Skip to main content

Advertisement

Log in

Depressive Symptomatik bei früher rheumatoider Arthritis

Innerhalb des Rheumanetzwerks ADAPTHERA

Depressive symptoms in early rheumatoid arthritis

Within the rheumatism network ADAPTHERA

  • Versorgung
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung

Sowohl für Patienten mit etablierter rheumatoider Arthritis als auch mit Früharthritis werden erhöhte Prävalenzen für eine Depression beschrieben. Zum besseren Verständnis der Depression bei Früharthritispatienten wurden Depressionsprävalenzen einer deutschen Früharthritiskohorte untersucht und die erhobenen Daten bezüglich der Zusammenhänge von depressiven Symptomen mit der Krankheitsaktivität, dem Anti-CCP-Status, der Erkrankungsdauer und der Funktion im Verlauf über 2 Jahre betrachtet.

Material und Methodik

Die Auswertung erfolgte anhand der rheinland-pfälzischen Früharthritiskohorte ADAPTHERA. Einschlusskriterium war eine Symptomdauer vor Diagnosestellung von maximal einem Jahr. Erhoben wurden der Disease Activity Score 28 (DAS28, Krankheitsaktivität) inklusive seiner Einzelparameter, der Health Assessment Questionnaire (HAQ, Funktionsstatus), der WHO-Five Well-Being Index (WHO-5, Wohlbefinden und depressive Symptomatik) und der Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9, depressive Symptomatik).

Ergebnisse

Bei 43,5 % der Patienten lag zu Beginn eine depressive Symptomatik vor (WHO-5 > 28). Nach 2 Jahren waren lediglich noch 20,8 % betroffen. Zusammenhänge mit der Krankheitsaktivität nach dem DAS28 und der Funktion des HAQ konnten bestätigt werden. Es zeigte sich kein Zusammenhang von depressiver Symptomatik und Anti-CCP-Status (p = 0,431) oder Dauer von Symptombeginn bis Diagnosestellung (p = 0,671).

Diskussion

Bereits bei Früharthritispatienten sollte ein regelmäßiges Depressionsscreening durchgeführt werden. Patienten sind besonders zu Beginn der Erkrankung sowie bei eingeschränkter Funktion und schlechter Krankheitseinschätzung (nach visueller Analogskala, die beim DAS28 zur Berechnung des DAS28 herangezogen wird) gefährdet, eine depressive Symptomatik zu entwickeln.

Abstract

Background and objective

For patients with established rheumatoid arthritis and also early arthritis an increased prevalence of depression has been described. For a better understanding of depression in early arthritis patients, depression prevalences of a German early arthritis cohort were examined, with a focus on disease activity, anti-CCP status, disease duration and functional capacity over a period of 2 years.

Material and methods

The evaluation was based on the early arthritis cohort ADAPTHERA from Rhineland-Palatinate. The inclusion criterion was a symptom duration before diagnosis of a maximum of 1 year. Data from the disease activity score 28 (DAS28), the Health Assessment Questionnaire (HAQ, functional status), the WHO-5 Well-Being Index (WHO-5, well-being and depressive symptoms) and the Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9, depressive symptoms) were collected.

Results

At the beginning, 43.5% of patients had depressive symptoms (WHO-5 > 28). After the 2 year follow-up the percentage of patients with depressive symptoms had reduced to 20.8%. Correlations with disease activity according to DAS28 and the function of HAQ could be confirmed. There was no correlation between depressive symptoms and anti-CCP status (p = 0.431) or duration from symptom onset to diagnosis (p = 0.671).

Conclusion

Screening of early arthritis patients for the presence of depressive symptoms is of essential importance. Patients seem to be at high risk of developing depressive symptoms especially at the beginning of the disease and when showing high disability and poor results on disease activity score (DAS28 and visual analog scale).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Ang DC, Choi H, Kroenke K et al (2005) Comorbid depression is an independent risk factor for mortality in patients with rheumatoid arthritis. J Rheumatol 32:1013–1019

    PubMed  Google Scholar 

  2. Berger M, Van Calker D, Brakemeier E‑L et al (2012) Affektive Störungen. In: Berger M (Hrsg) Psychische Erkrankungen: Klinik und Therapie. Urban & Fischer, München

    Google Scholar 

  3. Bruce B, Fries J (2005) The health assessment questionnaire (HAQ). Clin Exp Rheumatol 23:S14

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Busch MA, Maske UE, Ryl L et al (2013) Prävalenz von depressiver Symptomatik und diagnostizierter Depression bei Erwachsenen in Deutschland – Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland: Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:733–739

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Covic T, Tyson G, Spencer D et al (2006) Depression in rheumatoid arthritis patients: demographic, clinical, and psychological predictors. J Psychosom Res 60:469–476

    Article  Google Scholar 

  6. Dgppn B, Kbv et al (2015) S3-Leitlinie/Nationale Versorgungsleitlinie Unipolare Depression – Langfassung (Langfassung Version 5), 2. Aufl. AWMF-Register-Nr.: nvl-005 38

    Google Scholar 

  7. Dobkin PL, Liu A, Abrahamowicz M et al (2013) Predictors of pain for patients with early inflammatory polyarthritis. Arthritis Care Res (hoboken) 65:992–999

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Dougados M, Soubrier M, Antunez A et al (2014) Prevalence of comorbidities in rheumatoid arthritis and evaluation of their monitoring: results of an international, cross-sectional study (COMORA). Ann Rheum Dis 73:62–68

    Article  Google Scholar 

  9. Englbrecht M, Alten R, Aringer M et al (2017) Validation of standardized questionnaires evaluating symptoms of depression in rheumatoid arthritis patients: approaches to screening for a frequent yet underrated challenge. Arthritis Care Res (hoboken) 69:58–66

    Article  Google Scholar 

  10. Englbrecht M, Wendler J, Alten R (2012) Depression als Systemeffekt bei rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 71:859–863

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Favalli EG, Biggioggero M, Crotti C et al (2018) Sex and management of rheumatoid arthritis. Clin Rev Allergy Immunol. https://doi.org/10.1007/s12016-018-8672-5

    Article  Google Scholar 

  12. Fransen J, Creemers MC, Van Riel PL (2004) Remission in rheumatoid arthritis: agreement of the disease activity score (DAS28) with the ARA preliminary remission criteria. Rheumatology 43:1252–1255

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Gremese E, Salaffi F, Bosello SL et al (2013) Very early rheumatoid arthritis as a predictor of remission: a multicentre real life prospective study. Ann Rheum Dis 72:858–862

    Article  Google Scholar 

  14. Heimans L, Wevers-De Boer KV, Visser K et al (2013) The relationship between disease activity and depressive symptoms severity and optimism—results from the IMPROVED study. Clin Rheumatol 32:1751–1757

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Imran MY, Saira Khan EA, Ahmad NM et al (2015) Depression in rheumatoid arthritis and its relation to disease activity. Pak J Med Sci 31:393–397

    Article  Google Scholar 

  16. John H, Kitas G, Toms T et al (2009) Cardiovascular co-morbidity in early rheumatoid arthritis. Best Pract Res Clin Rheumatol 23:71–82

    Article  Google Scholar 

  17. Kessler RC, Berglund P, Demler O et al (2003) The epidemiology of major depressive disorder: results from the National Comorbidity Survey Replication (NCS-R). JAMA 289:3095–3105

    Article  Google Scholar 

  18. Kroenke K, Spitzer RL, Williams JB (2001) The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure. J Gen Intern Med 16:606–613

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Margaretten M, Barton J, Julian L et al (2011) Socioeconomic determinants of disability and depression in patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Care Res (Hoboken) 63:240–246

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Masood A, Salim B, Nasim A et al (2017) Are we missing the diagnosis of depression in patients with rheumatoid arthritis at a tertiary care facility? Pak J Med Sci 33:300–305

    Article  Google Scholar 

  21. Matcham F, Norton S, Scott DL et al (2016) Symptoms of depression and anxiety predict treatment response and long-term physical health outcomes in rheumatoid arthritis: secondary analysis of a randomized controlled trial. Rheumatology 55:268–278

    Article  Google Scholar 

  22. Matcham F, Rayner L, Steer S et al (2013) The prevalence of depression in rheumatoid arthritis: a systematic review and meta-analysis. Rheumatology 52:2136–2148

    Article  Google Scholar 

  23. Myasoedova E, Crowson CS, Kremers HM et al (2010) Is the incidence of rheumatoid arthritis rising?: results from Olmsted County, Minnesota, 1955-2007. Arthritis Rheum 62:1576–1582

    Article  Google Scholar 

  24. O’brien SM, Scott LV, Dinan TG (2004) Cytokines: abnormalities in major depression and implications for pharmacological treatment. Hum Psychopharmacol 19:397–403

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Palkonyai E, Kolarz G, Kopp M et al (2007) Depressive symptoms in early rheumatoid arthritis: a comparative longitudinal study. Clin Rheumatol 26:753–758

    Article  Google Scholar 

  26. Prevoo ML, Van ’T Hof MA, Kuper HH et al (1995) Modified disease activity scores that include twenty-eight-joint counts. Development and validation in a prospective longitudinal study of patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 38:44–48

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Rathbun AM, Harrold LR, Reed GW (2015) Temporal effect of depressive symptoms on the longitudinal evolution of rheumatoid arthritis disease activity. Arthritis Care Res (Hoboken) 67:765–775

    Article  Google Scholar 

  28. Smolen JS, Aletaha D, Mcinnes IB (2016) Rheumatoid arthritis. Lancet 388:2023–2038

    Article  CAS  Google Scholar 

  29. Sokolove J, Johnson DS, Lahey LJ et al (2014) Rheumatoid factor as a potentiator of anti-citrullinated protein antibody-mediated inflammation in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheumatol 66:813–821

    Article  CAS  Google Scholar 

  30. Topp CW, Østergaard SD, Søndergaard S et al (2015) The WHO-5 Well-Being Index: A Systematic Review of the Literature. Psychother Psychosom 84:167–176

    Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren bedanken sich bei den beteiligten rheumatologischen Schwerpunktpraxen in Rheinland-Pfalz (C. Amberger, D. Pick, M. Hesse, M. Jendro, J. Engels, A. Bottger, J. Majdandzic, W. Ziese, M.-L. Stadelmann, F.W. Kessler), bei der kassenarztlichen Vereinigung Rheinland-Pfalz (H. Peter) sowie bei der Rheumaliga Landesverband Rheinland-Pfalz (M. Schmalhofer) und den Teilnehmern fur die sehr gute Zusammenarbeit.

Förderung

Initiative Gesundheitswirtschaft Rheinland-Pfalz; Universitätsmedizin Mainz (AZ-624-1).

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Schwarting.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Triantafyllias, R. Leiß, M. Dreher und A. Schwarting geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

E. Edelmann, Bad Aibling

W. Graninger, Graz

W. Mau, Halle/Saale

P.M. Villiger, Bern

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Triantafyllias, K., Leiß, R., Dreher, M. et al. Depressive Symptomatik bei früher rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 78, 670–676 (2019). https://doi.org/10.1007/s00393-019-0596-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-019-0596-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation