Skip to main content

Advertisement

Log in

Stanford-Typ-B-Dissektionen der Aorta

Bestandsaufnahme mit Rückblick auf 1990

Stanford type B aortic dissections

Current situation in 2016 and retrospection of 1990

  • 30 Jahre ZfHTG
  • Published:
Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie Aims and scope

Zusammenfassung

Die Behandlung der Typ-B-Dissektion ist in den letzten Jahrzehnten einer ständigen Weiterentwicklung ausgesetzt, da neue Therapien den Weg in die klinische Behandlung gefunden haben. Diese Krankheitsentität ist im Umfeld des Herzchirurgen bedingt durch verschiedene Faktoren zunehmend verschwunden und durch neue Behandlungstechniken, insbesondere in der Gefäßchirurgie suffizient mit geringerem Patiententrauma besser zu behandeln. Das Ziel dieses Beitrags ist es, unsere Einschätzungen von 1990 mit dem heutigen Erfahrungsstand der Behandlung der Typ-B-Dissektion zu vergleichen und kritisch zu analysieren.

Abstract

The treatment of type B dissection has evolved in the last few decades due to continuous development, including new interventional techniques that have been implemented into clinical treatment. Today, patients with this disease entity present less often to cardiac surgeons due to various factors, particularly due to sufficient treatment options using new interventional techniques with less trauma by vascular surgeons. The aim of this article is to present our assessment from 1990 and compare it with current knowledge and experience in the treatment of type B dissection, and to critically analyze the current situation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Wheat MW Jr (1980) Current status of medical therapy of acute dissecting aneurysms of the aorta. World J Surg 4:563–569

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Wheat MW Jr (1980) Acute dissecting aneurysms of the aorta: diagnosis and treatment – 1979. Am Heart J 99:373–387

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Brunkwall J, Kasprzak P, Verhoeven E, Heijmen R, Taylor P, Trialists A et al (2014) Endovascular repair of acute uncomplicated aortic type B dissection promotes aortic remodelling: 1 year results of the ADSORB trial. Eur J Vasc Endovascular Surg 48:285–291

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Beckmann A, Funkat AK, Lewandowski J, Frie M, Ernst M, Hekmat K et al (2015) Cardiac surgery in Germany during 2014: a report on behalf of the german society for thoracic and cardiovascular surgery. Thorac Cardiovasc Surg 63:258–269

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Appoo JJ, Tse LW, Pozeg ZI, Wong JK, Hutchison SJ, Gregory AJ et al (2014) Thoracic aortic frontier: review of current applications and directions of thoracic endovascular aortic repair (TEVAR). Can J Cardiol 30:52–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Eggebrecht H, Nienaber CA, Neuhauser M, Baumgart D, Kische S, Schmermund A et al (2006) Endovascular stent-graft placement in aortic dissection: a meta-analysis. Eur Heart J 27:489–498

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hanna JM, Andersen ND, Ganapathi AM, McCann RL, Hughes GC (2014) Five-year results for endovascular repair of acute complicated type B aortic dissection. J Vasc Surg 59:96–106

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Neuhauser B, Greiner A, Jaschke W, Chemelli A, Fraedrich G (2008) Serious complications following endovascular thoracic aortic stent-graft repair for type B dissection. Eur J Cardiothorac Surg 33:58–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hagan PG, Nienaber CA, Isselbacher EM, Bruckman D, Karavite DJ, Russman PL et al (2000) The International Registry of Acute Aortic Dissection (IRAD): new insights into an old disease. JAMA 283:897–903

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Charilaou P, Ziganshin BA, Peterss S, Rajbanshi BG, Rajakaruna C, Zaza KJ et al (2016) Current experience with acute type B aortic dissection: validity of the complication-specific approach in the present era. Ann Thorac Surg 2016 Mar 101(3):936–943

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Nienaber CA, Rousseau H, Eggebrecht H, Kische S, Fattori R, Rehders TC et al (2009) Randomized comparison of strategies for type B aortic dissection: the INvestigation of STEnt Grafts in Aortic Dissection (INSTEAD) trial. Circulation 120:2519–2528

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Wahlers Th, Glatzer K, Haverich A, Borst HG (1990) Perioperative Risikofaktoren bei der Dissektion der descendierenden Aorta (Typ B) – 10-Jahres-Erfahrungen. Z Herz Thorax Gefäßchir 4:60–67

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Wahlers.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Zeriouh und Th. Wahlers geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Electronic Supplementary Material

398_2016_64_MOESM1_ESM.pdf

Beitrag „Perioperative Risikofaktoren bei der Dissektion der deszendierenden Aorta (Typ B) – 10-Jahres-Erfahrungen“ aus dem Jahr 1990 (PDF 8,4mb).pdf

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Zeriouh, M., Wahlers, T. Stanford-Typ-B-Dissektionen der Aorta. Z Herz- Thorax- Gefäßchir 30, 77–81 (2016). https://doi.org/10.1007/s00398-016-0064-7

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00398-016-0064-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation