus letztendlich nach 14 Monaten entdeckt. Die Kokzygodynie konnte schließlich nach konservativer Therapie bei klarer Ursache unabhängig vom Fibromyalgiesyndrom durch eine Kokzygektomie als Ultima Ratio beseitigt werden. Nichtsdestotrotz sollte bei schmerzhaften Komorbiditäten bei FMS dringend beachtet werden, dass es sich hier um Patienten mit chronischer Schmerzstörung handelt, die eine zentrale Schmerzverarbeitungsstörung aufweisen. Insbesondere im Hinblick auf Operationsindikationen ist diese stets kritisch zu hinterfragen und sollte nur gemeinsam mit den Patienten nach ausgereizter konservativer Therapie in Erwägung gezogen werden.

Abstract

This article presents the case of a 46-year-old woman with fibromyalgia with an undetected fracture of the coccyx. The heterogeneity of the symptoms of patients suffering from fibromyalgia including chronic widespread pain, vegetative and functional disorders, mental and physical exhaustion as well as sleep disorders can cause accidentally undetected comorbidities, especially if these are rare and predominantly present with pain as the main symptom. In the present case the reason for symptoms was detected only after 14 months of ineffective therapies and diagnostic procedures. The coccygeal pain was eliminated through a coccygectomy as ultima ratio. It should be nevertheless emphasized that patients with fibromyalgia suffer from a central pain-processing disorder. Indications for operative treatment must be very carefully considered. Surgery should only be considered in consultation with the patient and after failed conservative therapy.

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Literatur

  1. Leiber B (1990) Die klinischen Syndrome. Urban&Schwarzenberg, Stuttgart

    Google Scholar 

  2. Eich W, Bär KJ et al (2017) Definition, classification, clinical diagnosis and prognosis of fibromyalgia syndrome: Updated guidelines 2017 and overview of systematic review articles. Schmerz 31(3):231–238

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Wolfe F et al (2011) Fibromyalgia criteria and severity scales for clinical and epidemiological studies: A modification of the ACR Preliminary Diagnostic Criteria for Fibromyalgia. J Rheumatol 38(6):1113–1122

    Article  Google Scholar 

  4. Hauser W et al (2015) Fibromyalgia. Nat Rev Dis Primers 1:15022

    Article  Google Scholar 

  5. Wolfe F et al (2013) Fibromyalgia prevalence, somatic symptom reporting, and the dimensionality of polysymptomatic distress: Results from a survey of the general population. Arthritis Care Res (Hoboken) 65(5):777–785

    Article  Google Scholar 

  6. Casser HR, Arnold B, Brinkschmid T et al (2013) Interdisziplinäres Assessment zur multimodalen Schmerztherapie Indikation und Leistungsumfang. Schmerz 27:363–370

    Article  Google Scholar 

  7. Mlitz H, Jost W (2004) Leitlinie: Kokzygodynie (Entwicklungsstufe S1). Coloproctology 26:387–390

    Article  Google Scholar 

  8. Deutsche Gesellschaft für Koloproktologie (2002) Leitlinie Kokzygodynie. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/081-005.pdf. Zugegriffen: 13. Jan. 2019

    Google Scholar 

  9. Clauw DJ (2014) Fibromyalgia: A clinical review. JAMA 311(15):1547–1555

    Article  Google Scholar 

  10. Maigne JY, Chatellier G (2001) Comparison of three manual coccydynia treatments: A pilot study. Spine 26(20):E479–E483

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Maigne JY et al (2006) The treatment of chronic coccydynia with intrarectal manipulation: A randomized controlled study. Spine 31(18):E621–E627

    Article  Google Scholar 

  12. Mitra R, Cheung L, Perry P (2007) Efficacy of fluoroscopically guided steroid injections in the management of coccydynia. Pain Physician 10(6):775–778

    PubMed  Google Scholar 

  13. White KP et al (2002) Does the label “fibromyalgia” alter health status, function, and health service utilization? A prospective, within-group comparison in a community cohort of adults with chronic widespread pain. Arthritis Rheum 47(3):260–265

    Article  Google Scholar 

  14. Annemans L et al (2008) Health economic consequences related to the diagnosis of fibromyalgia syndrome. Arthritis Rheum 58(3):895–902

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Choy E et al (2010) A patient survey of the impact of fibromyalgia and the journey to diagnosis. BMC Health Serv Res 10:102

    Article  Google Scholar 

  16. Maquet D et al (2004) Pressure pain thresholds of tender point sites in patients with fibromyalgia and in healthy controls. Eur J Pain 8(2):111–117

    Article  Google Scholar 

  17. Peacock S, Patel S (2008) Cultural influences on pain. Rev Pain 1(2):6–9

    Article  Google Scholar 

  18. Maigne JY, Guedj S, Straus C (1994) Idiopathic coccygodynia. Lateral roentgenograms in the sitting position and coccygeal discography. Spine 19(8):930–934

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Maigne JY, Guedj S, Fautrel B (1992) Coccygodynia: Value of dynamic lateral x‑ray films in sitting position. Rev Rhum Mal Osteoartic 59(11):728–731

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Kim NH, Suk KS (1999) Clinical and radiological differences between traumatic and idiopathic coccygodynia. Yonsei Med J 40(3):215–220

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Kwon HD et al (2012) Coccygodynia and coccygectomy. Korean J Spine 9(4):326–333

    Article  Google Scholar 

  22. Awwad WM et al (2017) Coccygodynia review: Coccygectomy case series. Eur J Orthop Surg Traumatol 27(7):961–965

    Article  Google Scholar 

  23. Kerr EE, Benson D, Schrot RJ (2011) Coccygectomy for chronic refractory coccygodynia: Clinical case series and literature review. J Neurosurg Spine 14(5):654–663

    Article  Google Scholar 

  24. MacLennan AH (1991) The role of the hormone relaxin in human reproduction and pelvic girdle relaxation. Scand J Rheumatol Suppl 88:7–15

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Maigne JY, Rusakiewicz F, Diouf M (2012) Postpartum coccydynia: A case series study of 57 women. Eur J Phys Rehabil Med 48(3):387–392

    PubMed  Google Scholar 

  26. Sodhi N, Moore T, Vakharia RM, Leung P, Seyler TM, Roche MW, Mont MA (2019) Fibromyalgia increases the risk of surgical complications following total knee arthroplasty: A nationwide database study. J Arthroplasty. https://doi.org/10.1016/j.arth.2019.04.023

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Brummett CM, Urquhart AG et al (2015) Characteristics of fibromyalgia independently predict poorer long-term analgesic outcomes following total knee and hip arthroplasty. Arthritis Rheumatol 67(5):1386–1394

    Article  Google Scholar 

  28. Ablin JN, Berman M et al (2017) Effect of fibromyalgia symptoms on outcome of spinal surgery. Pain Med 18(4):1

    Google Scholar 

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Correspondence to Alexander Ranker.

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A. Ranker, B. Wegener, A. Winkelmann und D. Irnich geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

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Ranker, A., Wegener, B., Winkelmann, A. et al. Unentdeckte Os-coccygis-Fraktur bei Patientin mit Fibromyalgiesyndrom. Schmerz 33, 549–554 (2019). https://doi.org/10.1007/s00482-019-0392-0

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