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Prognostische Wertigkeit der dynamischen QT-Zeit-Analyse aus dem 24-h-Langzeit-EKG hinsichtlich arrhythmogener Ereignisse in der chronischen Postinfarktphase

Role of dynamic QT interval analysis during 24h Holter ECG for prediction of arrhythmic events after myocardial infarction

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Herzschrittmachertherapie und Elektrophysiologie Aims and scope Submit manuscript

Background:

To date there are not enough data concerning the prognostic value of dynamic QT analysis for malignant arrhythmic events after acute myocardial infarction. It was the aim of the study to investigate, whether such patients have a different behavior of dynamic QT intervals in comparison to an identical group without arrhythmic events.

Methods: In a prospective study, 239 consecutive patients after thrombolytic and if necessary interventional therapy for acute myocardial infarction were followed for 1100±303 days. Eight patients suffered an arrhythmic event (sudden cardiac death: 6 patients, sustained ventricular tachycardia: 2 patients) during follow-up. These patients were matched to 8 patients without arrhythmic event who were comparable concerning age, gender, site and former incidence of infarction, duration until start of lysis, peak level of CPK release, and LV-ejection fraction (matched pairs). All patients had 24 hour Holter ECG recordings 27±3 days after acute myocardial infarction. Dynamic beat-to-beat QT interval analysis was performed by using a commercially available system (Pathfinder 700, Reynolds Medical, Hertford, UK).

Results: Following parameters were compared: mean and beat-to-beat standard deviation of all QT intervals to the end of the T wave, mean and beat-to-beat standard deviation of all QT intervals to the apex of the T wave, as well as these values corrected for heart rate (Bazett‘s formula). Comparing the two groups, there were no significant differences concerning all investigated parameters.

Conclusions: In this study, the parameters of dynamic QT analysis could not discriminate the investigated population of patients after acute myocardial infarction with arrythmic event from those without arrhythmic event. Whether the analysis of dynamic QT dispersion over 24 hours by using a multiple lead configuration could be useful for a better identification of patients at risk for sudden cardiac death remains to be evaluated by further studies.

Hintergrund:

Über die prognostische Wertigkeit der dynamischen QT-Analyse hinsichtlich des Auftretens maligner arrhythmogener Ereignisse in der Postinfarktphase liegen derzeit nur unzureichende Daten vor. Studienziel war es, zu untersuchen, ob sich derartige Patienten von einem ansonsten identischen Vergleichskollektiv ohne ein solches Ereignis im dynamischen QT-Zeitverhalten unterscheiden.

Methoden: Im Rahmen einer prospektiven Studie wurden 239 Patienten mit fibrinolytisch und gegebenenfalls interventionell behandeltem akutem Myokardinfarkt über einen Zeitraum von 1100±303 Tagen nachbeobachtet. Insgesamt 8 Patienten (3,3%) mit arrhythmogenem Ereignis (plötzlicher Herztod: 6, anhaltende Kammertachykardien: 2) wurden hinsichtlich Alter, Geschlecht, Infarktlokalisation, aufgetretener Vorinfarkte, Zeitspanne bis Lysebeginn, maximaler CK-Ausschüttung und Ejektionsfraktion einer vergleichbaren Kontrollgruppe gegenübergestellt (matched-pairs). Bei allen Patienten wurde 27±3 Tage nach akutem Myokardinfarkt ein 24-h-Langzeit-EKG abgeleitet und eine dynamische Schlag-zu-Schlag QT-Zeit-Vermessung mit einem kommerziell erhältlichen Analysesystem (Pathfinder 700, Reynolds Medical, Hertford, UK) durchgeführt.

Ergebnisse: Es wurden über 24h Mittelwert und Schlag-zu-Schlag Standardabweichung aller QT-Intervalle bis zum Ende der T-Welle, Mittelwert und Schlag-zu-Schlag Standardabweichung bis zum Gipfel der T-Welle sowie deren frequenzkorrigierte Werte errechnet. Beide Gruppen unterschieden sich nicht signifikant bzgl. aller untersuchten Parameter.

Schlußfolgernd erscheint mit dem verwendeten Algorithmus eine Risikostratifikation hinsichtlich arrhythmogener Ereignisse im geschilderten Kollektiv von Postinfarktpatienten nicht möglich. Ob eine Mehrkanalregistrierung mit der Möglichkeit der Bestimmung der QT-Dispersion und deren Dynamik im Langzeitverlauf über 24h eine bessere Diskriminierung bzw. Risikoeinschätzung ermöglicht, bleibt weiteren Untersuchungen vorbehalten.

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Eingegangen: 4. Juni 1997 Akzeptiert: 11. Dezember 1997

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Stopp, M., Jung, J., Özbek, C. et al. Prognostische Wertigkeit der dynamischen QT-Zeit-Analyse aus dem 24-h-Langzeit-EKG hinsichtlich arrhythmogener Ereignisse in der chronischen Postinfarktphase. Herzschr Elektrophys 9, 53–60 (1998). https://doi.org/10.1007/s003990050010

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003990050010

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