Skip to main content
Log in

Schmerzen bei Neuroborreliose

Bedeutung, Diagnostik und Therapie

Pain and neuroborreliosis

Significance, diagnosis and treatment

  • CME Weiterbildung • Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Neuroborreliose ist die häufigste durch Zecken übertragene Infektion des Nervensystems. Sie wird verursacht durch die Spirochäte Borrelia burgdorferi. In bis zu 90% der Fälle manifestiert sich die Neuroborreliose als Bannwarth-Syndrom mit nächtlich betonten, radikulären Schmerzen, teilweise kombiniert mit fokalneurologischen Ausfällen. Die Schmerzsymptomatik unterscheidet sich dabei häufig sowohl in der Dynamik und der Lokalisation der Schmerzregion als auch im therapeutischen Ansprechen von anderen neuropathischen Schmerzen. In dieser Übersichtsarbeit werden daher neben einem Überblick über die Epidemiologie, Symptomatik, Diagnostik und Therapie der Neuroborreliose insbesondere die Schmerzsymptomatik des Bannwarth-Syndroms und deren Behandlungsstrategien dargestellt.

Abstract

Lyme neuroborreliosis is a tick-borne infection of the central nervous system caused by the spirochete Borrelia burgdorferi. The most frequent manifestation of neuroborreliosis in Europe is meningoradiculitis or Bannwarth’s syndrome. One of its hallmarks is intense, lancinating, radicular pain, especially at night. Its characteristics are rather different to other forms of neuropathic pain in respect to the dynamics, localisation and therapeutic responses. This review therefore summarises not only the general symptoms, diagnostic procedures and therapy of Lyme neuroborreliosis, but also revises the characteristics and therapeutic options of painful meningoradiculitis in Bannwarth’s syndrome.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Huppertz HI, Bohme M, Standaert SM (1999) Incidence of Lyme borreliosis in the Wurzburg region of Germany. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 18(10): 697–703

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Hansen K, Lebech AM (1992) The clinical and epidemiological profile of Lyme neuroborreliosis in Denmark 1985–1990. A prospective study of 187 patients with Borrelia burgdorferi specific intrathecal antibody production. Brain 115(2): 399–423

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Horstrup P, Ackermann R (1973) Tick born meningopolyneuritis (Garin-Bujadoux, Bannwarth) (author’s transl). Fortschr Neurol Psychiatr Grenzgeb 41(11): 583–606

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Vallat JM, Hugon J, Lubeau M et al. (1987) Tick-bite meningoradiculoneuritis: clinical, electrophysiologic, and histologic findings in 10 cases. Neurology 37(5): 749–753

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Dotevall L, Eliasson T, Hagberg L, Mannheimer C (2003) Pain as presenting symptom in Lyme neuroborreliosis. Eur J Pain 7(3): 235–239

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Christen HJ (1996) Lyme neuroborreliosis in children. Ann Med 28(3): 235–240

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Pfister HW, Preac-Mursic V, Wilske B, Einhaupl KM (1989) Cefotaxime vs penicillin G for acute neurologic manifestations in Lyme borreliosis. A prospective randomized study. Arch Neurol 46(11): 1190–1194

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Pfister HW, Rupprecht TA (2006) Clinical aspects of neuroborreliosis and post-Lyme disease syndrome in adult patients. Int J Med Microbiol 9: 11–16

    Article  Google Scholar 

  9. Rupprecht TA, Pfister HW, Angele B et al. (2005) The chemokine CXCL13 (BLC): a putative diagnostic marker for neuroborreliosis. Neurology 65(3): 448–450

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Wilske B, Fingerle V, Schulte-Spechtel U (2007) Microbiological and serological diagnosis of Lyme borreliosis. FEMS Immunol Med Microbiol 49(1): 13–21

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Brinck T, Hansen K, Olesen J (1993) Headache resembling tension-type headache as the single manifestation of Lyme neuroborreliosis. Cephalalgia 13(3): 207–209

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Halperin JJ, Shapiro ED, Logigian E et al. (2007) Practice parameter: treatment of nervous system Lyme disease (an evidence-based review): report of the Quality Standards Subcommittee of the American Academy of Neurology. Neurology 69(1): 91–102

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Pfister HW, Einhaupl KM, Franz P, Garner C (1998) Corticosteroids for radicular pain in Bannwarth’s syndrome: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Ann N Y Acad Sci 539: 485–487

    Article  Google Scholar 

  14. Dworkin RH, O’Connor AB, Backonja M et al. (2007) Pharmacologic management of neuropathic pain: evidence-based recommendations. Pain 132(3): 237–251

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H.-W. Pfister.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rupprecht, T., Birnbaum, T. & Pfister, HW. Schmerzen bei Neuroborreliose. Schmerz 22, 615–623 (2008). https://doi.org/10.1007/s00482-008-0695-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-008-0695-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation