Zusammenfassung
Hintergrund
Bei der Low-Level-Lasertherapie (LLLT) handelt es sich um eine niederenergetische Laseranwendung, die ohne Sinneseindruck oder thermische Schäden zur Bestrahlung der betroffenen Hautareale, Gelenke, Nerven, Muskeln und Sehnen eingesetzt werden kann. Der genaue Wirkmechanismus ist noch nicht abschließend geklärt, es ist jedoch unumstritten, dass die LLLT auf Zellebene eine Reihe von stimulierenden Prozessen mit Auswirkungen auf Zellreparaturmechanismen, das Gefäß- und das lymphatische System auslöst. Obwohl sie sich bei niedergelassenen Orthopäden seit längerer Zeit großer Beliebtheit erfreut, wird sie von der Universitätsmedizin häufig noch mit Skepsis betrachtet.
Fragestellung
Überblick über Studien zur Wirksamkeit der LLLT bei der Behandlung von rheumatologisch-orthopädischen Krankheitsbildern, d. h. Muskel-, Sehnenläsionen und Arthropathien.
Material und Methode
Narrative Literaturübersicht (pubmed, web of science).
Ergebnisse
Während frühere Studien nicht immer einen positiven Wirknachweis für die LLLT erbringen konnten, demonstriert eine Vielzahl neuerer, methodisch zunehmend hochwertiger Studien die Wirksamkeit der LLLT bei der Behandlung von diversen muskulären Schmerzsyndromen wie Nacken- und LWS-Beschwerden, Tendinopathien (v. a. der Achillessehne) und Epikondylopathien, chronisch entzündlichen Gelenkerkrankungen wie der rheumatoiden Arthritis, aber auch chronisch degenerativen arthrotischen Veränderungen der großen und kleinen Gelenke. Neuerdings mehren sich zudem die Belege dafür, dass die LLLT auch präventiv bzw. leistungssteigernd zur Erhöhung der Muskelkraft und Beschleunigung der Muskelregeneration verwendet werden kann.
Schlussfolgerung
Die LLLT zeigt Potenzial als eine effektive, nichtinvasive, nebenwirkungsarme und kostengünstige Methode zur Behandlung und Prävention diverser akuter wie chronischer Erkrankungen des Bewegungsapparats. Allerdings bedarf es noch weiterer randomisiert kontrollierter Studien, um zu einer abschließenden Beurteilung der Methode zu gelangen.
Abstract
Background
In low level laser therapy (LLLT) low wattage lasers are used to irradiate the affected skin areas, joints, nerves, muscles and tendons without any sensation or thermal damage. Although the exact mechanism of its effect is still unknown, it seems beyond dispute that LLLT induces a variety of stimulating processes at the cellular level affecting cell repair mechanisms, the vascular system and lymphatic system. LLLT has been popular among orthopaedic practitioners for many years, whereas university medicine has remained rather sceptical about it.
Objectives
Overview of studies on the efficacy of LLLT in the treatment of rheumatic orthopaedic conditions, i. e. muscle, tendon lesions and arthropathies.
Materials and methods
Narrative literature review (PubMed, Web of Science).
Results
While earlier studies often failed to demonstrate the efficacy of LLLT, several recent studies of increasing quality proved the efficacy of LLLT in the treatment of multiple musculoskeletal pain syndromes like neck or lower back pain, tendinopathies (especially of the Achilles tendon) and epicondylolpathies, chronic inflammatory joint disorders like rheumatoid arthritis or chronic degenerative osteoarthritis of the large and small joints. In addition, there is recent evidence that LLLT can have a preventive capacity and can enhance muscle strength and accelerate muscle regeneration.
Conclusion
LLLT shows potential as an effective, noninvasive, safe and cost-efficient means to treat and prevent a variety of acute and chronic musculoskeletal conditions. Further randomized controlled studies, however, are required to confirm this positive assessment.
This is a preview of subscription content,
to check access.

Literatur
de Almeida P, Lopes-Martins RAB, de Marchi T, Tomazoni SS, Albertini R, Correa JCF, Rossi RP, Machado GP, da Silva DP, Bjordal JM, Leal Junior ECP (2012) Red (660 nm) and infrared (830 nm) low-level laser therapy in skeletal muscle fatigue in humans: what is better? Lasers Med Sci 27:453–458
Baltzer AWA, Ostapczuk MS, Stosch D (2016) Positive effects of low level laser therapy (LLLT) on Bouchard’s and Heberden’s osteoarthritis. Lasers Surg Med 48:498–504
Beasley J (2012) Osteoarthritis and rheumatoid arthritis: conservative therapeutic management. J Hand Ther 25:163–171
Bjordal JM, Johnson MI, Lopes-Martins RAB, Bogen B, Chow R, Ljunggren AE (2007) Short-term efficacy of physical interventions in osteoarthritic knee pain. A systematic review and meta-analysis of randomised placebo-controlled trials. Bmc Musculoskelet Disord 8:51
Bjordal JM, Lopes-Martins RA, Joensen J, Couppe C, Ljunggren AE, Stergioulas A, Johnson MI (2008) A systematic review with procedural assessments and meta-analysis of low level laser therapy in lateral elbow tendinopathy (tennis elbow). Bmc Musculoskelet Disord 9:75
Brosseau L, Robinson V, Wells G, Debie R, Gam A, Harman K, Morin M, Shea B, Tugwell P (2005) Low level laser therapy (Classes I, II and III) for treating rheumatoid arthritis. Cochrane Database Syst Rev. doi:10.1002/14651858.cd002049
Brosseau L, Wells G, Marchand S, Gaboury I, Stokes B, Morin M, Casimiro L, Yonge K, Tugwell P (2005) Randomized controlled trial on low level laser therapy (LLLT) in the treatment of osteoarthritis (OA) of the hand. Lasers Surg Med 36:210–219
Chen AC-H, Arany PR, Huang YY, Tomkinson EM, Sharma SK, Kharkwal GB, Saleem T, Mooney D, Yull FE, Blackwell TS, Hamblin MR (2011) Low-level laser therapy activates NF-kB via generation of reactive oxygen species in mouse embryonic fibroblasts. PLOS ONE 6:e22453
Chen C, Hou WH, Chan ESY, Yeh ML, Lo HLD (2014) Phototherapy for treating pressure ulcers. Cochrane Database Syst Rev. doi:10.1002/14651858.cd009224
Chou R, Deyo R, Friedly J, Skelly A, Hashimoto R, Weimer M, Fu R, Dana T, Kraegel P, Griffin J, Grusing S, Brodt E (2016) Noninvasive treatments for low back pain. AHRQ Comparative Effectiveness Reviews. Agency for Healthcare Research and Quality (US), Rockville
Chow RT, Johnson MI, Lopes-Martins RAB, Bjordal JM (2009) Efficacy of low-level laser therapy in the management of neck pain: a systematic review and meta-analysis of randomised placebo or active-treatment controlled trials. Lancet 374:1897–1908
De Luigi AJ (2012) Complementary and alternative medicine in osteoarthritis. PM R 4:S122–S133
Felismino AS, Costa EC, Aoki MS, Ferraresi C, de Araujo Moura Lemos TM, de Brito Vieira WH (2014) Effect of low-level laser therapy (808 nm) on markers of muscle damage: a randomized double-blind placebo-controlled trial. Lasers Med Sci 29:933–938
Ferraresi C, de Brito Oliveira T, de Oliveira Zafalon L, de Menezes Reiff RB, Baldissera V, de Andrade Perez SE, Matheucci Júnior E, Parizotto NA (2011) Effects of low level laser therapy (808 nm) on physical strength training in humans. Lasers Med Sci 26:349–358
Freyd M (1923) The graphic rating scale. J Educ Psychol 14(2):83–102
Gam AN, Thorsen H, Lonnberg F (1993) The effect of low-level laser therapy on musculoskeletal pain: a meta-analysis. Pain 52:63–66
Gur A, Cosut A, Sarac AJ, Cevik R, Nas K, Uyar A (2003) Efficacy of different therapy regimes of low-power laser in painful osteoarthritis of the knee: a double-blind and randomized-controlled trial. Lasers Surg Med 33:330–338
Gur A, Sarac AJ, Cevik R, Altindag O, Sarac S (2004) Efficacy of 904 nm gallium arsenide low level laser therapy in the management of chronic myofascial pain in the neck: a double-blind and randomize-controlled trial. Lasers Surg Med 35:229–235
Hakguder A, Birtane M, Gurcan S, Kokino S, Turan FN (2003) Efficacy of low level laser therapy in myofascial pain syndrome: an algometric and thermographic evaluation. Lasers Surg Med 33:339–343
van Hauten C, Granrath M, Ostapczuk MS, Niehues P, Baltzer AW (2011) Trainingsadaptation der Achillessehne beim Hochleistungssportler – sonografische Grenzwerte für Achillessehnen. Z Orthop Unfall 149:699–704
van Hauten C, Ostapczuk MS, Baltzer AWA (2013) Sonografische Dimensionen der Patellasehne von Hochleistungssportlern. Z Orthop Unfall 151:142–148
Hegedus B, Viharos L, Gervain M, Gálfi M (2009) The effect of low-level laser in knee osteoarthritis: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Photomed Laser Surg 27:577–584
Huang Z, Ma J, Chen J, Shen B, Pei F, Kraus VB (2015) The effectiveness of low-level laser therapy for nonspecific chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Arthritis Res Ther 17:360
Leal Junior ECP, Vanin AA, Miranda EF, de Carvalho PTC, Dal Corso S, Bjordal JM (2015) Effect of phototherapy (low-level laser therapy and light-emitting diode therapy) on exercise performance and markers of exercise recovery: a systematic review with meta-analysis. Lasers Med Sci 30:925–939
de Marchi T, Leal Junior ECP, Bortoli C, Tomazoni SS, Lopes-Martins RAB, Salvador M (2012) Low-level laser therapy (LLLT) in human progressive-intensity running: effects on exercise performance, skeletal muscle status, and oxidative stress. Lasers Med Sci 27:231–236
Minatel DG, Frade MAC, Franca SC, Enwemeka CS (2009) Phototherapy promotes healing of chronic diabetic leg ulcers that failed to respond to other therapies. Lasers Surg Med 41:433–441
Paolillo AR, Paolillo FR, Joao JP, Joao HA, Bagnato VS (2015) Synergic effects of ultrasound and laser on the pain relief in women with hand osteoarthritis. Lasers Med Sci 30:279–286
Ressing M, Blettner M, Klug SJ (2009) Systematic literature reviews and meta-analyses: part 6 of a series on evaluation of scientific publications. Dtsch Arztebl Int 106:456–463
Stergioulas A, Stergioula M, Aarskog R, Lopes-Martins RAB, Bjordal JM (2008) Effects of low-level laser therapy and eccentric exercises in the treatment of recreational athletes with chronic achilles tendinopathy. Am J Sports Med 36:881–887
Tumilty S, Munn J, McDonough S, Hurley DA, Basford JR, Baxter GD (2010) Low level laser treatment of tendinopathy: a systematic review with meta-analysis. Photomed Laser Surg 28:3–16
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
M.S. Ostapczuk erhielt finanzielle Unterstützung von der Firma Laserneedle GmbH, Glienicke/Nordbahn, für statistische Auswertungen. A.W.A. Baltzer, D. Stosch und F. Seidel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Redaktion
U. Müller-Ladner, Bad Nauheim
U. Lange, Bad Nauheim
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Baltzer, A.W.A., Stosch, D., Seidel, F. et al. Low-Level-Lasertherapie. Z Rheumatol 76, 806–812 (2017). https://doi.org/10.1007/s00393-017-0309-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-017-0309-1