Abstract
Objective
This study systemically reviewed the evidence regarding associations between polymorphisms in interleukin-17 (IL-17) genes and osteoarthritis (OA) susceptibility, and the relationship between circulating IL-17 levels and OA.
Methods
We performed a meta-analysis of the associations between the IL-17A rs2275913 and IL-17F rs763780 polymorphisms and risk for OA and serum/plasma IL-17 levels in OA patients and controls.
Results
Eight studies including 2214 OA patients and 2474 controls were included. Our meta-analysis identified a significant association between OA and the AA genotype of the IL-17A rs2275913 polymorphism in a pooled cohort of affected individuals, compared to the case in a pooled cohort of control participants (OR = 1.516, 95% CI = 1.260–1.825, P < 0.001), and a significant association between OA and the CC genotype of the IL-17F rs763780 polymorphism (OR = 2.257, 95% CI = 1.376–3.704, p = 0.001). OA site-based stratification identified an association between the AA genotype of the IL-17A rs2275913 polymorphism and the CC genotype of the IL-17F rs763780 polymorphism and knee OA, but not hip OA. Furthermore, the same patterns of significant associations between OA and the IL-17A rs2275913 and IL-17F rs763780 polymorphisms were identified based on homozygote contrasts. The OA patients showed significantly higher IL-17 levels than the control subjects (SMD = 1.830, 95% CI = 1.184–2.477, P < 0.001).
Conclusion
Our meta-analysis revealed associations between the IL-17A rs2275913 and IL-17F rs763780 polymorphisms and OA susceptibility, and the presence of significantly higher circulating IL-17 levels in OA patients.
Zusammenfassung
Ziel
In der vorliegenden Studie wurde die Evidenz in Bezug auf Zusammenhänge zwischen Polymorphismen in Interleukin-17(IL-17)-Genen und der Anfälligkeit für Osteoarthrose (OA) sowie die Beziehung zwischen zirkulierenden IL-17-Spiegeln und OA systematisch untersucht.
Methoden
Die Autoren führten eine Metaanalyse der Assoziationen zwischen den IL-17A-rs2275913- und IL-17F-rs763780-Polymorphismen und dem Risiko für eine OA sowie den Serum/Plasma-IL-17-Spiegeln bei OA-Patienten und Kontrollen durch.
Ergebnisse
In die Auswertung wurden 8 Studien mit 2214 OA-Patienten und 2474 Kontrollen eingeschlossen. Die Metaanalyse ergab eine signifikante Assoziation zwischen OA und dem AA-Genotyp des IL-17A-rs2275913-Polymorphismus in einer gepoolten Kohorte betroffener Personen im Vergleich zum Fall einer gepoolten Kohorte von Kontrollpersonen (Odds Ratio, OR = 1,516; 95%-Konfidenzintervall, 95%-KI = 1,260–1,825; p < 0,001) und eine signifikante Assoziation zwischen OA und dem CC-Genotyp des IL-17F-rs763780-Polymorphismus (OR = 2,257; 95%-KI = 1,376–3,704; p = 0,001). Die Stratifizierung nach Lokalisation der OA ergab einen Zusammenhang zwischen dem AA-Genotyp des IL-17A-rs2275913-Polymorphismus und dem CC-Genotyp des IL-17F-rs763780-Polymorphismus und OA im Knie, nicht aber OA in der Hüfte. Darüber hinaus zeigten sich die gleichen Muster signifikanter Assoziationen zwischen OA und den IL-17A-rs2275913- sowie IL-17F-rs763780-Polymorphismen auf der Basis homozygoter Kontraste. Bei den OA-Patienten waren signifikant höhere IL-17-Werte als bei den Kontrollen nachweisbar (standardisierte Mittelwertdifferenzen, SMD = 1,830; 95%-KI = 1,184–2,477; p < 0,001).
Schlussfolgerung
Die vorliegende Metaanalyse ergab Zusammenhänge zwischen den IL-17A-rs2275913- und IL-17F-rs763780-Polymorphismen und der Anfälligkeit für OA sowie das Vorliegen signifikant höherer zirkulierender IL-17-Werte bei OA-Patienten.
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Y. H. Lee and G. G. Song declare that they have no competing interests.
For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.
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U. Müller-Ladner, Bad Nauheim
U. Lange, Bad Nauheim
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Lee, Y.H., Song, G.G. Association between IL-17 gene polymorphisms and circulating IL-17 levels in osteoarthritis: a meta-analysis. Z Rheumatol 79, 482–490 (2020). https://doi.org/10.1007/s00393-019-00720-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-019-00720-2