Zusammenfassung
Die Sternuminfektion mit konsekutiver Osteitis nach medianer Sternotomie ist zwar eine seltene, jedoch sehr schwere und gefürchtete Komplikation. Vor Einführung der lokalen Spülbehandlung sowie lokaler und systemischer Antibiose war der Verlauf dieser Komplikation meist letal. Nachdem in der unfallchirurgischen Abteilung der Universität Ulm seit 1987 gute Ergebnisse in der Behandlung infizierter Wunden mittels Vakuumversiegelung erzielt werden konnten, setzten wir diese Methode nun ebenfalls bei insgesamt 5 Patienten mit Sternumosteitis nach herzchirurgischen Eingriffen erfolgreich ein. Durch diese Methode wird neben einer mechanischen Stabilisierung des Thorax auch eine Säuberung der Wunde erreicht und dadurch eine Verkürzung der Liegezeit des Patienten. Die Vorteile der geschlossenen sowie der offenen Wundbehandlung werden kombiniert.
Summary
An infected sternotomy wound accompanied by osteomyelitis after median sternotomy is a rare but serious complication. Before the introduction of retrosternal catheter irrigation, it was associated with high morbidity. Since 1987, the colleagues of the trauma surgery department of the University Ulm have used vacuum sealing for the treatment of infected wounds with good clinical results. Due to these results, we used the method successfully in 5 cases of sternumosteitis after cardiac surgery. The vacuum sealing, using polyvinyl-foam, combines the advantage of open and closed wound management. Mechanical stability of the chest allows early mobilization. Polyvinyl-foam under negative pressure generates an area of high contact forces at the wound/foam interface, facilitating granulation tissue production while maintaining a relatively clean wound bed. After changing and reducing the size of the foam 2 or 3 times, a secondary closure of the wound is possible.
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Eingegangen: 15. April 1998, Akzeptiert: 25. Mai 1998
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Sirch, J., Koukal, C., Oertel, F. et al. Vakuumversiegelung bei schwerer Sternumosteitis nach herzchirurgischen Eingriffen. Z Herz-, Thorax-, Gefäßchir 12, 172–176 (1998). https://doi.org/10.1007/s003980050036
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003980050036