Skip to main content
Log in

Versorgungssituation von Patienten mit ankylosierender Spondylitis und Psoriasisarthritis in Deutschland

Versorgungssituation von Patienten mit Spondyloarthritis (SpA): Ankylosierende Spondylitis (AS) und Psoriasisarthritis (PsA) aus der Sicht von niedergelassenen und in Kliniken tätigen Rheumatologen in Deutschland – Ergebnisse des Forschungsprojekts „SpA Loop – Life of Outpatients“

Medical care situation of patients with ankylosing spondylitis and psoriatic arthritis in Germany

Medical care situation of patients with spondyloarthritis (SpA): ankylosing spondylitis (AS) and psoriatic arthritis (PsA) from the perspective of rheumatologists in private practice and hospitals in Germany—Results of the research project “SpA Loop—Life of Outpatients”

  • Versorgung
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Zu den SpA gehören die prädominant axialen (axSpA) und die prädominant peripheren SpA. Die AS ist Teil der axialen SpA, weist aber nicht selten auch eine periphere Beteiligung auf. Die PsA kann sowohl mit rein peripheren als auch mit axialen Manifestationen einhergehen. Die Gesamtprävalenz der SpA in Deutschland wurde mit 1–1,4 % [12] angegeben, die Prävalenz der AS mit ca. 0,5 % [1, 2] und die der PsA mit ca. 0,2–1,4 % [9]. AS-Patienten werden in Deutschland vornehmlich durch internistische Rheumatologen, vielerorts aber auch durch Hausärzte und Orthopäden basisversorgt, PsA-Patienten werden größtenteils von Rheumatologen und Dermatologen in der Klinik bzw. im niedergelassenen Bereich diagnostiziert und behandelt. Die wichtigsten Therapieziele, die für Patienten und Ärzte im Vordergrund stehen, sind neben der Bekämpfung der Entzündungsaktivität und der Vermeidung bzw. Verlangsamung der für beide Erkrankungen charakteristischen Entwicklung von zum großen Teil irreversiblen strukturellen Veränderungen insbesondere Schmerzfreiheit und eine im Verhältnis zu nicht Erkrankten vergleichbar gute Lebensqualität [6]. Für den Therapieerfolg sind eine frühe Diagnose und die zügige Einleitung einer adäquaten medikamentösen Behandlung sowie die regelmäßige Kontrolle der Krankheitsaktivität einschließlich einer ggf. erforderlichen Therapieanpassung unter Berücksichtigung der Bedürfnisse des Patienten entscheidend. Wie oft das in der täglichen Praxis in Deutschland tatsächlich gelingt, ist nicht bekannt.

Fragestellung

Ziel des Forschungsprojekts SpA Loop war die Abbildung der gegenwärtigen Versorgungssituation von AS- und PsA-Patienten in Deutschland in rheumatologischen Kliniken und Praxen unter Berücksichtigung von Patienten‑/Arztprofilen sowie der durchgeführten Diagnostik und Therapie.

Material und Methoden

Als Instrument wurden standardisierte Fragebögen mit 29 Mehrfachauswahl- und Wahrnehmungsabfragen eingesetzt, die Fachärzten für innere Medizin und Rheumatologie zur Beantwortung vorgelegt wurden.

Ergebnisse

Hinsichtlich der Darstellung und Einschätzung der derzeitigen Versorgungssituation in Deutschland im Bereich AS und PsA war eine hohe Übereinstimmung zwischen niedergelassenen und in Krankenhäusern tätigen Rheumatologen festzustellen. Unterschiede zeigten sich lediglich punktuell.

Diskussion

Die Ergebnisse dieses Forschungsprojekts illustrieren den aktuellen Stand der Versorgungssituation von AS- und PsA-Patienten in Deutschland und liefern Ansatzpunkte, an welchen Stellen die Versorgungssituation selektiv verbessert werden kann, sowie Aspekte/Diskussionspunkte mit Blick auf die jeweils behandelte Patientenpopulation.

Abstract

Background

The prevalence of spondyloarthritis (SpA) in Germany is approximately 1–1.4% and includes predominantly axial SpA (axSpA) and predominantly peripheral SpA. Ankylosing spondylitis (AS) belongs to the group of axial SpA but also exhibits peripheral manifestations. Psoriatic arthritis (PsA) can show purely peripheral or also axial manifestations. The total prevalence of SpA in Germany is approximately 1‑1.4%, the prevalence of AS is ca. 0.5% and PsA 0.2–1.4%. Patients with AS are mainly treated by internal medical rheumatologists but in many places also basically treated by general practitioners and orthopedists. Patients with PsA are mainly diagnosed and treated by rheumatologists and dermatologists working in private practice or in clinical settings. Besides the control of inflammatory activity and prevention or slowing down of the characteristic disease progression, including irreversible structural changes, the main objectives of patients as well as treating physicians are particularly freedom from pain and a quality of life comparable to non-affected persons. Decisive for successful treatment are an early diagnosis and initiation of adequate therapy as well as regular monitoring of disease activity including treatment adjustment taking the needs of the patient into consideration; however, it is unknown how often this is actually successful in routine daily practice in Germany.

Objective

The aim of the SpA Loop research project was to display the current medical care situation of patients with AS and PsA treated in private practices and hospitals for rheumatology in Germany focusing on patient/physician profiles as well as the diagnostics and treatment.

Material and methods

The instrument for the survey was a standardized questionnaire with 29 multiple choice and perception questions that was distributed to medical specialists in the field of internal medicine and rheumatology.

Results

A high accordance between rheumatologists in private practice and in hospitals was observed with respect to the presentation and perception of the current medical care situation for patients with AS and PsA in Germany. Differences were only occasionally found.

Conclusion

The results of this research project reflect the current status of the medical care situation of AS and PsA patients in Germany. They provide information on which areas of the medical care situation can selectively be improved as well as on interesting aspects and points of discussion with respect to the patient population treated.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Braun J, Bollow M, Remlinger G, Eggens U, Rudwaleit M, Distler A, Sieper J (1998) Prevalence of spondylarthropathies in HLA-B27 positive and negative blood donors. Arthritis Rheum 41(1):58–67

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Braun J, Listing J, Sieper J (2005) Overestimation of the prevalence of AS. Arthritis Rheum 52(12):4049–4050

    Article  Google Scholar 

  3. Feldtkeller E, Zeller A, Rudwaleit M (2013) (2013) Comment on ‘Ankylosing spondylitis: how diagnostic and therapeutic delay have changed over the last six decades. Clin Exp Rheumatol 31(6):992

    PubMed  Google Scholar 

  4. Kiltz U, Braun J (2013) Langfassung S3 – Leitlinie: Axiale Spondyloarthritis inklusive Morbus Bechterew u. Frühformen

    Google Scholar 

  5. O’Shea F, Salonen D, Inman R (2007) The challenge of early diagnosis in ankylosing spondylitis. J Rheumatol 34(1):5–7

    PubMed  Google Scholar 

  6. Diekhoff T, Hermann KG, Greese J, Schwenke C, Poddubnyy D, Hamm B, Sieper J (2017) Comparison of MRI with radiography for detecting structural lesions of the sacroiliac joint using CT as standard of reference: results from the SIMACT study. Ann Rheum Dis 76(9):1502–1508

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Wassenberg S (2015) Radiographic scoring methods in psoriatic arthritis. Clin Exp Rheumatol 33(93):55–S59

    Google Scholar 

  8. van der Heijde D, Ramiro S, Landewé R, Baraliakos X, Van den Bosch F, Sepriano A, Regel A, Ciurea A, Dagfinrud H, Dougados M, van Gaalen F, Géher P, van der Horst-Bruinsma I, Inman RD, Jongkees M, Kiltz U, Kvien TK, Machado PM, Marzo-Ortega H, Molto A, Navarro-Compàn V, Ozgocmen S, Pimentel-Santos FM, Reveille J, Rudwaleit M, Sieper J, Sampaio-Barros P, Wiek D, Braun J (2017) 2016 update of the ASAS-EULAR management recommendations for axial spondyloarthritis. Ann Rheum Dis 76(6):978–991

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. D’Angelo S, Palazzi C, Gilio M, Leccese P, Padula A, Olivieri I (2016) Improvements in diagnostic tools for early detection of psoriatic arthritis. Expert Rev Clin Immunol 12(11):1209–1215

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Garrido-Cumbrera M, Hillmann O, Mahapatra R, Trigos D, Zajc P, Weiss L, Bostynets G, Gossec L, Coates LC (2017) Improving the management of Psoriatic arthritis and axial Spondyloarthritis: Roundtable discussions with Healthcare professionals and patients. Rheumatol Ther 4(2):219–231

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Rudwaleit M, Sieper J (2004) Z Rheumatol 63(3):193–202

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Zink A, Albrecht K (2016) How frequent are musculoskeletal diseases in Germany? Z Rheumatol 75(4):346–353

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Legeler.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Legeler, P. Wimmer und L. Färber sind Angestellte der Firma Novartis Pharma GmbH. J. Braun, A. Schwarting, F. Behrens und L. Hammel sind als Referenten für die Firma Novartis Pharma GmbH tätig.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

E. Edelmann, Bad Aibling

W. Graninger, Graz

W. Mau, Halle/Saale

P.M. Villiger, Bern

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Braun, J., Schwarting, A., Hammel, L. et al. Versorgungssituation von Patienten mit ankylosierender Spondylitis und Psoriasisarthritis in Deutschland. Z Rheumatol 78, 372–381 (2019). https://doi.org/10.1007/s00393-019-0619-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-019-0619-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation