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Sind Schmerzen ein klinisch relevantes Problem in der Allgemeinpsychiatrie?

Eine klinisch-epidemiologische Querschnittstudie bei Patienten mit psychischen Störungen

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Zusammenfassung

Fragestellung

Untersuchung von Prävalenz und Risikofaktoren für das Auftreten von Schmerzen bei Patienten mit psychischen Störungen.

Methoden

In einer Querschnittsuntersuchung wurden 106 stationär behandelte Patienten mit psychischen Störungen in der Allgemeinpsychiatrie mit einem Bogen zur Schmerzhäufigkeit und Schmerzdauer sowie zur Belastung und Einschränkung der Arbeitsfähigkeit durch Schmerzen befragt. Potenzielle Risikofaktoren wurden erfasst.

Ergebnisse

Die 2-Wochen-Prävalenz lag bei 50%, die 6-Monats-Prävalenz bei 75,5% und die 12-Monatsprävalenz bei 76,5%. Die am häufigsten berichteten Schmerzarten waren im Bereich von Rücken/Kreuz, Kopf sowie Nacken und Schulter lokalisiert. Die mit dem Auftreten von Schmerzen statistisch signifikant assoziierten Risikofaktoren waren Depressionen (OR=6,05) und Häufigkeit stationärer psychiatrischer Behandlungen (OR=3,609).

Schlussfolgerungen

Schmerzen bei Patienten mit psychischen Störungen in der Allgemeinpsychiatrie werden zu selten als klinisch relevant erkannt. Die hier untersuchten Patienten weisen im Vergleich zu anderen Populationen ein spezifisches Risikoprofil für das Auftreten von Schmerzen auf.

Abstract

Objective

To study the prevalence of pain and risk factors for pain in psychiatric patients in a psychiatric hospital.

Methods

Using a questionnaire we investigated in a cross-sectional study the prevalence of pain, duration of pain, impairment and unfitness for work due to pain in 106 patients primarily diagnosed with a psychiatric disorder in the field of general adult psychiatry. Potential risk factors were explored.

Results

The point prevalence of pain was about 50%, the 6-month prevalence 75.5% and the 12-month prevalence 76.5%. The patients’ most frequent complaints were low back pain, headache and shoulder and neck pain. Patients with affective disorders most frequently had pain complaints, followed by those with neurotic, stress-related and somatoform disorders and those with psychotic disorders such as schizophrenia, schizotypic and delusional disorders. Almost 10% of all patients reported pain continuing at least 3 months in the past year. Impairment and unfitness for work were related to specific psychiatric diagnosis. Statistically significant risk factors for pain were depression (OR=6.05) and the number of past admissions to psychiatric hospitals (OR=3.609).

Conclusion

We found evidence that pain can be a significant clinical problem in psychiatric patients which seems to be underestimated in psychiatry. The investigated patients in general adult psychiatry are characterized by specific risk factors different from clinical subpopulations of other disciplines.

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Baune, B.T., Aljeesh, Y. Sind Schmerzen ein klinisch relevantes Problem in der Allgemeinpsychiatrie?. Schmerz 18, 28–37 (2004). https://doi.org/10.1007/s00482-003-0262-6

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