Skip to main content

Advertisement

Log in

Plädoyer für einen Einschluss schwangerer Frauen in Arzneimittelstudien*

Towards the inclusion of pregnant women in drug trials

  • Originalarbeiten
  • Published:
Ethik in der Medizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Medikamentenversorgung während der Schwangerschaft stellt für die zu behandelnden Frauen und die behandelnden Ärzte gleichermaßen ein Problem dar. Eine „evidence based“ Therapie wirft allerdings die schwierigen Fragen auf, ob und inwiefern Arzneimittelforschung an schwangeren Frauen gerechtfertigt sein könnte und, wenn ja, unter welchen Bedingungen. In meinem Beitrag stelle ich die aktuelle Situation hinsichtlich Forschung und Therapie während der Schwangerschaft dar. Es folgt eine Darstellung von Ergebnissen aus Gesprächen, die mit schwangeren und frisch entbundenen Frauen geführt wurden. Abschließend werden die Kernkonflikte der Debatte diskutiert, und es wird aufgezeigt, dass Arzneimittelforschung an schwangeren Frauen dringend geboten ist. Nur in einer geringen Anzahl von Studientypen ergeben sich tatsächlich problematische Fragen, zu deren Lösung verschiedene Argumentationslinien aufgezeigt werden.

Abstract

Definition of the problem:

The limited repertoire of drugs and the use of outdated substances create a disadvantage for pregnant women in the need of treatment. On the other hand research on pregnant women leads to ethical problems.

Arguments:

1) Only few study designs actually imply ethical problems: randomised clinical trials testing new drugs and trials without benefit for the participating woman. 2) The classification of pregnant women as a "vulnerable group" requires further discussion. 3) Responsibility and competency regarding decisions concerning the fetus need clarification.

Conclusion:

1) The benefit of valid data derived from drug trials could help avoid therapeutical and psychosocial problems during pregnancy. 2) Being pregnant is not constitutive of vulnerability, however, circumstantial vulnerability exists. 3) There are reasonable arguments for considering the woman as an autonomous decision-maker over issues concerning the fetus during pregnancy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. American College of Obstetricians and Gynecologists (1999) Committee on Ethics. ACOG committee opinion. Ethical considerations in research involving pregnant women. Number 213, November 1998. Int J Gynaecol Obstet 65:93–96

    Article  Google Scholar 

  2. Akbari A (2004) Glomerular endotheliosis in normal pregnancy and pre-eclampsia. BJOG 111:192

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Anderson C (1994) Panel backs pregnant women in trials. Science 263:1216

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. BAG (2006) Bundesamt für Gesundheit: Bundesgesetz über die Forschung am Menschen (Humanforschungsgesetz) http:// www.bag.admin.ch/humanforsch/aktuell/d/index.htm

  5. Beauchamp T, Childress J (2001) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press, New York

  6. Biller-Andorno N, Wild V (2003) Arzneimittelforschung an Schwangeren: Besonderer Schutz – aber kein Ausschluss aus der Forschung. Dtsch Abl 100:A-970

    Google Scholar 

  7. Biller-Andorno N, Wild V (2003) Zwischen Protektion und Protektionismus – medizinethische Überlegungen zur Teilnahme schwangerer Frauen an klinischen Studien. In: Wiesemann C, Dörries A, Wolfslast G, Simon A, (eds) Das Kind als Patient. Frankfurt/M: Campus Verlag, pp 302–320

  8. Bobbert M (2004) Gutachten „Probanden- und Patientenschutz in der medizinischen Forschung“ erstellt im Auftrag der Enquete-Kommission „Ethik und Recht der modernen Medizin“ des Deutschen Bundestages

  9. Brody BA (1998) Women of Childbearing Potential and Pregnant Women as Research Subjects. In: The Ethics of Biomedical Research: An International Perspective. Brody BA (ed) Oxford University Press, New York, pp 189–192

  10. CIOMS (2002) International Ethical Guidelines for Biomedical Research Involving Human Subjects http://www.cioms.ch/ frame_guidelines_nov_2002.htm

  11. Clementi M, Di Gianantonio E, Ornoy A (2002) Teratology information services in Europe and their contribution to the prevention of congenital anomalies. Community Genet 5:8–12

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Connor EM, Sperling RS, Gelber R, Kiselev P, Scott G, O‘Sullivan MJ, VanDyke R, Bey M, Shearer W, Jacobson RL et al (1994) Reduction of maternal-infant transmission of human immunodeficiency virus type 1 with zidovudine treatment. Pediatric AIDS Clinical Trials Group Protocol 076 Study Group. N Engl J Med 331:1173–1180

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Czeizel AE (1999) The role of pharmacoepidemiology in pharmacovigilance: rational drug use in pregnancy. Pharmacoepidemiol Drug Saf 8 Suppl 1:S55–S61

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Damschen G, Schönecker D (Hrsg) (2003) Der moralische Status menschlicher Embryonen. Argumente pro und contra Spezies-, Kontinuums-, Identitäts- und Potentialitätsargument. Walter de Gruyter, Berlin

  15. De Swiet M, Lightstone L (2004) Glomerular endotheliosis in normal pregnancy and pre-eclampsia. BJOG 111:191–192

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. DHHS (2005) Code of Federal Regulations http://www.hhs. gov/ohrp/humansubjects/guidance/45cfr46.htm: United States Department of Health and Human Services

  17. Dudenhausen JW (2005) Forschung an Schwangeren http:// www.bundestag.de/parlament/gremien/kommissionen/ archiv15/ethik_med/anhoerungen1/05_04_18_probandenschutz/ protokollanlage07.pdf

  18. Duden B (1994) Der Frauenleib als öffentlicher Ort. Vom Missbrauch des Begriffs Leben. dtv, München

  19. Europarat (2005) Zusatzprotokoll zum Übereinkommen zum Schutz der Menschenrechte und Biomedizin über biomedizinische Forschung http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/Word/195.doc

  20. FDA (1977) Women of Childbearing Potential. In: General Considerations for the Clinical Evaluation of Drugs. HEW Publication No. (FDA) 77-3040

  21. Gerhardt V (2001) Der Mensch wird geboren – Kleine Apologie der Humanität. CH Beck, München

  22. Glantz LH (2000) Pregnancy and informed consent to research. J Am Med Womens Assoc 55:263–264

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Haramburu F (2000) Good and bad drug prescription in pregnancy. Lancet 356:1704

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Irl C, Hasford J (1997) The PEGASUS project – a prospective cohort study for the investigation of drug use in pregnancy. PEGASUS Study Group. Int J Clin Pharmacol Ther 35:572–576

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Koren G Pastuszak A, Ito S (1998) Drugs in pregnancy. N Engl J Med 338:1128–1137

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Kosenow W, Pfeiffer RA (1960) Micromelia, haemangioma und duodenal stenosis exhibit. Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrie, Kassel

  27. Küpper C (1998) Informationssystem liefert Entscheidungshilfen für den Arzt. Arzneimittel in Schwangerschaft und Stillzeit. Fortschr Med 116:36–37

    PubMed  Google Scholar 

  28. Lenk C, Radenbach K, Dahl M, Wiesemann C (2004) Non- Therapeutic Research with Minors: How Do Chairpersons of German Research Ethics Committees Decide? Journal of Medical Ethics 30:85–87

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Lupton MG, Williams DJ (2004) The ethics of research on pregnant women: is maternal consent sufficient? Bjog 111:1307–1312

    PubMed  Google Scholar 

  30. Macklin R (1994) Reversing the presumption: the IOM report on women in health research. J Am Med Womens Assoc 49:113–116

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Maio G (2001) Zur Ethik der fremdnützigen Forschung an Kindern. Zeitschrift für Medizinische Ethik 47:177–191

    Google Scholar 

  32. Mastroianni AC, Faden R, Federman D (1994) Women and Health Research: Ethical and Legal Issues of Including Women in Clinical Studies. National Academy Press, Washington DC

  33. McBride WG (1977) Thalidomide Embryopathy. Teratology 16:79–82

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Merkatz RB (1994) FDA: making a difference in women’s health. J Am Med Womens Assoc 49:117–121

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Merkatz RB, Temple R, Subel S, Feiden K, Kessler DA (1993) Women in clinical trials of new drugs. A change in Food and Drug Administration policy. The Working Group on Women in Clinical Trials. N Engl J Med 329:292–296

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Meyer CL (1997) The Wandering Uterus: Politics and the Reproductive Rights of Women. New York University Press, New York und London

    Google Scholar 

  37. Müller-Oerlinghausen B (2003) Die Rolle der Ärzteschaft bei der Aufklärung der Contergannebenwirkungen und die Auswirkung auf die deutsche Arzneimittelgesetzgebung. Die Contergankatastrophe – Eine Bilanz nach 40 Jahren. Deutsches Orthopädisches Geschichts- und Forschungsmuseum, Frankfurt/M

  38. Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin (NEM) (2001) Guidelines for the inclusion of women in medical research – gender as a variable in all medical research http://www.etikkom.no/HvemErVi

  39. Schäfer C, Spielmann H, Vetter K (2004) Liberalisierung nicht erforderlich. Themen der Zeit 4:A165–166

    Google Scholar 

  40. Schindler E (1990) Gläserne Gebär-Mütter: Vorgeburtliche Diagnostik – Fluch oder Segen. Fischer-Taschenbuch-Verlag, Frankfurt/M

  41. Schneider I (1995) Föten – Der neue medizinische Rohstoff. Campus, Frankfurt/M

  42. Strevens H, Wide-Swensson D, Grubb A, Hansen A, Horn T, Ingemarsson I, Larsen S, Nyengaard JR, Torffvit O, Willner J, Olsen S (2003) Serum cystatin C reflects glomerular endotheliosis in normal, hypertensive and preeclamptic pregnancies. BJOG 110:825–830

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  43. Thornton J (2004) Editor’s note. BJOG 111:195

    Article  Google Scholar 

  44. Warkany J (1979) The medical profession and congenital malformations (1900–1979). Teratology 20:201–204

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  45. Wiedemann HR (1961) Hinweis auf eine derzeitige Häufung hypo- und aplastischer Fehlbildungen der Gliedmaßen. Med Welt 12 (1863)

  46. Wiesemann C (2006) Von der Verantwortung, ein Kind zu bekommen – Eine Ethik der Elternschaft. CH Beck, München

  47. Wilson JG (1979) The evolution of teratological testing. Teratology 20:205–211

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  48. Wisner KL, Gelenberg AJ, Leonard H, Zarin D, Frank E (1999) Pharmacologic treatment of depression during pregnancy. Jama 282:1264–1269

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Verina Wild.

Additional information

*Nachwuchspreis 2006 der Akademie für Ethik in der Medizin e.V.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wild, V. Plädoyer für einen Einschluss schwangerer Frauen in Arzneimittelstudien*. Ethik Med 19, 7–23 (2007). https://doi.org/10.1007/s00481-007-0494-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00481-007-0494-6

Schlüsselwörter

Key words

Navigation