Zusammenfassung
Hintergrund
Abhängig vom Ausmaß der vorliegenden Erkrankung und des chirurgischen Eingriffs erfordern Operationen an der thorakalen Aorta Phasen des absoluten Kreislaufstillstands und zerebraler Minderperfusion. Seit Jahrzehnten wird hier die generalisierte Hypothermie zur Neuroprotektion eingesetzt. Inwiefern diese auch Einfluss auf die Entwicklung von Tumorerkrankungen nimmt, ist nach ersten Arbeiten von Temple Fay 1938 nicht hinreichend untersucht. Der hypotherme Kreislaufstillstand im Rahmen herzchirurgischer Operationen bietet die einzigartige Möglichkeit, heutzutage an die frühen Untersuchungen zur generalisierten Hypothermie anzuknüpfen.
Ziel der Arbeit
Es wird ein Überblick über die Entwicklung der generalisierten Hypothermie und kälteinduzierte zelluläre Veränderungen gegeben. Zudem wird der Einfluss der Hypothermie auf die Entwicklung von Tumorerkrankungen diskutiert.
Material und Methoden
Anhand ausgewählter Literaturarbeiten und ausgehend von eigenen Ergebnissen wird ein etwaiger Zusammenhang zwischen der generalisierten Hypothermie und dem Tumorwachstum beleuchtet.
Ergebnisse
In Abhängigkeit von Temperatur und Expositionszeit kann Kältestress ein Stagnieren des Zellzyklus, die Apoptose oder zelluläre Nekrose triggern. Auf der anderen Seite hat die generalisierte Hypothermie immunmodulatorische Auswirkungen auf die T‑Zell-Antwort, im Sinne einer Hemmung der zytotoxischen T‑Zell-Aktivität.
Schlussfolgerung
Sowohl eine Regression von Tumorerkrankungen durch Untergang vulnerabler Tumorvorstufen als auch eine Progression infolge hypothermer Immunsuppression sind denkbar. Hier sind weiterführende Untersuchungen nötig. Diese Fragestellungen würden sich an Patienten untersuchen lassen, die herz- und gefäßchirurgisch in Hypothermie operiert werden.
Abstract
Background
Depending on the extent of the disease and the surgical intervention, thoracic aortic surgery often requires a period of total circulatory arrest resulting in reduced cerebral perfusion. For decades generalized hypothermia has been applied for neuroprotection in these cases; however, the influence of generalized hypothermia on the development of tumor diseases has not been satisfactorily reviewed since the first experiments of the neurosurgeon Temple Fay in 1938. Hypothermic circulatory arrest during open heart surgery nowadays provides a unique chance to re-examine the early investigations on generalized hypothermia.
Objectives
The history of generalized hypothermia is outlined and cold-induced cellular changes are reviewed. Moreover, the influence of hypothermia on the development of tumor diseases is discussed.
Methods
Based on a literature search and own results a possible interaction between generalized hypothermia and tumor growth was examined.
Results
Depending on the temperature and time of exposure cold stress can trigger cell cycle arrest, apoptosis and cellular necrosis. On the other hand, generalized hypothermia has an immunomodulatory impact on the t‑cell-mediated immune response suppressing the activity of cytotoxic t‑cells.
Conclusion
The regression of tumor diseases due to destruction of vulnerable tumor precursor stages as well as a progression resulting from hypothermic immunosuppression are conceivable. Further investigation is required. These questions could be reviewed in patients undergoing cardiovascular surgery in deep hypothermia.
Literatur
Aguirre-Ghiso JA (2007) Models, mechanisms and clinical evidence for cancer dormancy. Nat Rev Cancer 7:834–846
Apostolakis E, Akinosoglou K (2008) The methodologies of hypothermic circulatory arrest and of antegrade and retrograde cerebral perfusion for aortic arch surgery. Ann Thorac Cardiovasc Surg 14:138–148
Arnott J (1851) On the treatment of cancer: by the regulated application of an anaesthetic temperature. Churchill, London
Beyersdorf F (2009) The use of controlled reperfusion strategies in cardiac surgery to minimize ischaemia/reperfusion damage. Cardiovasc Res 83:262–268
Bigelow WG, Lindsay WK, Greenwood WF (1950) Hypothermia. Ann Surg 132:849–866
Borst HG, Schaudig A, Rudolph W (1964) Arteriovenous fistula of the aortic arch: repair during deep hypothermia and circulatory arrest. J Thorac Cardiovasc Surg 48:443–447
Brewer AK (1984) The high pH therapy for cancer tests on mice and humans. Pharmacol Biochem Behav 21(Suppl 1):1–5
Carmeliet P (2000) Mechanisms of angiogenesis and arteriogenesis. Nat Med 6:389–395
Fay T (1959) Early experiences with local and generalized refrigeration of the human brain. J Neurosurg 16:239–259, 260
Gregory CD, Milner AE (1994) Regulation of cell survival in burkitt lymphoma: implications from studies of apoptosis following cold-shock treatment. Int J Cancer 57:419–426
Guray M (2006) Benign breast diseases: classification, diagnosis, and management. Oncologist 11:435–449
Henderson AR (1963) Temple Fay, M.D., unconformable crusader and harbinger of human refrigeration, 1895–1963. J Neurosurg 20:627–634
Igney FH, Krammer PH (2002) Immune escape of tumors: apoptosis resistance and tumor counterattack. J Leukoc Biol 71:907–920
Lee S (2001) Hypothermia induces T‑cell production of immunosuppressive cytokines. J Surg Res 100:150–153
Leslie A, Carey FA, Pratt NR, Steele RJC (2002) The colorectal adenoma-carcinoma sequence. Br J Surg 89:845–860
McCarty MF, Whitaker J (2010) Manipulating tumor acidification as a cancer treatment strategy. Altern Med Rev 15:264–272
National Library of Medicine (2016) Open-heart surgery, NIH, 1955. Photo by R. Perry. http://resource.nlm.nih.gov/101450972. Zugegriffen: 28. November 2016
Nduka CC, Puttick M, Coates P et al (2002) Intraperitoneal hypothermia during surgery enhances postoperative tumor growth. Surg Endosc 16:611–615
Neufeld G, Cohen T, Gengrinovitch S, Poltorak Z (1999) Vascular endothelial growth factor (VEGF) and its receptors. FASEB J 13:9–22
Nishiyama H, Itoh K, Kaneko Y et al (1997) A glycine-rich RNA-binding protein mediating cold-inducible suppression of mammalian cell growth. J Cell Biol 137:899–908
Parkins CS, Dennis MF, Stratford MR et al (1995) Ischemia reperfusion injury in tumors: the role of oxygen radicals and nitric oxide. Cancer Res 55:6026–6029
Rodríguez SA, Arias Fúnez F, Bueno Bravo C et al (2014) Cryotherapy for primary treatment of prostate cancer: intermediate term results of a prospective study from a single institution. Prostate Cancer 2014:1–11
Sano ME, Smith LW (1942) The behavior of tumor cells in tissue culture subjected to reduced temperatures. Cancer Res 2:32–39
Sonna LA, Fujita J, Gaffin SL, Lilly CM (2002) Invited review: effects of heat and cold stress on mammalian gene expression. J Appl Physiol 92:1725–1742
Spurrell EL, Lockley M (2014) Adaptive immunity in cancer immunology and therapeutics. Ecancermedicalscience. doi:10.3332/ecancer.2014.441
Stoney WS (2009) Evolution of cardiopulmonary bypass. Circulation 119:2844–2853
Taga K, Tosato G (1992) IL-10 inhibits human T cell proliferation and IL-2 production. J Immunol 148:1143–1148
Takahashi H, Shibuya M (2005) The vascular endothelial growth factor (VEGF)/VEGF receptor system and its role under physiological and pathological conditions. Clin Sci 109:227
Taunyane IC, Benk C, Beyersdorf F et al (2016) Preserved brain morphology after controlled automated reperfusion of the whole body following normothermic circulatory arrest time of up to 20 minutes. Eur J Cardiothorac Surg. doi:10.1093/ejcts/ezw186
Theodorescu D (2004) Cancer cryotherapy: evolution and biology. Rev Urol 6:S9
Urban N (2016) Einfluss des hypothermen Kreislaufstillstands auf die Tumorinzidenz. Dissertation, Universität Freiburg i. Br.
Veth R, Schreuder B, van Beem H et al (2005) Cryosurgery in aggressive, benign, and low-grade malignant bone tumours. Lancet Oncol 6:25–34
Yang C, Carrier F (2001) The UV-inducible RNA-binding protein A18 (A18 hnRNP) plays a protective role in the genotoxic stress response. J Biol Chem 276:47277–47284
Yoshikawa T, Kokura S, Oyamada H et al (1994) Antitumor effect of ischemia-reperfusion injury induced by transient embolization. Cancer Res 54:5033–5035
van der Zee J (2002) Heating the patient: a promising approach? Ann Oncol 13:1173–1184
Ziganshin BA, Elefteriades JA (2013) Deep hypothermic circulatory arrest. Ann Cardiothorac Surg 2:303–315
Ziganshin BA, Rajbanshi BG, Tranquilli M et al (2014) Straight deep hypothermic circulatory arrest for cerebral protection during aortic arch surgery: safe and effective. J Thorac Cardiovasc Surg 148:888–898
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N. Urban und F. Beyersdorf geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. In diesem Beitrag wurde ausschließlich über bereits publizierte Studien berichtet.
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Urban, N., Beyersdorf, F. Hypothermie und ihr Einfluss auf das Tumorwachstum. Z Herz- Thorax- Gefäßchir 31, 222–227 (2017). https://doi.org/10.1007/s00398-016-0132-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00398-016-0132-z