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Indikationsstellung, Strukturen und Prozesse für die kathetergestützte Aortenklappenimplantation

Literaturübersicht

Indications, structural and process requirements for transcatheter aortic valve implantation

Literature review

  • Übersicht
  • Published:
Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die kathetergestützte Aortenklappenimplantation („transcatheter aortic valve implantation“, TAVI) ist ein innovatives Verfahren für Patienten mit schwerer symptomatischer Aortenklappenstenose. Ungeachtet des fehlenden Nutzenbelegs verglichen zum Goldstandard der offenen Operation und offener Fragen zu Sicherheit und Langzeitresultaten ist eine kontinuierliche massive Fallzahlausweitung in Deutschland zu beobachten.

Methoden

In einer systematischen Recherche wurden Publikationen identifiziert, aus denen Anforderungskriterien hinsichtlich Indikationsstellung, Struktur- und Prozessqualität abzuleiten waren.

Ergebnisse

Es liegen keine Studien vor, aus denen wissenschaftlich belegte Anforderungen zu Indikationsstellung, Struktur- und Prozessqualität abgeleitet werden können. Zwei randomisierte Studien liefern lediglich Hinweise auf Kriterien für die Patientenauswahl. Interdisziplinäre Positionspapiere der führenden wissenschaftlichen Fachgesellschaften in Europa und den USA geben konsentierte Empfehlungen. Als wesentliche Anforderungen werden genannt: Einsatz der TAVI nur bei Patienten mit faktischer Inoperabilität oder sehr hohem Operationsrisiko, Indikationsstellung und Durchführung durch ein interdisziplinäres Team mit mindestens einem Herzchirurgen und einem Kardiologen, Möglichkeit zur sofortigen offenen Herzoperation. Es besteht weitgehender Konsens, dass TAVI nur in Zentren mit einer Fachabteilung für Herzchirurgie eingesetzt werden sollte. Die Teilnahme an einem Register hoher methodischer Qualität wird empfohlen.

Schlussfolgerung

TAVI sollte derzeit nur bei Patienten mit schwerer symptomatischer Aortenklappenstenose und Kontraindikationen gegen eine offene Operation oder sehr hohem Operationsrisiko durch interdisziplinäre Teams in Zentren mit einer Fachabteilung für Herzchirurgie durchgeführt werden.

Abstract

Background

Transcatheter aortic valve implantation (TAVI) is a new treatment option for patients with severe symptomatic aortic stenosis. Despite a lack of scientific evidence for a benefit of the procedure compared with open surgery as the gold standard and questions about safety and long-term results, a continuous and massive increase of its application in Germany can be observed.

Methods

In a systematic search, publications suitable for deducing criteria for indication, structural and process standards were identified.

Results

No appropriate studies exist to define scientifically sound criteria for indication, structural and process standards for TAVI. Two randomized controlled trials give hints for potential patient selection criteria. Several interdisciplinary position papers of the most relevant scientific societies in Europe and North America provide recommendations for indication criteria and minimum structural and process requirements. TAVI should only be used in patients with contraindications for open surgery or maximum perioperative risk. Interdisciplinary heart teams comprising at least a cardiac surgeon and a cardiologist are mandatory for patient selection and performance of TAVI. Structural conditions to perform immediate open heart surgery are mandatory. Most recommendations require performing TAVI only in hospitals with a cardiac surgery unit. Participation in a registry is recommended.

Conclusion

Currently, TAVI should be restricted to patients with severe symptomatic aortic valve stenosis and contraindications against open heart surgery or maximum perioperative risk. It should be performed by interdisciplinary heart teams in hospitals with a cardiac surgery unit.

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Literatur

  1. AQUA-Institut (2010) Bundesauswertung zum Verfahrensjahr 2009. Aortenklappenchirurgie, isoliert (Kathetergestützt). http://www.sqg.de/downloads/Bundesauswertungen/2009/bu_Gesamt_HCHAb_2009.pdf (Zugriff 14.10.2011)

  2. AQUA-Institut (2011) Bundesauswertung zum Verfahrensjahr 2010. Aortenklappenchirurgie, isoliert (Kathetergestützt). http://www.sqg.de/downloads/Bundesauswertungen/2010/bu_Gesamt_HCH-AORT-KATH_2010.pdf (Zugriff 14.10.2011)

  3. British Cardiovascular Intervention Society (BCIS), Society of Cardiothoracic Surgeons (SCTS) (2009) Transcatheter Aortic Valve Implantation (TAVI). A position statement of the British Cardiovascular Intervention Society (BCIS) and the Society of Cardiothoracic Surgeons (SCTS). März 2009. http://www.bcis.org.uk/resources/documents/BCIS%20SCTS%20position%20statement.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  4. Cavallo A, Cerbo M, Jefferson T et al (2009) Transapical transcatheter aortic valve implantation. Agenzia nazionale per i servizi sanitari regionali (Agenas). Rome, April 2009. http://www.salute.gov.it/imgs/C_17_pagineAree_1394_listaFile_itemName_3_file.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  5. CCOHTA/Canadian Coordinating Office for Health Technology Assessment (2005) Percutaneous heart valve replacement. Emerging Technology List. http://www.cadth.ca/media/pdf/390_No28_heartvalve_replacement_e.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  6. Coeytaux RR, Williams JW, Gray RN, Wang A (2010) Percutaneous heart valve replacement for aortic stenosis: state of the evidence. Ann Intern Med 153(5):314–324

    PubMed  Google Scholar 

  7. Cribier A, Eltchaninoff H, Bash A et al (2002) Percutaneous transcatheter implantation of an aortic valve prosthesis for calcific aortic stenosis: first human case description. Circulation 106(24):3006–3008

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. DAR Deutsches Aortenklappenregister (2010) Studienprotokoll. http://www.aortenklappenregister.de/images/pdf/studienprotokoll_aoklreg.pdf (Zugriff 4.11.2011)

  9. Figulla HR, Cremer J, Walther T et al (2009) Positionspapier zur kathetergeführten Aortenklappenintervention. Kardiologe 3:199–206

    Article  Google Scholar 

  10. Figulla L, Neumann A, Figulla HR et al (2011) Transcatheter aortic valve implantation: evidence on safety and efficacy compared with medical therapy. A systematic review of current literature. Clin Res Cardiol 100(4):265–276

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Gemeinsamer Bundesausschuss (2011) Evidenzstufen. In: Verfahrensordnung des Gemeinsamen Bundesausschusses. Januar 2011. http://www.g-ba.de/downloads/62–492–548/VerfO_2011-01-20_2011-08-04.pdf (Zugriff: 8.12.2011)

  12. GKV-Spitzenverband (2011) Innovationszentren in der GKV-Versorgung. http://www.gkv-spitzenverband.de/upload/innovation_RZ_16234.pdf (Zugriff 14.10.2011)

  13. Gliklich RE, Dreyer NA (Hrsg) (2010) Registries for evaluating patient outcomes: a user’s guide, 2. Aufl. (Prepared by Outcome DEcIDE Center [Outcome Sciences, Inc. d/b/a Outcome] under Contract No. HHSA29020050035I TO3). AHRQ Publication No.10-EHC049. Rockville, MD: Agency for HealthcareResearch and Quality

  14. Hamm CW, Walther T (2011) Kathetertechnische Aortenklappenimplantation. Kardiologe 2011(5):373–375

    Article  Google Scholar 

  15. HAS/Haute Autorité de Santé (2008) Évaluation des bioprothèses valvulaires aortiques implantées par voie rétrograde transfémorale et transapicale. http://www.has-sante.fr/portail/upload/docs/application/pdf/rapport_valves_2008.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  16. Holmes DR Jr, Mack MJ (2011) Transcatheter valve therapy: a professional society overview from the American College of Cardiology Foundation and the Society of Thoracic Surgeons. Ann Thorac Surg 92(1):380–389

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Health Technology Inquiry Service (2010a) Percutaneous heart valve replacement for valvular heart disease: a review of the clinical effectiveness, cost-effectiveness, and guidelines. Ottawa: Canadian Agency for Drugs and Technologies in Health http://www.cadth.ca/media/pdf/l0149_percutaneous_heart_valves_htis-2.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  18. Health Technology Inquiry Service (2010b) Percutaneous heart valves for valvular heart disease: an updated review of the clinical and cost-effectiveness and guidelines. Ottawa: Canadian agency for drugs and technologies in health; 30 April 2010. http://www.cadth.ca/media/pdf/l0179_percutaneous_heart_valves_update_htis-2.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  19. IQWIG (2011) Allgemeine Methoden. Version 4.0 https://www.iqwig.de download/IQWIG_Methoden_Version_4_0.pdf (Zugriff 17.10.2011)

  20. IQWIG (2006) Zusammenhang zwischen Menge der erbrachten Leistungen und der Ergebnisqualität für die Indikation „Elektiver Eingriff Bauchoaortenaneurysma“. Abschlussbericht Version 1.0. https://www.iqwig.de/download/Q05-01A_Abschlussbericht_Menge_erbrachter_Leistungen_und_Qualitaet_der_Behandlung_des_BAA.pdf (Zugriff 17.10.2011)

  21. Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (2008) Percutaneous heart valve implantation in congenital and degenerative valve disease. A rapid Health Technology Assessment. KCE reports 95 C. Brüssel http://kce.fgov.be/sites/default/files/page_documents/d20081027381.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  22. Leon MB, Smith CR, Mack M et al (2010) Transcatheter aortic-valve implantation für aortic stenosis in patients who cannot undergo surgery. N Engl J Med 363(17):1597–1607

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. McGregor M, Esfandiari S (2009) Transcatheter aortic valve implantation (TAVI) at the MUHC: a health technology assessment. Montreal: McGill University Health Centre. http://www.mcgill.ca/files/tau/TAVI_REPORT.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  24. Miller C (2011) Surgeons caution against overenthusiasm for TAVI in light of PARTNER. A stroke data. http://desertcardiology.com/2011/05/surgeons-caution-against-overenthusiasm-for-tavi-in-light-of-partner-a-stroke-data/ (Zugriff 9.11.2011)

  25. Mudra H, Sack S, Haude M et al (2011) Strukturelle und organisatorische Voraussetzungen zur Durchführung des Transkatheter-Aortenklappenersatzes (TAVI). Ein Positionspapier der Arbeitsgemeinschaft Leitende Kardiologische Krankenhausärzte (ALKK) e. V. Kardiol 5:366–370

    Article  Google Scholar 

  26. NICE National Institute for Clinical Excellence (2008) Transcatheter aortic valve implantation for aortic stenosis. http://www.nice.org.uk/nicemedia/live/11914/41020/41020.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  27. Reichenspurner H, Erdmann E (2011) Kommentar des Deutschen Konvents der Kardiologischen und Herzchirurgischen Ordinarien zum Thema „Interventionelle Klappentherapie“. Kardiologe 5:372

    Article  Google Scholar 

  28. Rosengart TK, Feldman T, Borger MA et al (2008) Percutaneous and minimally invasive valve procedures: a scientific statement from the American Heart Association Council on Cardiovascular Surgery and Anesthesia, Council on Clinical Cardiology, Functional Genomics and Translational Biology Interdisciplinary Working Group, and Quality of Care and Outcomes. Research Interdisciplinary Working Group. Circulation 117(13):1750–1767

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Santoro G, Vitali E, Tamburino C et al (2010) Impianto transcatetere di protesi valvolare aortica in pazienti con stenosi valvolare severa sintomatica. Documento di Consenso Federazione Italiana di Cardiologia (FIC) – Società Italiana di Chirurgia Cardiaca. G Ital Cardiol 11(1):45–53

    Google Scholar 

  30. Scharmer U (2011) Operation? Kathetereingriff? Wie die Entscheidung bei Aortenklappenstenose fallen sollte. Dtsch Med Wochenschr 136(41):2106–2108

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Smith CR, Leon MB, Mack MJ et al (2011) Transcatheter versus surgical aortiv-valve replacement in high-risk patients. N Engl J Med 346(23):2187–2198

    Article  Google Scholar 

  32. Statistisches Bundesamt (2010) TAVI Mitteilung des Statistischen Bundesamts vom 19.10.2011 auf Anfrage

  33. Vahanian A, Baumgartner H, Bax J et al (2007) Task Force on the management of valvular hearth disease of the European Society of Cardiology, ESC Committee for Practice Guidelines. Guidelines on the management of valvular heart disease: the task force on the management of valvular heart disease of the European Society of Cardiology. Eur Heart J 28(2):230–268

    PubMed  Google Scholar 

  34. Vahanian A, Alfieri O, Al-Attar N et al (2008) Transcatheter valve implantation for patients with aortic stenosis: a position statement from the European Association of Cardio-Thoracic Surgery (EACTS) and the European Society of Cardiology (ESC), in Collaboration with the European Association of Percutaneous Cardiovascular Interventions (EAPCI). Eur Heart J 29(11):1463–1470

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Van Brabandt H, Neyt M (2009) Safety of percutaneous aortic valve insertion. A systematic review. BMC Cardiovasc Disord 9:45

    Article  Google Scholar 

  36. Wild C, Langley T, Gartlehner G (2008) Minimal-invasiver perkutaner Aortenklappenersatz. Vienna: Ludwig Boltzmann Institut Health Technology Assessment. 2008 Decision Support Document Nr. 18. ISSN online 1998–0469. http://eprints.hta.lbg.ac.at/766/1/DSD_18.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  37. Williams JW, Coeytaux R, Wang A, Glower DD (2010) Percutaneous heart valve replacement. Technical Brief No. 2. (Prepared by Duke Evidence-based Practice Center under Contract No. 290-02-0025.) Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. http://www.effectivehealthcare.ahrq.gov/ehc/products/66/492/TechBrief_PercutaneousHeart_final.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  38. Wisser W, Gabriel H, Mächler H et al (2010) Positionspapier der OKG und ÖGTHC zu katheterunterstützten Herzklappeninterventionen. http://www.atcardio.at/fileadmin/content_atcardio/img/newsletter/Positionspapier-%C3%96KG%2B%C3%96GTHC-2010.pdf (Zugriff 9.11.2011)

  39. Yan TD, Cao C, Martens-Nielsen J et al (2010) Transcatheter aortic valve implantation for high-risk patients with severe aortic stenosis: a systematic review. J Thorac Cardiovasc Surg 139(6):1519–1528

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Zamora L (2009) Percutaneous aortic valve replacement. Horizon Scanning Technology. Prioritising Summary. February 2007 (Updated August 2009). Australian Government, Department of Health. http://www.health.gov.au/internet/horizon/publishing.nsf/Content/A21BB57C2AA8FA71CA2575AD0080F3DF/$File/PS%20Update%20Percutaneous%20aortic%20valve%20replacement.pdf (Zugriff 9.11.2011)

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Döbler, K., Boukamp, K. & Mayer, ED. Indikationsstellung, Strukturen und Prozesse für die kathetergestützte Aortenklappenimplantation. Z Herz- Thorax- Gefäßchir 26, 86–93 (2012). https://doi.org/10.1007/s00398-012-0911-0

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