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Therapie des Pneumothorax und Thoraxdrainage-Management

Treatment of pneumothorax and chest drainage management

  • Operative Techniken
  • Published:
Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie Aims and scope

Zusammenfassung

Der Pneumothorax (PTX) ist ein häufiges Krankheitsbild. Die häufigste Ursache für einen PTX ist eine Verletzung der Lunge oder des Pleuraraums im Rahmen einer medizinischen Intervention (iatrogener PTX). Spontan auftretende PTX-Ereignisse werden in primäre und sekundäre Formen differenziert. Diese Differenzierung ist maßgeblich für die Festlegung der weiteren erforderlichen Diagnostik und Therapie. Bei Patienten ohne klinische PTX-Zeichen reicht eine konservative Behandlung aus. Große PTX mit einem kollabierten Lungenvolumen von mehr als 20 % müssen behandelt werden. Ziele der PTX-Therapie sind die Wiederausdehnung der Lunge und die Vorbeugung von PTX-Rezidiven. Die Anlage von Thoraxdrainagen ist das zentrale Element der PTX-Therapie. Eine 2018 verabschiedete nationale S3-Leitlinie gibt klare Behandlungsempfehlungen zur Therapie des PTX. In diesem Übersichtsbeitrag wird die vorhandene Evidenz der PTX-Therapie zusammengefasst.

Abstract

Pneumothorax (PTX) represents a frequently occurring condition. The most common cause of PTX is injury to the lungs or the pleural cavity due to a medical intervention (iatrogenic PTX). Spontaneous PTX events are differentiated into primary and secondary PTX. This differentiation is relevant for the decision on further diagnostic and therapeutic steps. In patients without clinical signs of PTX conservative treatment is adequate. Large PTX with a collapsed lung volume of more than 20% has to be treated. The aims of all forms of PTX treatment are re-expansion of the collapsed lung and prevention of recurrence. The placement of chest drains is essential in the treatment of PTX. The national S3-guidelines adopted in 2018 provide clear recommendations for the treatment of PTX in Germany. This review summarizes the available evidence for the treatment of PTX.

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Abbreviations

Charr:

Charrière (Maßeinheit)

CT:

Computertomographie

DD:

Differenzialdiagnose

F:

French (Maßeinheit)

LJ:

Lebensjahre

PTX:

Pneumothorax

SSP:

sekundärer Spontanpneumothorax

TD:

Thoraxdrainage

VATS:

„video-assisted thoracoscopic surgery“ (videoassistierte Thorakoskopie)

ZVK:

zentraler Venenkatheter

Literatur

  1. Almind M, Lange P, Viskum V (1989) Spontaneous pneumothorax: comparison of simple drainage, talc pleurodesis, and tetracycline pleurodesis. Thorax 44:627–630

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Collins CD, Lopez A, Mathie A et al (1995) Quantification of pneumothorax size on chest radiographs using interpleural distances : regression analysis based on volume measurements from helical CT. AJR Am J Roentgenol 165:1127–1130

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Fernando HC (2018) The management of chest tubes after pulmonary lobectomy—driven by dogma or by science? J Thorac Dis 10:5968–5969

    Article  Google Scholar 

  4. Filosso PL, Guerrera F, Sandri A et al (2017) Errors and complications in chest tube placement. Thorac Surg Clin 27:57–67

    Article  Google Scholar 

  5. Filosso PL, Sandri A, Gurrera F et al (2018) When size matters: changing opinion in the management of pleural space—the rise of small-bore pleural catheters. J Thorac Dis 8:E503–E510

    Article  Google Scholar 

  6. French DG, Dilena M, LaPlante S et al (2016) Optimizing postoperative care protocols in thorac surgery: best evidence and new technology. J Thorac Dis 8:3–11

    Google Scholar 

  7. Gao S, Zhang Z, Aragón J et al (2017) The society for translational medicine: clinical practical guidelines for the postoperative management of chest tube for patients undergoing lobectomy. J Thorac Dis 9:3255–3264

    Article  Google Scholar 

  8. George RS, Papagiannopoulos K (2016) Advances in chest drain management in thoracic disease. J Thorac Dis 8:55–64

    Article  Google Scholar 

  9. Gómez-Caro A, Roca MJ, Torres J et al (2006) Successful use of a single chest drain postlobectomyinstead of two classical drains: a randomize study. Eur J Cardiothorac Surg 29:562–566

    Article  Google Scholar 

  10. Hu X, Cowl CT, Bagir M et al (2014) Air travel after pneumothorax. Chest 145:688–694

    Article  Google Scholar 

  11. Huggins JT, Maldonado F, Chopra A et al (2018) Unexpandable lung from pleural disease. Respirology 23:160–167

    Article  Google Scholar 

  12. Linder A (2014) Drainagemanagement nach Lungenresektionen. Zentralbl Chir 139:50–58

    Article  Google Scholar 

  13. Neudecker J, Malzahn U, Heuschmann P et al (2015) Pulmonary wedge resection plus parietal pleurectomy (WRPP) versus parietal pleurectomy (PP) for the treatment of recurrent primary pneumothorax (WOPP-trial): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 16:540

    Article  Google Scholar 

  14. Patil M, Dhillon SS, Attwood K et al (2017) Management of benign pleural effusions using indwelling pleural catheters: a systematic review and meta-analysis. Chest 151:626–635

    Article  Google Scholar 

  15. Schnell J, Beer M, Eggeling S et al (2018) S3-Leitlinie: Diagnostik und Therapie von Spontanpneumothorax und postinterventionellem Pneumothorax. Zentralbl Chir 143:12–43

    Article  Google Scholar 

  16. Schramel FM, Golding RP, Haakman CD et al (1996) Expiratory chest radiographs do not improve visibility of small apical pneumothoraces by enhanced contrast. Eur Respir J 9:406–409

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Swierzy M, Helmig M, Ismail M et al (2014) Pneumothorax. Zentralbl Chir 139:69–86

    Article  Google Scholar 

  18. Tay CK, Yee YC, Asmat A (2015) Spontaneous hemopneumothorax: our experience with surgical management. Asian Cardiovasc Thorac Ann 23:308–310

    Article  Google Scholar 

  19. Walles T (2018) Thoraxchirurgie für Allgemeinchirurgen: Diagnostische und therapeutische Interventionen. Allg Visc Chir up2date 12:1–11

    Google Scholar 

  20. Deutsche Forschungsgemeinschaft WOPP-Studie. www.wopp-studie.de. Zugegriffen: 15. Sept. 2019

    Google Scholar 

  21. Ziser A, Vaananen A, Melamed Y (1985) Diving and chronic spontaneous pneumothorax. Chest 87:264–265

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Zonies D, Elterman J, Burns C et al (2018) Trauma patients are safe to fly 72 hours after tube thoracostomy removal. J Trauma Acute Care Surg 85:491–494

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Thorsten Walles.

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Interessenkonflikt

T. Walles hat von der Medela Medizintechnik GmbH & Co. Handels KG (Eching, Deutschland) im Rahmen wissenschaftlicher Untersuchungen Studienunterstützungen, Reisekostenübernahmen und Vortragshonorare erhalten.

Für diesen Beitrag wurden vom Autor keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Walles, T. Therapie des Pneumothorax und Thoraxdrainage-Management. Z Herz- Thorax- Gefäßchir 34, 87–94 (2020). https://doi.org/10.1007/s00398-019-00344-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00398-019-00344-3

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