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Vom Morbus Sudeck zum komplexen regionalen Schmerzsyndrom

From Morbus Sudeck to complex regional pain syndrome

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Zusammenfassung

Brennende Schmerzen und autonome Störungen wie Hautverfärbung, Hyperhidrose, Ödem und Versteifung wurden erstmals 1864 von Silas W. Mitchell beschrieben. Der Begriff Morbus Sudeck geht auf den Hamburger Chirurgen Paul Sudeck zurück, der 1900 fleckförmige Entkalkung der Knochen in Röntgenbefunden fand. Im angelsächsischen Raum setzte sich ausgehend von Beobachtungen des französischen Chirurgen René Leriche nach dem Ersten Weltkrieg die Theorie von einer ursächlichen Beteiligung des Sympathikus durch, in der Folge prägte James A. Evans 1946 den Begriff sympathische Reflexdystrophie. Zweifel an der alleinigen Störung des Sympathikus führten 1995 zur deskriptiven Beschreibung als komplexes regionales Schmerzsyndrom (CRPS), das als inadäquate Konsequenz eines Traumas oder einer Nervenverletzung entsteht. Die Diagnosestellung gestaltet sich bei fehlenden spezifischen laborchemischen und radiologischen Markern noch heute schwierig. Bei der Therapie nimmt das interdisziplinäre Management eine zentrale Stellung ein. Im Folgenden soll ein historischer Überblick über die zugrundeliegenden Theorien anlässlich des vor 110 Jahren von Paul Sudeck erstmals beschriebenen Krankheitsbilds gegeben werden.

Abstract

Burning pain and autonomic disorders, such as change of skin color, hyperhidrosis, edema and stiffness in joints of extremities were first described in 1864 by Silas W. Mitchell. The German expression “Morbus Sudeck” takes its name from the surgeon Paul Sudeck from Hamburg who described spotty decalcification in x-rays in 1900. In the Anglo-Saxon world, the theory that the sympathetic nervous system was involved in the generation and sustention of these alterations was based on the observations of the French surgeon René Leriche and in 1846 James A. Evans introduced the expression sympathetic reflex dystrophy. As doubts arose that the sympathetic nervous system could not be the sole culprit, the descriptive phrase of complex regional pain syndrome was introduced to substitute for more than 60 synonyms focusing on the fact that the disease develops after minor trauma or nerve lesions and does not correlate with the severity of the trauma. Diagnosing this syndrome is still hampered by the fact that no specific laboratory or radiological marker has yet been identified. Multidisciplinary and interdisciplinary approaches to therapy seem to be inevitable. Since Sudeck first described the disease, 110 years have passed. The underlying hypothesis and theories as well as the development during this time period are summarized.

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Agarwal-Kozlowski, K., Schumacher, T., Goerig, M. et al. Vom Morbus Sudeck zum komplexen regionalen Schmerzsyndrom. Schmerz 25, 140–147 (2011). https://doi.org/10.1007/s00482-011-1020-9

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