Skip to main content
Log in

Apotheker auf der Palliativstation: Auswirkung auf Arzneimitteltherapie und Therapiekosten

Clinical pharmacists in palliative care: effects on drug therapy and drug expenses

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Bisher fehlen Daten, die den Nutzen einer pharmazeutischen Mitarbeit in einer deutschen Palliativstation unter qualitativen und ökonomischen Gesichtspunkten evaluieren.

Ziel der Arbeit

Die Integration eines Apothekers in ein stationäres, palliativmedizinisches Behandlungsteam im Hinblick auf die Anzahl und Art pharmazeutischer Interventionen (PI) und das Kosten-Nutzen-Verhältnis soll untersucht werden.

Methoden

In einem einjährigen Projektzeitraum sollten die Anzahl, die Gründe, die beteiligten Arzneimittel sowie die Akzeptanz aller durchgeführten PI prospektiv erfasst und ausgewertet werden. Zur Evaluation des Kosten-Nutzen-Verhältnisses sollten alle im Projektzeitraum erzielten Einsparungen bei der Arzneimittelversorgung dokumentiert und den Personalkosten des Stationsapothekers gegenübergestellt werden.

Ergebnisse

Insgesamt wurden 245 PI durchgeführt. Am häufigsten wurde zur Auswahl bzw. zur Dosierung von Arzneimitteln auf Anfrage der behandelnden Ärzte beraten. Die Umsetzungsrate lag bei 93 %. Die kalkulierten Personaldurchschnittskosten konnten durch die erzielten Einsparungen bei der Arzneimittelbeschaffung zu 83 % gedeckt werden.

Diskussion

Die Ergebnisse liefern konkrete Hinweise, dass ein Stationsapotheker im interprofessionellen Team einer Palliativstation die Therapie belastender Symptome optimieren kann mit einem vorteilhaften Kosten-Nutzen-Verhältnis. Eine dauerhafte Integration eines Stationsapothekers ist daher als sinnvoll und empfehlenswert anzusehen.

Abstract

Background

The effect of integrating clinical pharmacists in German palliative care units with regard to the quality of drug therapy and drug costs has yet not been evaluated.

Objectives

This work aims to assess the number of pharmaceutical interventions (PI) and the cost-benefit ratio of a clinical pharmacist taking part in the interprofessional patient care team on an inpatient palliative care unit in Germany.

Methods

The number of and underlying reasons for the pharmacist-led recommendations were recorded and analyzed over a 1-year period. In addition, the respective drugs and the acceptance rate of recommendations were assessed. To evaluate the cost-benefit ratio, the financial savings in the provision of drugs were recorded and compared with the expenses for the clinical pharmacy service.

Results

A total of 245 PI were performed. Most frequently, the pharmacist advised physicians on drug choices and drug dosages. The acceptance rate was 93%. The cost savings in the provision of drugs covered 83% of the expenses for the clinical pharmacy service.

Conclusion

The results indicate that the integration of a clinical pharmacist is well suited to optimizing the interprofessional treatment of distressing symptoms with a beneficial economic outcome in palliative care. Consequently, the permanent integration of a clinical pharmacist on an inpatient palliative care unit seems to be beneficial and advisable.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Anderson SV, Schumock GT (2009) Evaluation and justification of clinical pharmacy services. Expert Rev Pharmacoecon Outcomes Res 9:539–545

    Article  Google Scholar 

  2. Atayee RS, Best BM, Daniels CE (2008) Development of an ambulatory palliative care pharmacist practice. J Palliat Med 11(3):1077–1082

    Article  Google Scholar 

  3. Atayee RS, Sam AM, Edmonds KP (2018) Patterns of palliative care pharmacist interventions and outcomes as part of inpatient palliative care consult service. J Palliat Med 21(3):1761–1767

    Article  Google Scholar 

  4. Austwick EA, Brown LC, Goodyear KH, Brooks DJ (2002) Pharmacist’s input into a palliative care clinic. Pharm J 268:404–406

    Google Scholar 

  5. Bauer D, Rémi C, Kalies H, Bausewein C (2016) Auswirkungen von arzneimittelbezogenen Problemen auf den Symptomverlauf von Palliativpatienten. Z Palliativmed 17:1–59

    Google Scholar 

  6. Bomsien S, Utzinger I, Gogröf K (2012) Die Arbeit des Apothekers auf Station verbessert die Arzneimitteltherapie. Krankenhauspharmazie 33:279–285

    Google Scholar 

  7. Demler TL (2016) Pharmacist involvement in hospice and palliative care. US Pharm 41:HS2-HS5

    Google Scholar 

  8. DGP (2015) S3-Leitlinie Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht heilbaren Krebserkrankung. AWMF 1–268

    Google Scholar 

  9. Dickman A (2010) The place of the pharmacist in the palliative care team. Eur J Palliat Care 17:133–135

    Google Scholar 

  10. Herndon CM, Nee D, Atayee RS et al (2016) ASHP guidelines on the pharmacist’s role in palliative and hospice care. Am J Health Syst Pharm 73:1351–1367

    Article  Google Scholar 

  11. Kantelhardt P, Langebrake C (2009) DokuPik—A new database for the documentation of medication errors and pharmaceutical interventions. Krankenhauspharmazie 30:63–68

    Google Scholar 

  12. Krzyżaniak N, Pawłowska I, Bajorek B (2016) An overview of pharmacist roles in palliative care: A worldwide comparison. Med Paliat Prakt 10(4):160–173

    Google Scholar 

  13. Kwon JH, Kim MJ, Bruera S et al (2017) Off-label medication use in the inpatient palliative care unit. J Pain Symptom Manage 54:46–54

    Article  Google Scholar 

  14. Langebrake C, Kantelhardt P (2009) DokuPIK – Ein Dokumentationssystem für Medikationsfehler und Interventionen. Teil II: Interventionen. Krankenhauspharmazie 30:149–155

    Google Scholar 

  15. Laugsand EA, Kaasa S, de Conno F et al (2009) Intensity and treatment of symptoms in 3,030 palliative care patients: A cross-sectional survey of the EAPC Research Network. J Opioid Manag 5:11–21

    Article  Google Scholar 

  16. Lee J, McPherson ML (2006) Outcomes of recommendations by hospice pharmacists. Am J Health Syst Pharm 63:2235–2239

    Article  Google Scholar 

  17. Lucas C, Glare PA, Sykes JV (1997) Contribution of a liaison clinical pharmacist to an inpatient palliative care unit. Palliat Med 11:209–216

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Ma JD, Tran V, Chan C et al (2016) Retrospective analysis of pharmacist interventions in an ambulatory palliative care practice. J Oncol Pharm Pract 22(6):757–765

    Article  Google Scholar 

  19. Perez A, Doloresco F, Hoffman JM et al (2009) ACCP: Economic evaluations of clinical pharmacy services: 2001–2005. Pharmacotherapy 29:128

    Article  Google Scholar 

  20. Rémi C, Bauer D, Sandhu M, Bausewein C (2014) Arzneimitteltherapie in der Palliativmedizin: Kontinuierlich sicher durch pharmazeutische Beratung – Studienprotokoll. Z Palliativmed. https://doi.org/10.1055/s-0034-1374354

    Article  Google Scholar 

  21. Rémi C, Redmann C (2017) Palliativpharmazie, 1. Aufl. Deutscher Apotheker Verlag, Stuttgart

    Google Scholar 

  22. Seifert C, Hertzschuch D, Stroh T et al (2013) Evaluation der Kombination Stationsapotheker und Unit-Dose-Versorgung durch eine Mitarbeiterbefragung am UKD. https://www.adka.de/solva_docs/Poster9Dresden2013.pdf. Zugegriffen: 23. März 2018

    Google Scholar 

  23. Teunissen SC, Wesker W, Kruitwagen C et al (2007) Symptom prevalence in patients with incurable cancer: A systematic review. J Pain Symptom Manage 34:94–104

    Article  Google Scholar 

  24. Touchette DR, Doloresco F, Suda KJ et al (2014) Economic evaluations of clinical pharmacy services: 2006–2010. Pharmacotherapy 34:771–793

    Article  Google Scholar 

  25. Walker KA, Scarpaci L, McPherson ML (2010) Fifty reasons to love your palliative care pharmacist. Am J Hosp Palliat Care 27:511–513

    Article  Google Scholar 

  26. Wilson S, Wahler R, Brown J et al (2011) Impact of pharmacist intervention on clinical outcomes in the palliative care setting. Am J Hosp Palliat Care 28(5):316–320. https://doi.org/10.1177/1049909110391080

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Carolin Wolf.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Wolf, F. Dörje und C. Ostgathe geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. C. Klein erhielt ein Vortragshonorar von Grünenthal und ein Beraterhonorar von Tilray.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Wolf, C., Dörje, F., Klein, C. et al. Apotheker auf der Palliativstation: Auswirkung auf Arzneimitteltherapie und Therapiekosten. Schmerz 33, 533–538 (2019). https://doi.org/10.1007/s00482-019-00405-4

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-019-00405-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation