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Intensität von Gliederschmerzen und Erschöpfung bei Fibromyalgiesyndrom, depressiven Störungen und chronischen Rückenschmerzen

Ein Unterscheidungskriterium

Intensity of limb pain and fatigue in fibromyalgia syndrome, depressive disorders and chronic back pain

A criterion for differentiation

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Zusammenfassung

Hintergrund

Eine symptombasierte Diagnose des Fibromyalgiesyndroms (FMS) ohne Tenderpointüberprüfung ist für die ärztliche Primärversorgung sinnvoll. Wir überprüften, ob eine symptombasierte Diagnose eines FMS auf die Intensität der Symptome „Gliederschmerzen“ sowie „Erschöpfung“ gegründet werden kann.

Methodik

FMS-Patienten aus 4 verschiedenen klinischen Settings (464 Teilnehmer einer Selbsthilfeorganisation, 162 Gutachtenpatienten, 33 aus einer rheumatologischen Praxis, 36 aus einer Schmerzambulanz), 691 Patienten mit Rückenschmerzen eines ambulanten Therapiezentrums, Patienten mit depressiven Störungen aus 2 klinischen Settings (24 aus einer psychiatrisch-psychotherapeutischen Klinik, 311 einer psychosomatisch-psychotherapeutische Ambulanz) und 1977 Personen einer allgemeinen Bevölkerungsstichprobe wurden hinsichtlich der Skalenmittelwerte des Gießener Beschwerdebogens GBB-24 verglichen.

Ergebnisse

In den Skalen „Gliederschmerzen“ und „Erschöpfung“ fanden sich die größten Mittelwertdifferenzen zwischen FMS-Patienten und den übrigen Stichproben. Auch in den Skalen „Herzbeschwerden“ und „Magenbeschwerden“ hatten die FMS-Patienten erhöhte Werte, diese beiden Skalen erbrachten jedoch keinen zusätzlichen Beitrag (zusätzlich zu Gliederschmerzen und Erschöpfung) zur Gruppentrennung. Die Reklassifikationsraten anhand des GBB-24-Kriteriums nach logistischer Regression lagen zwischen 80 und 93%.

Schlussfolgerung

Eine hohe Intensität chronischer Schmerzen in mehreren Körperregionen und chronische Erschöpfung/Müdigkeit können die Grundlage für eine symptombasierte Diagnose des FMS bilden.

Abstract

Background

A symptom-based diagnosis of fibromyalgia syndrome (FMS) without tender point examination is needed for primary care. We tested if a symptom-based diagnosis of FMS can be founded on the intensity of the symptoms musculoskeletal pain and fatigue.

Methods

FMS patients from 4 different settings (n=464 members of the German Fibromyalgia Association DFV, n=33 from a private practice of rheumatology, n=36 from a tertiary care pain department, n=162 from medical expertise), patients with depressive disorders from 2 different settings (n=24 from a university department of psychiatry, n=311 from an out-patient university psychosomatic department), patients with chronic back pain from an out-patient training center (n=691) and persons from a representative German population sample (n=1977) were compared using the subscales of the Giessen subjective complaints list GBB 24.

Results

The greatest mean differences between FMS patients and the other samples were found within the subscales“limb pains” and“fatigue”. FMS patients scored higher in the subscales“heart problems” and“dyspepsia”, but both subscales did not contribute to a differentiation of the samples. The rates of reclassification of the subsamples based on the subcales“limb pains” and“fatigue” ranged between 80 and 93%.

Conclusion

High levels of the intensity of chronic widespread musculoskeletal pain and chronic fatigue may form the basis of a symptom-based diagnosis of FMS.

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Literatur

  1. Bennett RM, Jones J, Turk DC et al (2007) An internet survey of 2 569 people with fibromyalgia. BMC Musculoskelet Dis 8:27

    Article  Google Scholar 

  2. Biewer W, Conrad I, Häuser W (2004) Fibromyalgiesyndrom. Schmerz 18:118–124

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Brähler E, Hinz A, Scheer J (2008) Gießener Beschwerdebogen GBB-24. Handbuch. 3. Aufl. Huber, Bern

  4. Cöster L, Kendall S, Gerdle B et al (2007) Chronic widespread musculoskeletal pain – a comparison of those who meet criteria for fibromyalgia and those who do not. Eur J Pain, epub ahead of print

  5. Cohen J (1988) Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NY Erlbaum

  6. Eich W Häuser W, Friedel E et al (2008) Definition, Klassifikation und Diagnose von chronischen Schmerzen in mehreren Körperregionen und des Fibromyalgiesyndroms. Schmerz 22:55–266

    Article  Google Scholar 

  7. Häuser W, Zimmer C, Felde E, Köllner V (2008) Was sind die Kernsymptome des Fibromyalgiesyndroms? Ergebnisse einer Befragung von Mitgliedern der deutschen Fibromyalgievereinigung. Schmerz 22:176–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Häuser W, Akritidou I, Felde E et al (2008) Schritte zu einer symptombasierten Definition und Diagnose des Fibromyalgiesyndroms – Beschwerdeprofile von Patienten unterschiedlicher klinischer Kontexte. Z Rheumatol 22:176–183

    Google Scholar 

  9. Katz RS, Wolfe F, Michaud K (2006) Fibromyalgia diagnosis: a comparison of clinical, survey and American College of Rheumatology criteria. Arthritis Rheum 54:169–176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Linder R, Dinser R, Wagner M et al (2002) Generation of classification criteria for chronic fatigue syndrome using an artificial neuronal network and traditional criteria set. In vivo 16:37–44

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Makela O (1999) Is fibromyalgia a distinct clinical entity? The epidemiologist’s evidence. Baillieres Best Pract Res Clin Rheumatol 13:415–419

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Mease P, Arnold LM, Bennett R et al (2007) Fibromyalgia syndrome. J Rheumatol 34:1415–1425

    PubMed  Google Scholar 

  13. Michalski D, Hinz A (2006) Angst und Depression bei chronischen Rückenschmerzpatienten: Beziehungen zu individuellen Kontrollüberzeugungen und zur muskulären Leistungsfähigkeit. Psychother Psych Med 56:30–38

    Article  Google Scholar 

  14. Raphael KG, Janal MN, Nayak S et al (2006) Familial aggregation of depression in fibromyalgia: a community-based test of alternate hypotheses. Pain 110:449–460

    Article  Google Scholar 

  15. Russel IJ (1999) Is fibromyalgia a distinct clinical entity? The clinical investigator’s evidence. Baillieres Best Pract Res Clin Rheumatol 13:445–454

    Article  Google Scholar 

  16. Vaccarino AL, Sills TL, Evans KR, Kalali AH (2008) Prevalance and association of somatic symptoms in patients with major depressive disorder. J Affect Disord 14, epub ahead of print

  17. Watanabe N, Stewart R, Jenkins R et al (2008) The epidemiology of chronic fatigue, physical illness and symptoms of common mental disorders: a cross-sectional survey from the second British National Survey of Psychiatric Morbidity. J Psychosom Res 64:357–362

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Wolfe F, Smythe HA, Yunus MB et al (1990) The American College of Rheumatology criteria for the classification of fibromyalgia: report of the multicenter criteria committee. Arthritis Rheum 33:160–172

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Wolfe F (1997) The relation between tender points and fibromyalgia symptom variables: evidence that fibromyalgia is not a discrete disorder in the clinic. Ann Rheum Dis 56:268–271

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Wolfe F (2003a) Stop using the American College of Rheumatology criteria in the clinic. J Rheumatol 30:1671–1672

    PubMed  Google Scholar 

  21. Wolfe F (2003b) Pain extent and diagnosis: development and validation of the regional pain scale in 12,995 patients. J Rheumatol 30:369–378

    PubMed  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Vortragshonorare Eli-Lilly, Mundipharma, Pfizer; Beratungshonorare Eli-Lilly, Pfizer; Reisekostenübernahme Eli-Lilly.

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Correspondence to W. Häuser.

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Häuser, W., Grulke, N., Michalski, D. et al. Intensität von Gliederschmerzen und Erschöpfung bei Fibromyalgiesyndrom, depressiven Störungen und chronischen Rückenschmerzen. Schmerz 23, 267–274 (2009). https://doi.org/10.1007/s00482-009-0780-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-009-0780-y

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