Zusammenfassung
Integrierte Versorgung vernetzt interdisziplinär-fachübergreifend und sektorenübergreifend die Zusammenarbeit im Gesundheitswesen. Die gemeinsame Arbeit an klar definierten Therapiezielen ist die wesentliche Voraussetzung für eine medizinisch erfolgreichere und wirtschaftlich effizientere Versorgung. Kreativität in der Realisierung der integrierten Versorgung ermöglicht zudem einen Wettbewerb um wirksamere Ideen und um die bessere Lösung. Aufbauend auf einer Übersicht über die Entwicklung der integrierten Versorgung, werden am Beispiel des bundesweiten Kopfschmerzbehandlungsnetzes die erfolgreiche Organisation und Durchführung der sektorenübergreifenden Versorgung im Rahmen der speziellen Schmerztherapie erläutert. Ein bundesweites Netzwerk von ambulant und stationär tätigen Schmerztherapeuten in Praxen und Kliniken wirkt Hand in Hand zusammen, um Schmerzen fach- und sektorenübergreifend mit modernen Methoden optimal zu lindern. Die Qualität der Behandlung ist durch kontinuierliche wissenschaftliche Begleitforschung belegt, die nachhaltige Kosteneffizienz in allen Sektoren des Gesundheitssystems ist durch Analyse der direkten und indirekten Kosten bestätigt. Das Vorhaben wurde im Mai 2007 gestartet. Mittlerweile sind fast alle großen Krankenkassen dem Versorgungsprojekt beigetreten. Das Behandlungsnetz belegt die hohe klinische und wirtschaftliche Effizienz der spezialisierten Schmerztherapie. Es zeigt, dass durch eine effektive und zeitgemäße koordinierte Therapie Schmerzen effektiv gelindert, Kosten nachhaltig gesenkt und Arbeitsunfähigkeit abgewehrt werden können. Die Patientenzufriedenheit ist sehr hoch. Über Risk-Share-Regelungen können auch die Leistungserbringer direkt am Erfolg ihrer Therapie partizipieren.
Abstract
Integrated care builds interdisciplinary networks across the different healthcare sectors. A conjoint effort toward clearly defined treatment goals is crucial for medically effective and economically efficient care. Allowing creativity in the implementation of integrated care triggers competition for more effective ideas and better solutions. Based on a summary of the development of integrated care and the example of the nationwide German headache treatment network, the successful organization and implementation of this cross-sectoral care within pain medicine is illustrated. An interdisciplinary nationwide network of pain therapists working hand in hand across the sectors, both in the outpatient and inpatient setting, and employing modern treatment regimens results in optimal pain relief. The treatment quality is assessed by continuous accompanying research and sustainable cost efficiency in all sectors of healthcare is confirmed through analysis of both direct and indirect costs. The project was started in May 2007. In the meantime, almost all large statutory health insurance providers in Germany have joined this healthcare project. The large treatment network confirms the significant clinical and economic efficiency of pain medicine. It demonstrates that coordinated modern therapy effectively relieves pain, lowers costs sustainably, and reduces sick leave. Patient satisfaction is very high. The healthcare providers may directly participate in treatment success through risk-sharing.
Literatur
Grothaus F-J (2009) Bericht zur Entwicklung der integrierten Versorgung 2004–2008. BQS Bundesgeschäftsstelle Qualitätssicherung gGmbH, Düsseldorf
Zeeberg P, Olesen J, Jensen R (2009) Medication overuse headache and chronic migraine in a specialized headache centre: field-testing proposed new appendix criteria. Cephalalgia 29(2):214–220
Stewart WF et al (2008) Work impact of migraine headaches. J Occup Environ Med 50(7):736–745
Olesen J et al (2008) Cost of disorders of the brain in Denmark. Nord J Psychiatry 62(2):114–120
Hazard E et al (2008) The burden of migraine in the United States: current and emerging perspectives on disease management and economic analysis. Value Health 2008 Jul 30
Bigal ME et al (2008) Chronic migraine in the population: burden, diagnosis, and satisfaction with treatment. Neurology 71(8):559–566
Göbel H et al (2000) Epidemiologie und sozioökonomische Konsequenzen von Migräne und Kopfschmerzerkrankungen. Versicherungsmedizin 52:19–23
Lipton RB, Stewart WF, Von Korff M (1995) Migraine impact and functional disability. Cephalalgia 15 (Suppl 15):4–9
Göbel H, Petersen-Braun M, Soyka D (1994) The epidemiology of headache in Germany: a nationwide survey of a representative sample on the basis of the headache classification of the International Headache Society. Cephalalgia 14(2):97–106
Bigal ME et al (2008) Acute migraine medications and evolution from episodic to chronic migraine: a longitudinal population-based study. Headache 48(8):1157–1168
Bigal ME, Lipton RB (2008) Excessive acute migraine medication use and migraine progression. Neurology 71(22):1821–1828
Ashina S, Lipton RB, Bigal ME (2008) Treatment of comorbidities of chronic daily headache. Curr Treat Options Neurol 10(1):36–43
Göbel H, Heinze A, Heinze-Kuhn K (2006) Vorbeugung und Akutbehandlung der Migräne. Schmerz 20(5):541–556
Göbel H (2006) Weil ich mit Schmerzen leben muss …: Interviews mit Schmerzpatienten; Therapiewege bei chronischen Beschwerden, 1. Aufl. Südwest, München, S 176
Lanteri-Minet M et al (2005) Anxiety and depression associated with migraine: influence on migraine subjects‘ disability and quality of life, and acute migraine management. Pain 118(3):319–326
Göbel H, Heinze A, Heinze-Kuhn K (2005) Duration of rebound headache in the treatment of substance-overuse headache: effects of prednisolone versus tricyclic antidepressants. In: Olesen J (ed) Classification and diagnosis of headache disorders. Oxford University Press, Oxford, pp 192–195
Göbel H (2005) Erfolgreich gegen Kopfschmerzen und Migräne. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo
Göbel H (2004) Die Kopfschmerzen: Ursachen, Mechanismen, Diagnostik und Therapie in der Praxis, 2. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 846
Dowson AJ (2003) Analysis of the patients attending a specialist UK headache clinic over a 3-year period. Headache 43(1):14–18
Cassidy EM et al (2003) Factors associated with burden of primary headache in a specialty clinic. Headache 43(6):638–644
Jaffe R (1999) Comprehensive/tertiary care for headache. Headache 39(7):518–520
Göbel H, Buschmann P (Hrsg) (1998) Schmerztherapie in Deutschland: Status und Perspektiven. Weiterentwicklung der gesetzlichen Krankenversicherung im Bereich der speziellen Schmerztherapie. AOK Schleswig-Holstein, Kiel, S 1–184
Zeeberg P, Olesen J, Jensen R (2005) Efficacy of multidisciplinary treatment in a tertiary referral headache centre. Cephalalgia 25(12):1159–1167
La Pegna GB et al (2005) Continuity of healthcare for headache patients: a problem of communication between headache specialists and general practitioners. J Headache Pain 6(4):310–311
Usai S et al (2004) Chronic migraine with medication overuse: treatment outcome and disability at 3 years follow-up. Neurol Sci 25 (Suppl 3):S272–S273
Roth A, Rüschmann H-H (2002) Karrieren chronisch schmerzkranker Patienten in Schleswig-Holstein. Wirkungen einer Modellintervention auf Leistungsinanspruchnahme, Kosten, Arbeits- und Sozialsituation sowie Lebensqualität. Gesellschaft für Systemberatung im Gesundheitswesen GSbG, Kiel, S 1–228
Garratt AM et al (1993) The SF36 health survey questionnaire: an outcome measure suitable for routine use within the NHS? BMJ 306(6890):1440–1444
Olesen J (2008) The international classification of headache disorders. Headache 48(5):691–693
Olesen J et al (2006) New appendix criteria open for a broader concept of chronic migraine. Cephalalgia 26(6):742–746
(n a) (2004) The International Classification of Headache Disorders, 2nd edn. Cephalalgia 24 (Suppl 1):9–160
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Göbel, H., Heinze, A., Heinze-Kuhn, K. et al. Entwicklung und Umsetzung der integrierten Versorgung in der Schmerztherapie. Schmerz 23, 653–670 (2009). https://doi.org/10.1007/s00482-009-0857-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-009-0857-7