Abstract
Background
A 57-year-old man presented with recurrent episodes of dizziness, weakness of legs, and presyncope. The electrocardiogram showed a sinus bradycardia and recurrent sinus pauses.
Results
Cardiac evaluation revealed a normal left ventricular ejection fraction without ischemic, structural, or valvular heart disease. Pronounced limb weakness prompted neurological consultation. Cranial magnetic resonance imaging showed a large right-sided intracranial tumor adjacent to the medial sphenoid wing. Surgical removal of the tumor was accomplished successfully after application of a transient cardiac pacemaker, while decision upon permanent pacemaker implantation was postponed. Histopathology provided evidence of a meningothelial meningioma. Postoperative assessment displayed the absence of sinus node dysfunction after tumor removal.
Conclusion
Careful differential diagnostic assessment of patients with symptomatic bradycardias needs to rule out reversible causes before implantation of permanent devices.
Zusammenfassung
Hintergrund
Ein 57-jähriger Patient stellte sich mit wiederkehrendem Schwindel, Beinschwäche und Präsynkopen vor. Elektrokardiographisch zeigte sich eine Sinusbradykardie mit rezidivierenden Sinuspausen.
Ergebnisse
Die kardiologische Abklärung ergab eine normale linksventrikuläre Ejektionsfraktion ohne Anhalt für eine ischämische, strukturelle oder valvuläre Herzerkrankung. Aufgrund der Beinschwäche wurde ein kraniales Magnetresonanztomogramm veranlasst, das einen rechtsseitig gelegenen intrakraniellen Tumor in Nachbarschaft zum medialen Keilbeinflügel zeigte. Der Tumor konnte unter perioperativer Versorgung mit einem passageren Herzschrittmacher erfolgreich entfernt werden, die Entscheidung bezüglich eines permanenten Schrittmachersystems wurde zurückgestellt. Die histopathologische Analyse erbrachte die Diagnose eines meningothelialen Meningeoms. Postoperativ war keine Sinusknotendysfunktion mehr nachweisbar.
Schlussfolgerung
Bei unklaren symptomatischen Bradykardien ist eine sorgfältige differentialdiagnostische Abklärung wichtig, um reversible Ursachen vor Implantation permanenter Geräte auszuschließen.
References
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Acknowledgments
We are indebted to the patient who gave written informed consent for publication of the data.
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R. Rivinius, F.F. Darche, B. Campos, A. Unterberg, L. Schweizer, D. Thomas, H.A. Katus, and P.A. Schweizer state that there are no conflicts of interest.
This article does not contain studies on humans or animals.
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Rivinius, R., Darche, F., Campos, B. et al. It’s all in your head: sinus node dysfunction secondary to a sphenoid wing meningioma. Herzschr Elektrophys 26, 300–302 (2015). https://doi.org/10.1007/s00399-015-0380-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-015-0380-8