Skip to main content
Log in

Therapie extremer Tumorschmerzen mit Morphin und (S)-Ketamin

Falldarstellung eines 11-jährigen Mädchens

Treatment of extreme tumour pain with morphine and s-ketamine

A case report of an 11-year old girl

  • Fallbericht
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Am Fall eines 11-jährigen Mädchens mit extremen Tumorschmerzen, die mit konventionellen Methoden nicht mehr beherrschbar waren, wird die hohe analgetische Effektivität einer intravenösen Infusion von Morphin und (S)-Ketamin dargestellt. Hierbei führt der Zusatz des (S)-Ketamins zum Morphin zu einer deutlich gesteigerten analgetischen Wirkung. Durch den NMDA-Rezeptorantagonismus des (S)-Ketamins kann eine zentrale Sensibilisierung und Chronifizierung von Schmerzen unterdrückt und eine Toleranzentwicklung gegen Opioide vermindert bis aufgehoben werden.

Unter einer angeschlossenen Ganzkörperthermochemotherapie kam es zu einer Beschwerdelinderung, sodass im weiteren Verlauf wieder auf eine konventionelle Schmerztherapie mit Durogesic umgestellt werden konnte.

Abstract

We are reporting on the case of an 11-year old girl with a malignant tumour. The extreme pain throughout the body could not be treated by conventional methods. By intravenous application of a morphine and s-ketamine mixture we were able to achieve a very effective analgesic result.

Apart from the opiate effect of the morphine the decisive factor was the NMDA-antagonism of the s-ketamine. The latter suppresses central sensitisation and chronic pain and reduces or even prevents the development of opioid tolerance.

It was possible to use smaller opiate doses more effectively, thus reducing the side effects of the pain therapy. Under associated whole-body thermochemotherapy the girl experienced general pain relief and we were able to return to conventional therapy with a fentanyl plaster.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Ambados F (1995) Compatibility of morphine and ketamine for subcutaneous infusion. Aust J Hosp Pharm 25/4:352

    Google Scholar 

  2. Baker AK, Hoffmann VL, Meert TF (2002) Dextromethorphan and ketamine potentiate the antinociceptiv effects of mu- but not delta- or kappa-opioid agonists in a model of acute pain. Pharmacol Biochem Behav 74:73–86

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bossard AE, Guirimand F, Fletcher D, Gaude-Joindreau V, Chauvin Bouhassira D (2002) Interaction of a combination of morphine and ketamine on the nociceptive flexion reflex in human volunteers. Pain 98:47–57

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Cederholm I, Bengtsson M, Bjorkman S, Choonara I, Rana A (1990) Long term high dose morphine, ketamine and midazolam infusion in a child with burns. Br J Clin Pharmacol 30(6):901–905

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Christie JM, Jones CW, Markowsky SJ (1992) Chemical compatibility of regional anesthetic drug combinations. Ann Pharmacother 26/9:1778–1780

    Google Scholar 

  6. Diwo S, Petroianu G (2001) Die Pharmakologie von Ketamin: Enantiomere, Distomere, Eutomere und Razemat. In: Klose R, Hoppe U (Hrsg) (S)-Ketamin: Aktuelle interdisziplinäre Aspekte. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 1–16

  7. Dix P, Martindale S, Stoddart PA (2003) Double-blind randomized placebo-controlled trial of the effect of postoperative morphine consumption in children following appendicectomy. Paediatr Anaesth 13(5):422–426

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Eide PK (2000) Wind-up and the NMDA receptor complex from a clinical perspective. Europ J Pain 4:5–17

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Freye E, Latasch L (2003) Toleranzentwicklung unter Opioidgabe—Molekulare Mechanismen und klinische Bedeutung. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther:14–26

  10. Grond S, Hankemeier U (2001) Rückenmarknahe Applikation von analgetisch wirkenden Substanzen. In: Hankemeier U, Schüle-Hein K, Krizanitz F (Hrsg) Tumorschmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 81–103

  11. Guirimand F, Dupond X, Brasseur L, Bouhassira D (2000) The effects of ketamine on the temporal summation (wind-up) of the R(III)nociceptive flexion reflex and pain in humans. Anesth Analg 90:408–414

    CAS  Google Scholar 

  12. Joo G, Horvath G, Klimscha W, Kekesi G, Dobos I, Szikszay M, Benedek G (2000) The effects of ketamine and its enantiomers on the morphine dexmedetomidine-induced antinociception after intrathekal administration in rats. Anesthesiology 93:231–241

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Klepstad P, Borchgrevink P, Hval B, Flaat S, Kaasa SJ (2001) Long-term treatment with ketamine in a 12-year-old girl with severe neuropathic pain caused by a cervical spinal tumor. Pediatr Hematol Oncol 23(9):616–619

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Kress HG (1997) Wirkmechanismus von Ketamin. Anaesthesist 46 [suppl 1]:8–19

  15. Laulin JP, Maurette P, Corcuff JB, Rivat C, Chauvin M, Simonnet G (2002) The role of ketamine in preventing fentanyl-induced hyperalgesia and subsequent acute morphine tolerance. Anesth Analg 94:1263–1269

    Google Scholar 

  16. Lechner MD, Kreuscher H (1990) Chemische Kompatibilität von Ketamin und Midazolam in Infusionslösungen. Anaesthesist 39:62–65

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Mao J, Price DD, Mayer D J (1995) Mechanisms of hyperalgesia and morphine tolerance: a current view of their possible interactions. Pain 62:259–274

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Marx A (1999) Grundlagen der Schmerztherapie. In: Schockenhoff B (Hrsg) Spezielle Schmerztherapie. Urban & Fischer, München Jena, S 2–22

  19. Maurset A et al. (1989) Comparison of ketamine and pethidine in experimental and postoperative pain. Pain 36:37–41

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. McQueen AL, Baroletti SA (2002) Adjuvant ketamine analgesia for the management of cancer pain. Ann Pharmacother 36:1614–1619

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Murdoch CJ, Crooks BA, Miller CD (2002) Effect of the addition of ketamine to morphine in patient-controlled analgesia. Anaesthesia 57:484–488

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Sator-Katzenschlager S, Deusch E, Maier P, Spacek A, Kress HG (2001) The long-term antinociceptive effect of intrathecal S(+)-ketamine in a patient with established morphine tolerance. Anesth Analg 93:1032–1034

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Schulte-Steinberg G, Reimann W (1988) Zur Pharmakologie von Ketamin: Pharmakodynamik, Pharmakokinetik und Toxikologieder Monosubstanz. Anaesthesiol Intensivmed 198:1–26

    Google Scholar 

  24. Shimoyama N, Shimoyama M, Inturrisi CHE, Elliot KJ (1996) Ketamin attenuates and reverses morphine tolerance in rodents. Anaesthesist 85:1357–1366

    CAS  Google Scholar 

  25. Strumpf M (2001) Krebsschmerz. In: Zenz M, Jurna I (Hrsg) Lehrbuch der Schmerztherapie. WVG, S 715–728

  26. Sveticic G, Gentilini A, Eichenberger U, Luginbuhl M, Curatolo M (2003) Combinations of morphine with ketamine for patient-controlled analgesia: a new optimization method. Anesthesiology 98:1195–1205

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Weinbroum AA (2003) A single small dose of postoperative ketamine provides rapid and sustained improvement in morphine analgesia in the presence of morphine-resistant pain. Anesth Analg 96:789–795

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Willenbrink HJ (1999) Schmerzzustände bei Tumorpatienten. In: Schockenhoff B (Hrsg) Spezielle Schmerztherapie. Urban & Fischer, München, S 505–542

  29. Wong CS, Cherng CW, Luk HN, Ho ST, Tung CS (1996) Effects of NMDA-receptor antagonists on inhibition of morphine tolerance in rats: binding at µ-opioid-receptors. Eur J Pharmacol 297/1:27–33

    Google Scholar 

  30. Zernikow B (2001) Schmerztherapie in der Kinderonkologie. In: Zernikow B (Hrsg) Schmerztherapie bei Kindern. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 176–208

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Laufer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Laufer, M., Schippel, P., Wild, L. et al. Therapie extremer Tumorschmerzen mit Morphin und (S)-Ketamin. Schmerz 19, 220–224 (2005). https://doi.org/10.1007/s00482-004-0323-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-004-0323-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation