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Der Schmerz

pp 1–9 | Cite as

Elektrische Muskelstimulation in Kombination mit Wärme bei Patienten mit chronischen unspezifischen Rückenschmerzen

Eine randomisierte, stratifizierte, doppelblinde, placebokontrollierte klinische Studie
  • Stefan Neuwersch-SommereggerEmail author
  • Markus Köstenberger
  • Wolfgang Pipam
  • Christian Breschan
  • Haro Stettner
  • Susanne Demschar
  • Brigitte Trummer
  • Rudolf Likar
Originalien

Zusammenfassung

Hintergrund

Der chronische unspezifische Rückenschmerz (LBP) verursacht mehr Einschränkungen als andere Krankheiten weltweit. Die elektrische Muskelstimulation in Kombination mit Wärme (EMS/W) zur Behandlung von LBP wurde bis jetzt nicht ausreichend untersucht. Unsere Hypothese ist, dass EMS/W zu einer besseren Schmerzlinderung und besseren subjektiven und objektiven Daten führt als eine Standardbehandlung.

Methodik

Zwischen 2015 und 2017 führten wir eine 6‑wöchige randomisierte, doppelblinde, stratifizierte, placebokontrollierte klinische Studie durch, bei der zwei verschiedene Formen von EMS/W mit einer Placebobehandlung verglichen wurden. Eine Nachuntersuchung fand 12 Wochen nach der Randomisierung statt. Patienten >18 Jahre mit LBP für >6 Monate und einer Schmerzintensität von NRS (Numerische Rating-Skala) ≥4/10 wurden eingeschlossen.

Resultate

Insgesamt wurden 100 Patienten rekrutiert. Die Patienten waren repräsentativ für eine LBP-Population mit mäßigen bis starken Schmerzen (NRS 5,7/10). Nach 18 Behandlungen fanden wir eine statistisch signifikante Schmerzreduktion, die sich auch nach 12 Wochen zeigte.

Schlussfolgerung

EMS/W ist eine sehr effektive und sichere Methode zur Behandlung von LBP. Eine klinisch relevante und anhaltende Schmerzreduktion, eine stabile Abnahme der selbst wahrgenommenen Einschränkung, eine Verbesserung der Stimmung und der affektiven sowie der sensorischen Charakterisierung von Schmerz, Muskelkraft und Ausdauer können einen großen Einfluss auf die Behandlung von LBP haben.

Schlüsselwörter

EMS EMS/H Rückenschmerz Muskelstimulation Wärme 

Electrical muscle stimulation in combination with heat for patients with chronic, nonspecific low back pain

A randomized, double-blind, stratified, placebo-controlled clinical trial

Abstract

Background

Chronic non-specific low back pain (LBP) causes more disability than any other medical condition worldwide. Electrical muscle stimulation in combination with heat (EMS/H) for management of LBP has yet not been properly studied. Our hypothesis was that EMS/H provides better pain relief and improves subjective and objective data compared to standard treatment.

Methods

Between 2015 and 2017, we conducted a 6 week randomized, double-blind, stratified, placebo controlled clinical trial, comparing two different forms of EMS/H with placebo treatment with a follow-up 12 weeks after randomization. Patients >18 years with LBP for >6 months and a pain intensity of numerical rating scale (NRS) ≥4/10 were enrolled.

Results

A total of 100 patients were recruited. Patients were representative of a LBP population with moderate to severe pain (NRS 5.7/10). After 18 treatments, we found a statistically significant pain reduction, which was also observed at the 12 week follow-up.

Conclusion

EMS/H is an effective and safe method for managing LBP. A clinically relevant and persisting pain reduction, a stable decrease in self-perceived disability, an improvement in both mood and affective characterization as well as sensory characterization of pain, muscle strength and endurance may have a significant impact on the management of LBP.

Keywords

EMS EMS/W Low back pain Muscle stimulation Heat 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S. Neuwersch-Sommeregger, M. Köstenberger, W. Pipam, C. Breschan, H. Stettner, S. Demschar, B. Trummer und R. Likar geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Diese Forschung erhielt keine spezifische Finanzierung oder Finanzhilfe von einer Finanzierungsagentur im kommerziellen, öffentlichen oder gemeinnützigen Sektor.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Balague F, Mannion AF, Pellise F et al (2012) Non-specific low back pain. Lancet 379:482–491CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Carvalho C, Caetano JM, Cunha L et al (2016) Open-label placebo treatment in chronic low back pain: a randomized controlled trial. Pain 157:2766–2772CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Chou R (2010) Low back pain (chronic). BMJ Clin Evid 2010:1116PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Citak Karakaya I, Guney OF, Aydin Y et al (2014) Effects of thermal agents on electrical sensory threshold and current tolerance when applied prior to neuromuscular electrical stimulation. J Back Musculoskelet Rehabil 27:191–196CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Clark S, Horton R (2018) Low back pain: a major global challenge. Lancet 391:2302CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Demir Y (2012) Non-pharmacological therapies in pain managementCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Doucet BM, Lam A, Griffin L (2012) Neuromuscular electrical stimulation for skeletal muscle function. Yale J Biol Med 85:201–215PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  8. 8.
    Durmus D, Akyol Y, Alayli G et al (2009) Effects of electrical stimulation program on trunk muscle strength, functional capacity, quality of life, and depression in the patients with low back pain: a randomized controlled trial. Rheumatol Int 29:947–954CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Fregni F, Imamura M, Chien HF et al (2010) Challenges and recommendations for placebo controls in randomized trials in physical and rehabilitation medicine: a report of the international placebo symposium working group. Am J Phys Med Rehabil 89:160–172CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    French SD, Cameron M, Walker BF et al (2006) A Cochrane review of superficial heat or cold for low back pain. Spine (Phila Pa 1976) 31:998–1006CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Glaser JA, Baltz MA, Nietert PJ et al (2001) Electrical muscle stimulation as an adjunct to exercise therapy in the treatment of nonacute low back pain: a randomized trial. J Pain 2:295–300CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Hoy D, March L, Brooks P et al (2014) The global burden of low back pain: estimates from the Global Burden of Disease 2010 study. Ann Rheum Dis 73:968–974CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Kahanovitz N, Nordin M, Verderame R et al (1987) Normal trunk muscle strength and endurance in women and the effect of exercises and electrical stimulation. Part 2: Comparative analysis of electrical stimulation and exercises to increase trunk muscle strength and endurance. Spine (Phila Pa 1976) 12:112–118CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Kaptchuk TJ, Miller FG (2015) Placebo effects in medicine. N Engl J Med 373:8–9CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Mayer JM, Mooney V, Matheson LN et al (2006) Continuous low-level heat wrap therapy for the prevention and early phase treatment of delayed-onset muscle soreness of the low back: a randomized controlled trial. Arch Phys Med Rehabil 87:1310–1317CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Weissenfels A, Teschler M, Willert S et al (2018) Effects of whole-body electromyostimulation on chronic nonspecific low back pain in adults: a randomized controlled study. J Pain Res 11:1949–1957CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • Stefan Neuwersch-Sommeregger
    • 1
    • 2
    Email author
  • Markus Köstenberger
    • 1
    • 2
  • Wolfgang Pipam
    • 1
  • Christian Breschan
    • 1
  • Haro Stettner
    • 3
  • Susanne Demschar
    • 1
  • Brigitte Trummer
    • 1
  • Rudolf Likar
    • 1
  1. 1.Zentrum für interdisziplinäre Schmerztherapie, Onkologie und PalliativmedizinKlinikum Klagenfurt am WörtherseeKlagenfurt am WörtherseeÖsterreich
  2. 2.Medizinische Universität GrazGrazÖsterreich
  3. 3.Institut für StatistikAlpen-Adria-Universität Klagenfurt am WörtherseeKlagenfurt am WörtherseeÖsterreich

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