Skip to main content
Log in

Troponindynamik nach herzchirurgischem Eingriff

B-ACS-Pilotstudie – Biomarkers After Cardiac Surgery

Troponin dynamics after cardiac surgery interventions

B-ACS pilot study—Biomarkers after cardiac surgery

  • Ausgezeichnet
  • Published:
Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie Aims and scope

Zusammenfassung

Die Diagnostik eines Myokardinfarktes ist mittels laborchemischer Analysen kardialer Marker, vor allem des hochsensitiven kardialen Troponins, mit hoher Spezifität und Sensitivität möglich und in Zusammenschau mit der entsprechenden Symptomatik und EKG-Veränderungen etabliert. Nach herzchirurgischen Eingriffen kann eine Troponinfreisetzung als Ausdruck einer prozeduralen Myokardschädigung auftreten. Ursachen hierfür sind beispielsweise Manipulation am Myokard oder die Verwendung von Kardioplegie bei Herzoperationen. Hierdurch ist die Diagnose eines perioperativen Myokardinfarktes jedoch herausfordernd, aber von höchster klinischer Relevanz. Studien zeigten, dass erhöhte Troponinwerte innerhalb der ersten 48 h postoperativ mit einer erhöhten Mortalität nach herzchirurgischem Eingriff korrelieren. Die B‑ACS-Pilotstudie untersuchte die Troponindynamik von 412 kardiochirurgischen Patient:innen, wobei signifikante Unterschiede in Troponinverläufen zwischen Patient:innen mit postoperativem ST-Hebungsinfarkt und solchen ohne jegliche Komplikation festgestellt werden konnten. Auch signifikante Unterschiede in der postoperativen Troponindynamik beider Geschlechter wurden gezeigt. Die Ergebnisse der B‑ACS-Pilotstudie deuten darauf hin, dass Troponin einen geeigneten Biomarker zur Diagnose eines perioperativen Myokardinfarktes darstellt, und dass früh postoperative serielle Troponinkontrollen nach herzchirurgischen Eingriffen die Identifikation von Patienten mit einem erhöhten Risiko und damit deren Outcome verbessern könnten.

Abstract

The diagnostics of myocardial infarction are possible with laboratory analyses of cardiac markers, in particular the highly sensitive cardiac troponin, with high sensitivity and specificity and established in synopsis with the appropriate symptoms and changes in the electrocardiogram (ECG). Following cardiac surgery, troponin release can occur as an expression of procedural myocardial injury due to myocardial manipulation or the use of cardioplegia. Consequently, diagnosing perioperative myocardial infarction is challenging but of utmost clinical relevance. Studies have shown that elevated troponin levels within the first 48 h postoperatively correlate with increased mortality after cardiac surgery. The B‑ACS pilot study investigated the troponin dynamics of 412 cardiac surgery patients, revealing significant differences in troponin levels between patients with postoperative ST-elevation myocardial infarction (STEMI) and those without any complications. Additionally, significant differences in the postoperative troponin dynamics between the genders were observed. The results of the B‑ACS pilot study suggest that troponin is a suitable biomarker for diagnosing perioperative myocardial infarction and that early postoperative serial troponin monitoring following cardiac surgery could improve the identification of patients at increased risk and consequently their outcome.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Neumann JT et al (2019) Application of High-Sensitivity Troponin in Suspected Myocardial Infarction. N Engl J Med 380(26):2529–2540. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1803377

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Heuts S et al (2023) Cardiac troponin release following coronary artery bypass grafting: mechanisms and clinical implications. Eur Heart J 44(2):100–112. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac604

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Thygesen K et al (2018) Fourth Universal Definition of Myocardial Infarction (2018). J Am Coll Cardiol 72(18):2231–2264. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2018.08.1038

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Hartikainen TS et al (2020) Clinical application of the 4th Universal Definition of Myocardial Infarction. Eur Heart J 41(23):2209–2216. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaa035

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Croal BL et al (2006) Relationship between postoperative cardiac troponin I levels and outcome of cardiac surgery. Circulation 114(14):1468–1475. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.105.602370

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Fellahi JL et al (2003) Short- and long-term prognostic value of postoperative cardiac troponin I concentration in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Anesthesiology 99(2):270–274. https://doi.org/10.1097/00000542-200308000-00007

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Thielmann M et al (2005) Diagnostic discrimination between graft-related and non-graft-related perioperative myocardial infarction with cardiac troponin I after coronary artery bypass surgery. Eur Heart J 26(22):2440–2447. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehi437

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Mauermann E et al (2017) Postoperative High-Sensitivity Troponin and Its Association With 30-Day and 12-Month, All-Cause Mortality in Patients Undergoing On-Pump Cardiac Surgery. Anesth Analg 125(4):1110–1117. https://doi.org/10.1213/ANE.0000000000002023

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Puelacher C et al (2018) Perioperative Myocardial Injury After Noncardiac Surgery: Incidence, Mortality, and Characterization. Circulation 137(12):1221–1232. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.117.030114

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Ono M et al (2021) 10-Year Follow-Up After Revascularization in Elderly Patients With Complex Coronary Artery Disease. J Am Coll Cardiol 77(22):2761–2773. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2021.04.016

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Gregson J et al (2020) Implications of Alternative Definitions of Peri-Procedural Myocardial Infarction After Coronary Revascularization. J Am Coll Cardiol 76(14):1609–1621. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.08.016

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Devereaux PJ et al (2022) High-Sensitivity Troponin I after Cardiac Surgery and 30-Day Mortality. N Engl J Med 386(9):827–836. https://doi.org/10.1056/NEJMoa2000803

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Omran H et al (2022) High-sensitivity cardiac troponin I after coronary artery bypass grafting for post-operative decision-making. Eur Heart J 43(25):2388–2403. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab918

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Petzold T et al (2001) Heart-type fatty acid binding protein (hFABP) in the diagnosis of myocardial damage in coronary artery bypass grafting. Eur J Cardiothorac Surg 19(6):859–864. https://doi.org/10.1016/s1010-7940(01)00709-6

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Jayasinghe R et al (2014) Rapid rule out of myocardial infarction with the use of copeptin as a biomarker for cardiac injury. Intern Med J 44(9):921–924. https://doi.org/10.1111/imj.12526

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Zhou X et al (2013) Urine and serum microRNA‑1 as novel biomarkers for myocardial injury in open-heart surgeries with cardiopulmonary bypass. Plos One 8(4):e62245. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0062245

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Thielmann M et al (2017) ESC Joint Working Groups on Cardiovascular Surgery and the Cellular Biology of the Heart Position Paper: Perioperative myocardial injury and infarction in patients undergoing coronary artery bypass graft surgery. Eur Heart J 38(31):2392–2407. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehx383

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Tim Knochenhauer.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

T. Knochenhauer, M. Sachse, I. Bazhanov, E. Macius, N. Massoudy, L. Conradi, H. Reichenspurner, S. Blankenberg, J.T. Neumann, R. Twerenbold und B. Sill geben an, dass keine den Artikel betreffende Interessenkonflikte bestehen.

Die Einhaltung ethischer Richtlinien ist nach § 12 Abs. 1 HmbKHG gegeben. Eine Zustimmung der Ärztekammer Hamburg wurde eingeholt. Eine schriftliche Einwilligung der Patient:innen war nach § 12 Abs. 1 HmbKHG und Votum der Ethikkommission nicht notwendig.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Für die B‑ACS-Pilotstudie wurde Herr Dr. med. Tim Knochenhauer mit dem Dr. Rusche-Forschungsprojekt 2024 von der Deutschen Stiftung für Herzforschung (DSHF) und der Deutschen Gesellschaft für Thorax‑, Herz- und Gefäßchirurgie (DGTHG) ausgezeichnet.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Knochenhauer, T., Sachse, M., Bazhanov, I. et al. Troponindynamik nach herzchirurgischem Eingriff. Z Herz- Thorax- Gefäßchir (2024). https://doi.org/10.1007/s00398-024-00639-0

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00398-024-00639-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation