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Neue therapeutische Optionen der Transkatheteraortenklappenimplantation

New therapeutic options in transcatheter aortic valve implantation

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Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie Aims and scope

Zusammenfassung

Die Technik der Transkatheteraortenklappenimplantation (TAVI) hat einen festen Platz in der Therapie von inoperablen und Hochrisikopatienten mit symptomatischer, hochgradiger Aortenklappenstenose eingenommen. Eine Indikationsausweitung hin zu Patienten mit intermediärem Risikoprofil ist für die Zukunft wahrscheinlich. Inzwischen steht eine Vielzahl moderner, optimierter TAVI-Systeme zur Verfügung, mit denen eine differenzierte Therapie unter Berücksichtigung individueller klinischer und anatomischer Patientencharakteristika möglich ist. Dies hat, zusammen mit einer optimierten Prozedurplanung und gewachsener Anwendererfahrung, zu einer stetigen Verbesserung klinischer und hämodynamischer Ergebnisse nach TAVI geführt. Ein interdisziplinärer Heart-Team-Ansatz ist eine unverzichtbare Voraussetzung für die optimale Patientenversorgung.

Abstract

Transcatheter aortic valve implantation (TAVI) has become firmly established as a therapeutic option for treatment of inoperable and high-risk patients with severe, symptomatic aortic valve stenosis. An extension of indications towards intermediate risk patients seems likely for the future. At present, a wide array of TAVI platforms are available, which enable tailor-made therapy with respect to the individual patient’s clinical and anatomical characteristics. Together with optimized procedural planning and increased physician experience, clinical and hemodynamic results have steadily improved. An interdisciplinary heart team approach is indispensable for optimal patient care.

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Notes

  1. Society of Thoracic Surgeons.

Literatur

  1. Cribier A, Eltchaninoff H, Bash A et al (2002) Percutaneous transcatheter implantation of an aortic valve prosthesis for calcific aortic stenosis: first human case description. Circulation 106:3006–3008

    Article  Google Scholar 

  2. Baumgartner H, Falk V, Bax JJ, DeBonis M, Hamm C, Holm PJ, Iung B, Lancellotti P, Lansac E, Rodriguez Munoz D, Rosenhek R, Sjögren J, Tornos Mas P, Vahanian A, Walther T, Wendler O, Windecker S, Zamorano JL (2017) ESC/EACTS Guidelines for the management of valvular heart disease. Eur Heart J 38(36):2739–2786

    Article  Google Scholar 

  3. Nishimura RA, Otto CM, Bonow RO, Carabello BA, Erwin JP III, Fleisher LA, Jneid H, Mack MJ, McLeod CJ, O’Gara PT, Rigolin VH, Sundt TM III, Thompson A (2017) 2017 AHA/ACC focused update of the 2014 AHA/ACC guideline for the management of patients with valvular heart disease: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines. J Am Coll Cardiol 70:252–289

    Article  Google Scholar 

  4. Leon MB, Smith CR, Mack MJ, Makkar RR, Svensson LG, Kodali SK et al (2016) Transcatheter or Surgical Aortic-Valve Replacement in Intermediate-Risk Patients. N Engl J Med 374:1609–1620

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Thourani VH, Kodali S, Makkar RR, Herrmann HC, Williams M, Babaliaros V et al (2016) Transcatheter aortic valve replacement versus surgical valve replacement in intermediate-risk patients: a propensity score analysis. Lancet 387:2218–2225

    Article  Google Scholar 

  6. Reardon MJ, Van Mieghem NM, Popma JJ, Kleiman NS, Sondergaard L, Mumtaz M et al (2017) Surgical or Transcatheter Aortic-Valve Replacement in Intermediate-Risk Patients. N Engl J Med 376:1321–1331

    Article  Google Scholar 

  7. Forrest JK (2017) 30-Day safety and echocardiographic outcomes following transcatheter aortic valve replacement with the self-expanding repositionable evolut PRO system. Presented at: ACC 17. March 2017, Washington, DC, USA

    Google Scholar 

  8. Conradi L, Hilker M, Kempfer J, Börgermann J, Treede H, Holzhey DM, Schröfel H, Kim WK, Schaefer U, Walther T (2018) Prospective multi-center evaluation of a novel, low-profile transapical delivery system for self-expandable transcatheter aortic valve implantation – six month outcomes. Eur J Cardiothorac Surg 2018 Mar 14. https://doi.org/10.1093/ejcts/ezy097. [Epub ahead of print].

    Book  Google Scholar 

  9. Reichenspurner H, Schaefer A, Schaefer U, Tchétché D, Linke A, Spence MS, Sondergaard L, LeBreton H, Schymik G, Abdel-Wahab M, Leipsic J, Walters DL, Worthley S, Kasel M, Windecker S (2017) Self-Expanding Transcatheter Aortic Valve System for Symptomatic High-Risk Patients With Severe Aortic Stenosis. J Am Coll Cardiol 70:3127–3136

    Article  Google Scholar 

  10. Wenaweser P, Stortecky S, Schütz T, Praz F, Gloekler S, Windecker S, Elsässer A (2016) Transcatheter aortic valve implantation with the NVT Allegra transcatheter heart valve system: first-in-human experience with a novel self-expanding transcatheter heart valve. EuroIntervention 12:71–77

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to L. Conradi.

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L. Conradi und U. Schäfer: Vortragshonorare, Reisekostenunterstützung und Proktorvereinbarungen der Firmen Edwards Lifesciences, Medtronic und Boston Scientific.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Conradi, L., Schäfer, U. Neue therapeutische Optionen der Transkatheteraortenklappenimplantation. Z Herz- Thorax- Gefäßchir 32, 453–458 (2018). https://doi.org/10.1007/s00398-018-0232-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00398-018-0232-z

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