Extrasystolen, Angst und Lebensqualität

Premature complexes, anxiety and quality of life

Zusammenfassung

Extrasystolen können – insbesondere bei Vorliegen einer organischen Herzerkrankung – Zeichen für ein erhöhtes kardiales Risiko sein oder sich direkt negativ im Sinne des Auftretens oder der Zunahme einer Herzinsuffizienz auswirken. Meist sind sie aber harmlos und können durch die postextrasystolische Pause bzw. den verstärkten postextrasystolischen Schlag folgende Symptome verursachen: Gefühl des Aussetzens des Herzschlags oder starke Palpitationen, die das „Gefühl hervorrufen, dass etwas nicht stimme“. Es wird erläutert, dass Extrasystolen auch eine unbewusste Reaktion des autonomen Nervensystems verursachen. Sensationen im Rahmen von Extrasystolen können bei manchen Patienten Unwohlsein oder sogar eine Angstreaktion auslösen, die dann die Symptome wiederum verstärken. Im Rahmen der Panikreaktion können Atemnot oder Brustenge auftreten, die einer Dyspnoe bei Herzinsuffizienz oder einem akuten Koronarsyndrom ähneln können. Anhand des Angstzirkels wird dargelegt, wie Patienten durch Erklärung der Symptome beruhigt werden können. Ist es zu Panikattacken gekommen, sollte durch gezielte Maßnahmen verhaltenstherapeutisch und ggf. tiefenpsychologisch behandelt werden.

Abstract

Premature complexes can be indicative of an increased cardiac risk or can contribute to the initiation or deterioration of heart failure in particular in the presence of organic heart disease. Most premature complexes are benign. The postextrasystolic pause or the augmented postextrasystolic premature beat may cause the following symptoms: feeling of a skipped beat or the sensation of a pounding heart beat causing the feeling “that something is seriously wrong”. It is mentioned that premature beats cause an unconscious reaction of the autonomic nervous system. Symptoms related to premature complexes may cause uneasiness or franc anxiety which may itself intensify the symptoms. This may cause a panic reaction which may be associated with shortness of breath or angina of the chest mimicking dyspnea of heart failure of an acute coronary syndrome. Along the “vicious cycle of anxiety” it is demonstrated how patients may be comforted. In addition, the panic disorder itself should be treated by cognitive behavioral or psychodynamic therapy.

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Literatur

  1. 1.

    Olgin JE, Tomaselli GFZD (2014) Ventricular arrhythmias. In: Zipes & Jalife Cardiac Electrophysiology, 6. Aufl, Elsevier Saunders, Philadelphia, S 753–771

    Google Scholar 

  2. 2.

    Marcus GM (2020) Evaluation and management of premature ventricular complexes. Circulation 141:1404–1418

    Article  Google Scholar 

  3. 3.

    Herrmann-Lingen C (2019) CME-Fortbildung Psychokardiologie-aktuelle Leitlinien und klinische Realität. Psychother Psychosom Med 69:237–252

    Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Zipes OJEDP (2019) Supraventricular arrhythmias. In: Braunwald’s heart disease, 11. Aufl. Elsevier, Philadelphia, S 706–729

    Google Scholar 

  5. 5.

    Sajadieh A, Dms C, Cme JJ (2016) Excessive atrial ectopy and short atrial runs increase the risk of stroke beyond incident atrial fibrillation. J Am Coll Cardiol 66:232–241

    Google Scholar 

  6. 6.

    Mas GMM, Dewland TA (2015) Premature atrial contractions: a Wolf in sheep’s clothing? J Am Coll Cardiol 66:242–244

    Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Kennedy HL, Whitlock JA, Sprague MK, Kennedy LJ, Buckingham TA, Goldberg RJ (1985) Long-term follow-up of asymptomatic healthy subjects with frequent and complex ventricular ectopy. N Engl J Med 312:193–197

    CAS  Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Kuijer PJP, Werf D, Meijler FL (1990) Post-extrasystolic potentiation without a compensatory pause in normal and diseased hearts. Br Heart J 63:284–286

    CAS  Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Bauer A, Malik M, Schmidt G, Barthel P, Bonnemeier H, Cygankiewicz I et al (2008) Heart rate turbulence: standards of measurement, physiological interpretation, and clinical use: International Society for Holter and Noninvasive Electrophysiology Consensus. J Am Coll Cardiol 52:1353–1365

    Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Al E, Iliopoulos F, Forschack N, Nierhaus T, Grund M (2020) Heart—brain interactions shape somatosensory perception and evoked potentials. PNAS 117:10575–10584

    CAS  Article  Google Scholar 

  11. 11.

    Angenendt J, Frommberger U, Berger M, Domschke K (2019) Angststörungen. In Berger Psychische Erkrankungen (6. Aufl.). Elsevier, München, S 445–481

    Google Scholar 

  12. 12.

    Siepmann M, Kirch W (2010) Psychosomatische Aspekte kardialer Arrhythmien. Med Klin 105:479–484

    Article  Google Scholar 

  13. 13.

    Margraf J, Schneider S (2010) Panik: Angstanfälle und ihre Behandlung. Springer, Heidelberg

    Google Scholar 

  14. 14.

    Bardé BJ (2015) Klinische Psychokardiologie. Brandes & Apsel, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  15. 15.

    Olesen J, Gustavsson A, Svensson M, Wittchen HU, Jönsson B (2012) The economic cost of brain disorders in Europe. Eur J Neurol 19:155–162

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Domschke K, Kapfhammer H‑P, Deckert J (2017) Angststörungen. In Möller H‑J, Laux G, Kapfhammer H‑P (Hrsg) Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, 5. Aufl. Springer, S 1857–1932

  17. 17.

    Herrmann-Lingen C, Albus C, Tiltscher G (2019) Psychokardiologie. Springer, Berlin Heidelberg

    Google Scholar 

  18. 18.

    Busch FN, Milrod BL (2009) Psychodynamic treatment of panic disorder. In Levy RA, Ablon JS (Hrsg) Handbook of evidence-based psychodynamic psychotherapy. Humana, S 29–44

  19. 19.

    Buller R, Maier W, Bemkert O (1988) Das Paniksyndrom: Symptome, Verlauf, Prädiktoren. In: Hippius H, Ackenheil M, Engel RR (Hrsg) Angst – Leitsymptom psychiatrischer Erkrankungen. Springer, Berlin, S 60–67

    Google Scholar 

  20. 20.

    Bandelow B, Wiltink J, Alpers GW, Benecke C, Deckert J, Eckhardt-Henn A et al (2014) S3-Leitlinie Behandlung von Angststörungen

    Google Scholar 

  21. 21.

    Stubbs B, Vancampfort D, Rosenbaum S, Firth J, Cosco T, Veronese N et al (2017) An examination of the anxiolytic effects of exercise for people with anxiety and stress-related disorders: A meta-analysis. Elsevier. Psychiatry Res 249:102–108

    Article  Google Scholar 

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Meesmann, M. Extrasystolen, Angst und Lebensqualität. Herzschr Elektrophys (2021). https://doi.org/10.1007/s00399-021-00748-5

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Schlüsselwörter

  • Herzrhythmusstörungen
  • Psychokardiologie
  • Panikattacken
  • Angsterkrankung
  • Psychotherapie

Keywords

  • Cardiac arrhythmias
  • Psychosocial factors in cardiology
  • Panic attacks
  • Anxiety disorder
  • Psychotherapy