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Multifocal leukoencephalopathy in a patient medicated with etanercept and methotrexate for rheumatoid arthritis

Multifokale Leukenzephalopathie bei einer Patientin mit Etanercept und Methotrexat gegen rheumatoide Arthritis

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Abstract

Methotrexate (MTX) and etanercept are commonly used in the treatment of rheumatoid arthritis (RA). Several important adverse events, including central nervous system lesions, have been reported during RA treatment. Among them, MTX-induced leukoencephalopathy is a recognized complication that is often observed following intrathecal or intravenous MTX administration. Herein, we report a case of a RA patient who was diagnosed with multifocal leukoencephalopathy during etanercept and MTX therapy. A 77-year-old Chinese woman with a 3-year history of RA had been taking subcutaneous etanercept and low-dose oral MTX since February 2021. Five months after the initial administration, she developed cognitive impairment and experienced a dropped attack. She was then admitted to our hospital in June 2021. T2-weighted magnetic resonance imaging (MRI) images revealed disseminated lesions in the white matter of the brain. Based on these MRI findings and extensive clinical investigation that excluded other possible causes of white matter lesions, she was suspected of having a demyelinating disorder. There was no evidence suggesting other neurological disorders. High-dose corticosteroid was administered, which resulted in improved cognitive impairment. This case report illustrates an important example of multifocal leukoencephalopathy induced by the combined use of etanercept and MTX, which resolved with high-dose corticosteroid. With the recent emphasis on various biologic agents for treatment of RA, our case highlights the importance of identifying leukoencephalopathy that may be induced by various biologics.

Zusammenfassung

Methotrexat (MTX) und Etanercept werden weithin zur Behandlung der rheumatoiden Arthritis (RA) eingesetzt. Verschiedene wesentliche Nebenwirkungen, einschließlich Läsionen des zentralen Nervensystems, wurden während einer RA-Behandlung beschrieben. Darunter findet sich auch die MTX-induzierte Leukenzephalopathie als anerkannte Komplikation, die oft nach intrathekaler oder i.v.-Applikation von MTX beobachtet wird. In der vorliegenden Arbeit wird der Fall einer RA-Patientin vorgestellt, bei der die Diagnose multifokale Leukenzephalopathie unter Therapie mit Etanercept und MTX gestellt wurde. Eine 77-jährige chinesische Frau mit einer seit 3 Jahren bestehenden RA in der Anamnese hatte seit Februar 2021 Etanercept s.c. und MTX in niedriger Dosierung p.o. angewandt. Bei ihr kam es 5 Monate nach der initialen Anwendung zu kognitiver Beeinträchtigung und zu einem anfallsartigen Sturz. Daraufhin wurde sie im Juni 2021 in das Krankenhaus der Autoren aufgenommen. In Aufnahmen der T2-gewichteten Magnetresonanztomographie (MRI) zeigten sich disseminierte Läsionen in der weißen Substanz des Gehirns. Auf der Grundlage dieser MRT-Befunde und einer ausgedehnten klinischen Untersuchung, durch die andere mögliche Ursachen für Läsionen der weißen Substanz des Gehirns ausgeschlossen wurden, wurde bei ihr der Verdacht auf eine demyelinisierende Erkrankung gestellt. Es bestand kein Hinweis auf andere neurologische Erkrankungen. Unter der Gabe einer Hochdosistherapie mit Kortikosteroiden trat eine Besserung der kognitiven Beeinträchtigung auf. Dieser Fallbericht stellt ein wichtiges Beispiel einer multifokalen Leukenzephalopathie dar, die durch die kombinierte Gabe von Etanercept und MTX induziert und durch Kortikosteroide in hoher Dosierung gebessert wurde. Angesichts des aktuellen Schwerpunkts auf unterschiedlichen biologischen Agenzien zur Behandlung der RA stellt der vorliegende Fall die Bedeutung der Erkennung einer Leukenzephalopathie heraus, die durch verschiedene Biologika ausgelöst worden sein kann.

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References

  1. Moreland LW (2004) Drugs that block tumour necrosis factor: experience in patients with rheumatoid arthritis. Pharmacoeconomic 22:39–53

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. D’arcy ME, Beachler DC, Pfeiffer RM et al (2021) Tumor necrosis factor inhibitors and the risk of cancer among older Americans with rheumatoid arthritis. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 30:2059–2067

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Godfrey MS, Friedman LN (2019) Tuberculosis and biologic therapies: anti-tumor necrosis factor‑α and beyond. Clin Chest Med 40:721–739

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kameda T, Dobashi H, Kittaka K et al (2008) A case of rheumatoid arthritis complicated by demyelination in both cerebral cortex and spinal cord during etanercept therapy. Mod Rheumatol 18:399–402

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Yamamoto M, Takahashi H, Wakasugi H et al (2007) Leukoencephalopathy during administration of etanercept for refractory rheumatoid arthritis. Mod Rheumatol 17:72–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Ibrahim WH, Hammoudah M, Akhtar N et al (2007) Central nervous system demyelination associated with etanercept in a 51 years old woman. Libyan J Med 2:99–102

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Yokoyama W, Takada K, Miyasaka N et al (2014) Myelitis and optic neuritis induced by a long course of etanercept in a patient with rheumatoid arthritis. BMJ Case Rep. https://doi.org/10.1136/bcr-2014-205779

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Sukal SA, Nadiminti L, Granstein RD (2006) Etanercept and demyelinating disease in a patient with psoriasis. J Am Acad Dermatol 54:160–164

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Malaviya AN (2016) Low-dose methotrexate (LD-MTX) in rheumatology practice—A most widely misunderstood drug. Curr Rheumatol Rev 12:168–176

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kim JY, Kim ST, Nam DH et al (2011) Leukoencephalopathy and disseminated necrotizing leukoencephalopathy following intrathecal methotrexate chemotherapy and radiation therapy for central nerve system lymphoma or leukemia. J Korean Neurosurg Soc 50:304–310

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Correia CE, Schaff LR, Grommes C (2020) Central nervous system lymphoma: approach to diagnosis and treatment. Cancer J 26:241–252

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Zhang P, Li X, Li Y et al (2015) Reversible posterior leukoencephalopathy syndrome secondary to systemic-onset juvenile idiopathic arthritis: A case report and review of the literature. Biom Rep 3:55–58

    Article  Google Scholar 

  13. De Regt MJ, Murk JL, Schneider-Hohendorf T et al (2016) Progressive multifocal leukoencephalopathy and black fungus in a patient with rheumatoid arthritis without severe lymphocytopenia. JMM Case Rep 3:e5053

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Li J, Zhang Z, Wu X et al (2021) Risk of adverse events after anti-TNF treatment for inflammatory rheumatological disease. A meta-analysis. Front Pharmacol 12:746396

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Kemanetzoglou E, Andreadou E (2017) CNS demyelination with TNF‑α Blockers. Curr Neurol Neurosci Rep 17:36

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Shobha V, Desai AM, Matthew T (2019) Etanercept biosimilar associated with Guillain-Barré syndrome: insights from a case. Reumatismo 71:99–102

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Nicolela Susanna F, Pavesio C (2020) A review of ocular adverse events of biological anti-TNF drugs. J Ophthal Inflamm Infect 10:11

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Finke C, Schmidt W, Siebert E et al (2015) Etanercept-associated myelitis. Oxf Med Case Rep: 220–221. https://doi.org/10.1093/omcr/omv015

  19. Galiè E, Jandolo B, Martayane A et al (2016) Multiple sclerosis activated by anti-tumor necrosis factor α (Etanercept) and the genetic risk. Neurol India 64:1042–1044

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Watanabe K, Arakawa Y, Oguma E et al (2018) Characteristics of methotrexate-induced stroke-like neurotoxicity. Int J Hematol 108:630–636

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Asano T, Iguchi A, Miyasho T (2020) Interleukin-6-mediated inflammation may cause methotrexate-induced leukoencephalopathy. J Interferon Cytokine Res 40:341–348

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. González-Suárez I, Aguilar-Amat MJ, Trigueros M et al (2014) Leukoencephalopathy due to oral methotrexate. Cerebellum 13:178–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Yokoo H, Nakazato Y, Harigaya Y et al (2007) Massive myelinolytic leukoencephalopathy in a patient medicated with low-dose oral methotrexate for rheumatoid arthritis: an autopsy report. Acta Neuropathol 114:425–430

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Salkade PR, Lim TA (2012) Methotrexate-induced acute toxic leukoencephalopathy. J Can Res Ther 8:292–296

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Raghavendra S, Nair MD, Chemmanam T et al (2007) Disseminated necrotizing leukoencephalopathy following low-dose oral methotrexate. Eur J Neurol 14:309–314

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Oka M, Terae S, Kobayashi R et al (2003) MRI in methotrexate-related leukoencephalopathy: Disseminated necrotising leukoencephalopathy in comparison with mild leukoencephalopathy. Neuroradiology 45:493–497

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Fischer M, Schmutzhard E (2017) Posterior reversible encephalopathy syndrome. J Neurol 264:1608–1616

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Ohmoto Y, Kajiwara K, Kato S et al (1996) Atypical MRI findings in treatment-related leukoencephalopathy: case report. Neuroradiology 38:128–133

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Cortese I, Reich DS, Nath A (2021) Progressive multifocal leukoencephalopathy and the spectrum of JC virus-related disease. Nat Rev Neurol 17:37–51

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Funding

This work was supported by the Natural Science Foundation of Ningbo (grant number 202003N4243).

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Correspondence to Chunying Yang MM.

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Conflict of interest

T. Yu and C. Yang declare that they have no competing interests.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies mentioned were in accordance with the ethical standards indicated in each case. For images or other information within the manuscript which identify patients, consent was obtained from them and/or their legal guardians.

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Redaktion

Mike Oliver Becker, Zürich

Paula Hoff, Berlin

Axel Hueber, Nürnberg

Frank Moosig, Neumünster

Data availability statement

The data that support the findings of this study are available upon reasonable request.

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Yu, T., Yang, C. Multifocal leukoencephalopathy in a patient medicated with etanercept and methotrexate for rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 83, 297–302 (2024). https://doi.org/10.1007/s00393-023-01430-6

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