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Plötzlicher Herztod nach Kardioversion

Sudden cardiac death after cardioversion

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Zusammenfassung

Eine 83-jährige Patientin mit Herzinsuffizienz bei atrialer Tachykardie und reduzierter linksventrikulärer Pumpfunktion verstirbt nach Elektrokardioversion. Im Langzeit-EKG wurden stark verlängerte QT-Intervalle dokumentiert, die zu einer Torsade-de-Pointes-Tachykardie mit letalem Ausgang führten. Ursache für die QT-Verlängerung war allein die reduzierte linksventrikuläre (LV) Pumpfunktion in Kombination mit einer gehäuften supraventrikulären Ektopie.

Abstract

An 83-year-old woman with heart failure due to atrial tachycardia with reduced left ventricular ejection fraction died after cardioversion. Holter monitoring showed a massive prolongation of the QT interval resulting in torsade de pointe tachycardia with lethal outcome. The only reason of the QT prolongation was impaired left ventricular (LV) function and atrial ectopy.

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Change history

  • 26 April 2023

    In der Originalversion wurde versehentlich das falsche Autorenporträt eingefügt.

Literatur

  1. Neal Kay G (1983) Torsade de pointes: the long-short initiating sequence and other clinical features: observations in 32 patients. J Am Coll Cardiol 2(5):806–817

    Article  Google Scholar 

  2. Viskin S, Chorin E, Viskin D, Hochstadt A, Lorin Schwartz A, Rosso R (2021) Polymorphic ventricular tachycardia: terminology, mechanism, diagnosis, and emergency therapy. Circulation 144:823–839

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Odening KE, van der Linde HJ, Ackerman MJ, Volders PGA, Ter Bekke R (2022) Electromechanical reciprocity and arrhythmogenesis in long-QT syndrome and beyond. Eur Heart J 43(32):3018–3028

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Dagradi F, Spazzolini C, Castelletti S, Pedrazzini M, Kotta M‑C, Crotti L et al (2020) Exercise training-induced repolarization abnormalities masquerading as congenital long QT syndrome. Circulation 142:2405–2415

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Davey P (2000) QT interval lengthening in cardiac disease relates more to left ventricular systolic dysfunction than to autonomic function. Eur J Heart Fail 2:265–71

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Davey PP, Barlow C, Hart G (2000) Prolongation of the QT interval in heart failure occurs at low but not at high heart rates. Clin Sci (Lond) 98(5):603–610

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Jochen Buchholz.

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F. Bertram und J. Buchholz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patient/-innen zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern/Vertreterinnen eine schriftliche Einwilligung vor.

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In der Originalversion wurde versehentlich das falsche Autorenporträt eingefügt.

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Bertram, F., Buchholz, J. Plötzlicher Herztod nach Kardioversion. Herzschr Elektrophys 34, 165–168 (2023). https://doi.org/10.1007/s00399-023-00935-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-023-00935-6

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