Fahreignung bei implantierten kardiovaskulären elektrischen Geräten

Fitness to drive in patients with cardiovascular implantable electronic devices

Zusammenfassung

Der Begriff „implantierte kardiovaskuläre elektrische Geräte“ („cardiovasvular implantable electronic devices“, CIED) fasst alle Herzschrittmacher (HSM) und Defibrillatoren („implantable cardioverter defibrillator“, ICD) zusammen. HSM verbessern bei Patienten mit bradykarden Herzrhythmusstörungen die Symptomatik, ICD reduzieren bei Patienten mit erhöhtem Risiko für den plötzlichen Herztod die Gesamtmortalität. Trotz ICD-Implantation besteht allerdings bei den Patienten weiterhin das Risiko, maligne Herzrhythmusstörungen zu erleiden. Auch nach Schrittmacherimplantation können erneut Synkopen auftreten. Wenn solche Ereignisse während des Autofahrens auftreten, werden möglicherweise außenstehende Personen gefährdet. Daher ist es für die behandelnden Ärzte wichtig und rechtlich verpflichtend, jene Patienten, bei denen die Indikation für eine CIED-Therapie besteht, über die Fahreignung aufzuklären. Die vorliegende Publikation fokussiert auf die wesentlichen Punkte der bestehenden Richtlinien hinsichtlich der Fahreignung beim Vorliegen kardialer Erkrankungen (mit dem Schwerpunkt der CIED-Therapie).

Abstract

The term CIED (cardiovascular implantable electronic devices) merges two groups of devices: pacemakers (PM) and defibrillators (ICD). PMs improve the symptoms of patients with bradycardic disorders, while ICDs reduce mortality in patients with increased risk for sudden cardiac death. However, these patients are still at risk of suffering malignant arrhythmias. Even after implantation of a pacemaker, syncope may occur. If these arrhythmias arise while driving, other individuals could be endangered. Therefore, it is important and obligatory for the treating physician to clarify this issue regarding driving restrictions to all patients, who present an indication for device treatment. The present publication focuses on the principal points of present guidelines and recommendations regarding fitness to drive in patients with cardiac disorders (especially with CIED).

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Abb. 1

Literatur

  1. 1.

    Anlage 4 (zu §§ 11, 13 und 14). Eignung und bedingte Eignung zum Führen von Kraftfahrzeugen. www.fahrerlaubnisrecht.de/FeV%20neu/Anlage%20FeV/Anlage%2004.pdf. Zugegriffen: 24. Febr. 2019

  2. 2.

    Bardy GH, Lee KL, Mark DB, Poole JE, Packer DL, Boineau R et al (2005) Amiodarone or an implantable cardioverter-defibrillator for congestive heart failure. N Engl J Med 352:225–237

    CAS  Article  Google Scholar 

  3. 3.

    Bigger JT Jr (1997) Prophylactic use of implantable cardiac defibrillators in patients at high risk for ventricular arrhythmias after coronary artery bypass graft surgery. N Engl J Med 337:1569–1575

    Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Bristow MR, Saxon LA, Boehmer J, Krueger S, Kass DA, DeMarco T et al (2004) Cardiac-resynchronization therapy with or without an implantable defibrillator in advanced chronic heart failure. N Engl J Med 350:2140–2150

    CAS  Article  Google Scholar 

  5. 5.

    Buber J, Luria D, Gurevitz O et al (2014) Safety and efficacy of strategic implantable cardioverter-defibrillator programming to reduce the shock delivery burden in a primary prevention patient population. Europace 16:227–234

    Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Buxton AE, Lee KL, Fisher JD, Josephson ME, Prystowsky EN, Hafley G (1999) A randomized study of the prevention of sudden death in patients with coronary artery disease. N Engl J Med 341:1882–1890

    CAS  Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Connolly SJ, Kerr CR, Gent M et al (2000) Effects of physiologic pacing versus ventricular pacing on the risk of stroke and death due to cardiovascular causes. N Engl J Med 342:1385–1391

    CAS  Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Gasparini M, Menozzi C, Proclemer A et al (2009) A simplified biventricular defibrillator with fixed long detection intervals reduces implantable cardioverter defibrillator (ICD) interventions and heart failure hospitalizations in patients with non-ischaemic cardiomyopathy implanted for primary prevention: the RELEVANT [Role of long dEtection window programming in patients with LEft VentriculAr dysfunction, Non-ischemic eTiology in primary prevention treated with a biventricular ICD] study. Eur Heart J 30:2758–2767

    Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Gräcmann N, Albrecht M (2017) Begutachtungsleitlinien zur Kraftfahreignung. www.bast.de/DE/Verkehrssicherheit/Fachthemen/BLL/BLLHintergrund. Zugegriffen: 24. Febr. 2019

    Google Scholar 

  10. 10.

    Hauser RG, Hayes DL, Kallinen LM et al (2007) Clinical experience with pacemaker pulse generators and transvenous leads: an 8‑year prospective multicenter study. Heart Rhythm 4:154–160

    Article  Google Scholar 

  11. 11.

    Hohnloser SH, Kuck KH, Dorian P, Roberts RS, Hampton JR, Hatala R et al (2004) Prophylactic use of an implantable cardioverter-defibrillator after acute myocardial infarction. N Engl J Med 351:2481–2488

    CAS  Article  Google Scholar 

  12. 12.

    Kadish A, Dyer A, Daubert JP, Quigg R, Estes NAM, Anderson KP, Defibrillators in Non-Ischemic Cardiomyopathy Treatment Evaluation (DEFINITE) Investigators et al (2004) Prophylactic defibrillator implantation in patients with nonischemic dilated cardiomyopathy. N Engl J Med 350:2151–2158

    CAS  Article  Google Scholar 

  13. 13.

    Klein HH, Krämer A, Pieske BM, Trappe HJ, de Vries H (2010) Fahreignung bei kardiovaskulären Erkrankungen. Kardiologe, Bd. 4, S 441–473

    Google Scholar 

  14. 14.

    Larsen GC, Stupey MR, Walance CG et al (1994) Recurrent cardiac events in survivors of ventricular fibrillation or tachykardia. Implications for driving restrictions. JAMA 271:135–139

    Article  Google Scholar 

  15. 15.

    Maisel WH (2006) Pacemaker and ICD generator reliability. JAMA 295:1929–1934

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Markewitz A, Bundesfachgruppe Herzschrittmacher (2018) Annual Report 2016 of the German Pacemaker and Defibrillator-Register. Part 1: Pacemaker: Working Group on Pacemaker and Defibrillators at the IQTIG-Institute for quality assurance and transparency in healthcare. Herzschrittmacherther Elektrophysiol 15. https://doi.org/10.1007/s00399-018-0603-x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. 17.

    Markewitz A, Bundesfachgruppe Herzschrittmacher (2018) Annual Report 2016 of the German Pacemaker and Defibrillator-Register. Part 2: Implantable cardioverter defibrillators (ICD) : Workin Group on Pacemaker and Defibrillators at the at the IQTIG-Institute for quality assurance and transparency in healthcare. Herzschrittmacherther Elektrophysiol. https://doi.org/10.1007/s00399-018-0604-9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. 18.

    Moss AJ, Hall WJ, Cannom DS, Daubert JP, Higgins SL, Klein H, Multicenter Automatic Defibrillator Implantation Trial Investigators. et al (1996) Improved survival with an implanted defibrillator in patients with coronary disease at high risk for ventricular arrhythmias. N Engl J Med 335:1933–1940

    CAS  Article  Google Scholar 

  19. 19.

    Moss AJ, Schuger C, Beck CA et al (2012) Reduction in inappropriate therapy and mortality through ICD programming. N Engl J Med 367:2275–2283

    CAS  Article  Google Scholar 

  20. 20.

    Moss AJ, Zareba W, Hall WJ, Klein H, Wilber DJ, Cannom DS, Multicenter Automatic Defibrillator Implantation Trial II Investigators et al (2002) Prophylactic implantation of defibrillator in patients with myocardial infarction and reduced ejection fraction. N Engl J Med 346:877–883

    Article  Google Scholar 

  21. 21.

    Saeed M, Hanna I, Robotis D et al (2014) Programming implantable cardioverter-defibrillators in patients with primary prevention indication to prolong time to first shock: results from the PROVIDE study. J Cardiovasc Electrophysiol 25:52–59

    Article  Google Scholar 

  22. 22.

    Simpson S, Ross D, Dorian P et al (2004) CCS Consensus Conference 2003: assessment of the cardiac patient for fitness to drive and fly—executive summery. Can J Cardiol 20(13):1313–1323

    Google Scholar 

  23. 23.

    Tang ASL, Roberts RS, Kerr C et al (2001) Relationship between pacemaker dependency and the effect of pacing mode on cardiovascular outcomes. Circulation 103:3081–3085

    CAS  Article  Google Scholar 

  24. 24.

    Vijgen J New standards for Drivingand cardiovascular diseases. https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/behavior/driving_and_cardiovascular_disease_final.pdf. Zugegriffen: 24. Febr. 2019

  25. 25.

    Watanabe E, Abe H, Watanabe S (2017) Driving restrictions in patients with implantable cardioverter defibrillators and pacemakers. J Arrhythm 33:594–601

    Article  Google Scholar 

  26. 26.

    Wilkoff BL, Williamson BD, Stern RS et al (2008) Strategic programming of detection and therapy parameters in implantable cardioverter-defibrillators reduces shocks in primary prevention patients: results from the PREPARE (Primary Prevention Parameters Evaluation) study. J Am Coll Cardiol 52:541–550

    Article  Google Scholar 

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D. Mijic, B. Lemke und H. Bogossian geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Mijic, D., Lemke, B. & Bogossian, H. Fahreignung bei implantierten kardiovaskulären elektrischen Geräten. Herzschr Elektrophys 30, 150–155 (2019). https://doi.org/10.1007/s00399-019-0626-y

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Schlüsselwörter

  • Herzschrittmacher
  • Defibrillator
  • Schädigungswahrscheinlichkeit
  • Herzrhythmusstörung
  • Plötzlicher kardiovaskulär bedingter Kontrollverlust

Keywords

  • Pacemaker
  • Defibrillator
  • Risk of harm
  • Arrhythmia
  • Sudden cardiac incapacitation