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Der Schmerztherapeut bei der Begutachtung

Pain specialist in the assessment process

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Zusammenfassung

Schmerztherapeuten sind häufig in den sozialmedizinischen Begutachtungsprozess chronischer Schmerzpatienten einbezogen. Mittels eines Fragebogens wurden Daten und Aussagen zur Begutachtungspraxis zwischen 1993 und 1997 retrospektiv durch 15 Gutachter erhalten.Zusammenfassend wurden 568 Begutachtungen beurteilt.Am häufigsten wurden Leistungseinbußen durch vertebragene Schmerzen (35,9%) und Kopfschmerzen (19,3%) begutachtet. Alle Untersucher integrierten in die Begutachtung eine psychologische Diagnostik.Der Begutachtungsprozess war sehr uneinheitlich. Als Probleme wurden die Verifizierung des Beschwerdebildes und die Erfassung von Aggravationsaspekten genannt.Anhand der Daten und der eigenen Vorgehensweise wird ein Konzept des Begutachtungsprozesses vorgestellt. Es enthält einen Vorschlag eines standardisierten Vorgehens (obligatorisch) und einer optionalen Erweiterung des Standardvorgehens bei Problempatienten (z.B. mit Demonstration,Aggravation,Simulation).

Abstract

Pain specialists are often involved in assessing social medical aspects of chronic pain patients.A standardized examination in the assessment process is not published.Data and statements on the assessment process between 1993 and 1997 were recorded from 15 experts by questionnaire. Statements to 568 reports were made.The majority of performance impairments were caused by back pain (35,9%) and headache (19,3%). All examiners integrated a psychological assessment. Although the assessment processes were very different, all examiners fulfilled the minimal criteria of the presented process for assessment of chronic pain patients.Verifying the symptoms as well as capturing some aspects of aggravation proved to be problematic.The present assessment practice is discussed with regard to the unequal procedure. On basis of the received data and the own experience in examination the process of structured assessment of chronic pain patients is presented under medical and psychological aspects. It contains a recommendation of a standardized process with minimal criteria and an optional supplement of the standardized process with problematical patients (e.g.demonstration, aggravation, simulation).Minimal demands on a qualified assessment of chronic pain patients should contain the study of the history, the German Pain-Questionnaire, the analysis of all the painful complaints with weighting their importance, the examination and the basical registration of sensational, emotional, cognitive, behavioral and social aspects of the chronic pain syndrome.An appending glossar of the most usable psychological tests with comments on their validation criteria aimes a more standard multimodal assessment of chronic pain patients complaints and functionability.

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Dr.med. Ulrich B.Hankemeier Klinik für Anästhesiologie, Intensiv- und Schmerztherapie, Ev.Johannes-Krankenhaus, Schildescher Straße 99, 33611 Bielefeld, E-Mail: ulrich-hankemeier@johanneswerk.de

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Wagner, T., Richter, W., Rothkopf, C. et al. Der Schmerztherapeut bei der Begutachtung. Schmerz 17, 20–33 (2003). https://doi.org/10.1007/s00482-002-0159-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-002-0159-9

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